בצדק אחזה בפניך

  המציאות החברתית בישראל זועקת לתגובה מוסרית ברוח ערכי המסורת היהודית. המציאות החברתית של מדינת רווחה שהולכת ונעלמת, של זכויות חברתיות שנשללות מאוכלוסיות שלמות היא תוצאה של דירדור ערכי. הניאו ליברליזם  – המחשבה שיצרה את העוולת החברתית מכונסת בתוך סתירה. מצד אחד המחשבה הניאו ליברלית קוראת לחזרה לערכי קהילה יהודית שמרנית (אשר מאופיינת בהתארגנויות כמו ציונות 2000 ועוד).  מצד שני המחשבה הניאו-ליברלית והפרקטיקות שלה מפוררות את המרקם החברתי והקהילות היהודיות וגם הערביות.

הצעת החוק שהגישה ח"כ שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה להגביל את משכורות העתק בחברות הבורסאיות זכתה סוף סוף לתמיכת הממשלה ועברה בקריאה טרומית. החוק מצביע על העושק והעוולת הקיימים כשבעל הון יכול להרוויח מיליוני שקלים בחודש כשהוא מגביל את שכר העובד לשכר מינימום של עשרים שקלים לשעה.

למרות התגובות הנזעמות של לא מעט מפרשני הכלכלה שתייגו את שלי יחימוביץ' כ"מובילה אותנו לגן עדן קומיניסטי", "פופוליסטית" "בולשביקית", "פוגענית" ועוד, חשוב להזכיר את פועלה החשוב בחקיקת חוקים חלוציים בתחום החברתי. התשובה החשובה שצריכה להענות לפרשנים כלכליים ימנים אלו שהחברה בישראל חייבת לחזור לגבולות חברתיים שהם מהווים מרכיב בסיסי במסורות היהודיות שלנו.

החוק הוא עוד שלב בהתקדמות המחשבה הסוציאל-דמוקרטית המנשבת במחוזותינו. אך החוק קשור עבודות גם בהתרחבות התודעה היהודית החברתית המתחדשת בישראל (כחלק מהתעוררות בתי המדרש ובראשם "ממזרח שמש" מרכז למנהיגות יהודית חברתית). השילוב של המחשבה הסוציאל-דמוקרטית והיהודית יכול לתת תשובה נכונה למציאות מעוותת וחסרת גבולות.

השבת, שנת שמיטה הם ערכים יסודים במחשבה היהודית. השבת שבה שבת הקב"ה היא יום מנוחה לטבע, אך גם לאדם. היא מסמנת גבולות ברורים בין עבודה למנוחה, בין חול לבין חודש ועוד. הגבול הברור לעבודה הבלתי פוסקת היא גם גבול לשכר שאדם יכול לקבל בעבור עבודתו (בניגוד למחשבה האמריקאנית של עבודה של 24 שעות 7 ימים בשבוע). שנת השמיטה נועדה לתת לאדמה לנוח ולחלק מחדש את חלק מהקניין כצדקה לעניים. הגבולות של העבודה, צבירת הרכוש ושימוש באדמה (שבת, שנת שמיטה), דומים לחקיקת גבולות פערי השכר בישראל. בנוסף גם בשבת, שנת שמיטה ובחוק להגבלת פערי השכר ישנה דאגה ואחריות לצדק ואחריות חברתית למבנה הקהילה (הכוללת גם את הדאגה העזה לגר, ליתום ולאלמנה וגם לציבור העובדים). שכן לא ניתן לעבוד ללא סוף, כמו שלא ניתן לעבד את האדמה ללא סוף ולאגור רכוש בזמן שעניי הקהילה הופכים עניים יותר ויותר. התורה אוסרת על מעסיקים לרדות בעובדיהם בפרך. אם האדם נולד בצלם האל, עלינו לכבד אותו.

שלי יחימוביץ' בפועלה החברתי בכנסת מחזירה שוב את ערכי גמילות החסדים ואהבת ישראל. אסור לדכא את מחשבה זו, בעקבות שתדלנים ולובי של בעלי ההון ומנהלי החברות הבורסאיות שמונעים על ידי חישובים קרים של תועלתיות ואהבת בצע.  עלינו לאמץ פריזמה יהודית חברתית כשנבוא ליישם את המחשבה הסוציאל דמוקרטית וביחד נוכל לבצע שינוי חברתי אמיץ, רוחני ומוסרי בישראל.

הדעה פורסמה לראשונה ב"ישראל היום", 14.11.2004  , עמוד 15.

פורסם על ידי מתי שמואלוף

מתי שמואלוף, הינו משורר, סופר ועורך. פרסם עד כה עשרה ספרים ביניהם: שבעה ספרי שירה, ספר מאמרים, קובץ סיפורים ועוד. בשנת 2019, ראתה אור בגרמניה אסופה דו לשונית משיריו "בגדד | חיפה | ברלין" בהוצאת אפוריסמא ורלג. בשנת 2021 פרסם את הרומן הראשון שלו "הפרס" בהוצאת פרדס. שיריו וסיפורים תורגמו ופורסמו באסופות, כתבי-עת ואנתולוגיות בכל רחבי העולם.

0 תגובות בנושא “בצדק אחזה בפניך

  1. אהלן מתי
    בדבוריך בדבריך נתת דברהם לשיעורים
    ואנחנו משימתנו לתת הונם לשיעורין
    כך דיברונו יחד יצלח
    תפוח זהב במשכיות כסף דבר דבור על אופניו

    חזק וברוך תהיה

    דרורי

    אהבתי

  2. וכתבו את זה לפני בביקורת בגלובס שהחוק המוצע לא מטפל ברווחים מהון אלא רק משכר, והפערים העיקריים בין עניים לעשירים בישראל (ובכלל) נובעים מירושות ומרווחי הון בבורסה וכיו"צ.
    יש עוד הרבה מקרים שהחוק לא מכסה.
    קיצר רק טיפה בים

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: