שירה בין שמואלוף לבין חזז

 

0603051

מדברי המבקרים:  "שירתוֹ-זעקתו של מתי שמואלוף, שבשלותה הפיוטית אינה זקוקה לשום הִתנצלות, היא בראש וראשונה נקיטת עמדה נגד ל"פיצול האישיות" של ההווייה שהִננו נתונים בה. הוא מסרב "להיות תרבותי" בחברה גזענית המדכאת עם אחר ומפלה לרעה את אזרחיה שלה, את בני עמה ובני העם השכן.

אין תימה כי חברה שכזאת, המתהדרת לראווה באוניברסאליות התרבותית שלה, מהומרוס עד ביאליק ובפועל סוגדת למרכזי הקניות, צבועה ופסולה בעיניו ויש בה בהתרסתוֹ משהו מאמירתו של מיקובסקי: "היום צריך באגרוף מפורזל לעולם בקודקוד לתקוע" ולא פחות מכך, מן הבחינה האישית האינטימית, משום תשוקתוֹ לזהות עצמית ומשום שהזכרון הוא מוֹתר האדם, אוסף הוא "את אבני החן של הזיכרון שצללו לאִבוד באוקיינוס הבושה", בנסיון לנהל דו-שיח עם אמוֹ, אביו, סבוֹ, סבתוֹ, עם שורשיו שלוֹ, שכן, כאמור, הזכרון הוא מותר האדם." אריה אהרוני – מתרגם ועורך "ספרית הפועלים".

זוכה פרס מאגודה לעידוד המחקר הספרות והאמנות (אח"י) מיסודם של יוצאי עיראק, 2008. עיצוב: עינבל ג'ינו.

להורדת ספר לחצו כאן בבקשה

שירים מהספר:

השיר "אלוהים לא מרחם על הארסים והפרחות זכה להתפרסם גם באנתולוגיה "בכתב ידם" של פסטיבל המשוררים ה-9 במטולה (2007). וגם ב"105 משוררים בכתב ידם" (2007). השיר גם התפרסם במגזין המקוון: "על צד שמאל", 8.5.2008.

  • אבי המת – פורסם גם בביטאון לספרות "עמדה", גיליון 17, קיץ 2007, עמוד 67.

ביקורת/ איזכורים בעקבות הספר:

  1. אשד, אלי. "מלחמת המילים :מתי שמואלוף כמשורר פוליטי". "רשימות", 03.03.2006
  2. רוני סומק. "שירה בין שמואלוף לבין חזז", 08.03.2006.
  3. איריס מזרחי. "זה לא ציטוט זה אות צורב על צוארי" , "קדמה", 12.03.2006
  4. עמרי הרצוג. "עלבון תובע הקשבה", "תרבות וספרות" – "הארץ", 31.03.2006
  5. מואיז בן הראש. "סיפור במרחק של זמן"," אומדיה", 21.06.2006
  6. אלמוג בהר. "מיומנו של 'אקטיביסט שירה': 'אני עובד במס ההכנסה של דפי ההיסטוריה החסרים לי' ", אתר "כתובת: מקום לשירה בלב העיר", גליון 15, יולי 2006.  "עיתון 77", גיליון 315, אוקטובר 2006, עמודים 8-9. סדק:כתב-עת לנכבה שכאן, גיליון 3,ינואר 2008, עמוד  8.
  7. דניאל עוז, הזעם מבקש לכתוב שיר אנאלפביתי, "במה חדשה", 24.09.2006
  8. שושנה ויג, "הדיכוי לא הסתיים", ספרים / תרבות, אנ אפ סי וגם אימגו, 26.12.2007.
  9. שושנה ויג, "חיזו בטטה: סמי ברדוגו – התבוסה של ישראל השנייה", אימגו, 15.1.2008.
  10. השיר "חרושת הישראליות" כחלק מהרצאה על "מהי השירה המזרחית? ", ד"ר יוחאי אופנהיימר, אוניברסיטת חיפה, 3.3.2008.
  11. מה שסימון אמר, עמיחי שלו, 18.11.2008, ספרים YNET
  12. ד"ר קציעה עלון דנה בשירה שעוסקת בשואה ומצטטת מתוך "אל תספרו לי על השואה", הכיוון מזרח 18, ספטמבר 2009.
  13.  השיר "אל תספרו לי על השואה" במופע ספוקן "יניקת שירה".
  14.  השיר "לשהידים" הופיע בקטלוג "יש אליפות! מאה שנות כדורגל בישראל", מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב, 2012.
  15. עבדות בראס אל שטן – באדמת סיני – 2003 תורגם לערבית בערב ליל הסדר العبودية في راس شيطان
  16. שורה מתוך השיר הראשון בספר הפכה לכותרת של ספר המתודולוגיה על שירה מזרחית, של ד"ר קציעה עלון "אפשרות שלישית לשירה", בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

 

"וְגַם אִם דַּרְכִּי לְבַגְדָד נֶהֶרְסָה, וְלַמְרוֹת שֶׁאֵינֶנִּי דּוֹבֵר אֶת הַשָּׂפָה…" – סִפּוּר אוֹר יָרֵחַ | ערס פואטיקה 

הספר פורסם בהוצאת ירון גולן ובשיתוף עם קרן תרבות חיפה.

11 תגובות בנושא “שירה בין שמואלוף לבין חזז

  1. רק שלא תהפוך להיות לנו
    עם המזרחיסטיות שנורא פופולארית
    משה בן הרוש
    אההההה
    יש לך עוד זמן, אתה צעיר

    אהבתי

  2. קניתי וקראתי את ספרך "בין שמואלוף לבין חזז" השגתי בהוצאת ירון גולן אצל אימא של ירון ז"ל ברחוב הלסינקי. הספר דק מאד, תמציתי, שיריו קצרים. השירה רגישה מאד לסביבה ולא רק לעצמה. מדובר בשירה פולטית חברתית במיטבה והיא כזו אף יותר מאשר בספרו הקודם של שמואלוף מ"מגמד הצלקות" שגם ממנו מאד נהינתי אלא שהוא יותר לירי כלומר החוזק של הספר הראשון יותר בליריות שלו ואילו של ספר זה יותר בצד החברתי. אני בטוחה שקוראים רבים מחכים לספרו השלישי של שמואלוף שייצא בהוצאת "נהר" ואני בתוכם

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s