השמאל הציוני הפך ימני

אמירתו של נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר כי הפלסטינים ברצועת עזה מורעבים למוות וכי הסגר על עזה הוא "אסון וזוועה", בימים בהם מכהן שר ביטחון "שמאלני", מעלה את השאלה כיצד השמאל הציוני הפך ימני. מבט היסטורי על שורשי הציונות יכול להסביר מדוע אהוד ברק ומפלגת העבודה עומדים מאחורי מדיניות לא הומנית בעליל.

לעיתים נדמה כי אותו שמאל ממציא רעיונות אכזריים יותר מאלו השייכים לימין. מפלגת מפא"י, שתחילתה בראשי העלייה השנייה שהנהיגו את היישוב והמשכה בהגמוניה ששלטה במדינה עד מהפך 1977, היא זו שלא הכירה באופן בסיסי בלאומיות הערבית. בכך היא דחקה כל פיתרון שמאלי יותר של הציונות. התנהגות זו השתיתה את אופיה הכוחני והצבאי של הציונות, עד חזרתו של הזרם הרבזיוניסטי עם עליית בגין לשלטון. הפרדוקס שנוצר הוא שמחנה שהתיימר להיות "שמאלי" היה בפועל ימני ומיליטריסטי ודחה השתלבות במזרח התיכון. מלחמת 67' היוותה שיא של היבריס מפא"יינקי. ודווקא כשהימנים עלו עם בגין, הם אלו שהביאו את תחילת השינוי הציוני השמאלי באזור עם חתימת הסכם השלום עם סאדאת.

אי הכרה באחריות לגירוש הפליטים ובתוצאות מלחמת 48' הביאו לסכסוך עם העם הפלסטיני ולהחרפתו בדמות כיבוש השטחים במלחמת 67' ובניית התנחלויות. היה זה גם השמאל הציוני שדחק לשולי החברה אוכלוסיות שלמות. פרופ' זאב שטרנהל הראה לנו כיצד הרעיון הסוציאליסטי רק נוכס לתוך הציונות, אך בפועל, עד מחאת הפנתרים השחורים, כל יישום של מדינת רווחה רחבה היה רק חלום אוטופי.

זאת הסיבה לכך שאיננו מופתעים שהשמאל הציוני קורס לתוך הקוטב הימני שתמיד שָכן בתוכו, גם במישור החברתי. במישור החברתי התבטא הדבר במעבר של ראשי העבודה למפלגת קדימה, בחירת אהוד ברק הניאו-ליברלי למנהיגותה ודחיית המצע הסוציאל-דמוקרטי של עמיר פרץ. גם מרצ, שהייתה תמיד סמן להתנהלות העבודה, בחרה בח"כ חיים אורון לראשותה ובכך בישרה על המשך המדיניות הניאו-ליברלית של ביילין.

אהוד ברק הוא התגלמות של אותו קוטב במפלגת העבודה. התעלמותו החברתית ממנגנוני דיכוי חברתיים מרחיקים ציבורים שלמים מהיות קהל הבוחרים העיקרי של מפלגת העבודה. ברק הוא גם אחד המובילים של תוכנית הרעבת עזה.

בהיגיון הקולוניאלי של ישראל היו פעולות רבות שתוצאותיהן ביטאו אכזריות, למשל תוכנית החיסולים שהחלה עם מנהיגי אש"ף, המשיכה בבכירי החיזבאללה ומיושמת כיום על ראשי החמאס, וגם החזקת אלפי פלסטינים ללא משפט. אך הרעבת עזה שמיישם ברק כשר ביטחון, היא אחת התוכניות הלא-אנושיות שיושמו במלחמה נגד הפלסטינים. אמנם אלו הן תוכניות שמלוות בוויכוח ודיון בבית המשפט העליון בפרט ובחברה בישראל בכלל. יחד עם זאת, תוכניות אלו דוחות פשרה מדינית וחתירה להסכם הפסקת אש ונורמליזציה אזורית.

הגראד שהגיע לאשקלון וההרוגים בשדרות מהווים המשך ישיר להרוגי מלחמת לבנון השנייה וקורבנות האינתיפאדה. קורבנות אלו יכלו להימנע במידה שחשיבה מדינית הייתה נכללת בפרוגרמה האזורית של ישראל. גם תוכנית הרעבת עזה לא מתקיימת מחוץ לזמן. היא שייכת לרצף של מומנטים היסטוריים שדחו הכרה בזכויות העם הפלסטיני.

במשחק החלפת התחפושות בין מפלגות הימין לבין מפלגות השמאל, מפלגת העבודה חוששת שהיא מפגרת בצעדים לא הגיוניים אחר מפלגות הימין, כמו דחיית בחירת החמאס בבחירות הדמוקרטיות בשטחים, סילוק עזמי בשארה ודחיית מסמכי החזון של ארגוני האזרחים הערבים.

בחירתו של ברק לראשות המפלגה הביאה לפתרון בדמות דחיית דיון מעמיק בשאלות חברתיות. בהיעדר מנהיגות שמאלית הגיונית, רציונאלית והומנית, נחזה בהתעצמות מפלגות הימין.

אולי הבחירה של מפלגת העבודה בצדדים כה ימנים ולאומניים בהתנהלותה יחייב את מפלגות הימין להתנהג דווקא לאור הקוטב השמאלי של רעיונותיהם, ובכך לאתגר את מצבת הכוחות המעוותת של הפוליטיקה המקומית.

המאמר פורסם לראשונה באתר "ידיעות-אחרונות" (דעות), 31.05.2008.

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על השמאל הציוני הפך ימני

  1. שי מזרחי הגיב:

    אהמ.. מתי, מה חידשת?
    אם מדברים על התקופה הנוכחית –
    שלא להזכיר את פרץ הוא פושע מלחמה. שהוא דואג ודאג רק לזכויות התאגידים.
    שלא להזכיר את פרס שהיה אחראי לירי על כפר קנא. שתמך בדה-לגיטמציה מוחלטת של עראפת ולא דאג לקידום משא ומתן. שתמך במלחמת לבנון השנייה.

    שלא להזכיר את מרץ – שתמכה גם היא בדה-לגיטמציה של עראפת. שתמכה גם היא במלחמת לבנון השנייה. שהמצע הכלכלי שלה הוא קפיטליסטי-ליברלי, למעשה.

    אבוי למדינה הזו שאין לה שמאל, פרט לקומץ.

    אהבתי

  2. דוד הגיב:

    אם האו"ם לא היה תומך כלכלית בפליטים הם היו כבר מזמן מתיישבים והיה אפשר לעשות שלום. אבל אונר"א מחזיקה את הפליטים כבר שישים שנה בני ערובה כנגד ישראל.

    אהבתי

  3. אמיר הגיב:

    "אי הכרה באחריות לגירוש הפליטים ובתוצאות מלחמת 48' הביאו לסכסוך עם העם הפלסטיני ולהחרפתו בדמות כיבוש השטחים במלחמת 67'"

    מי התחיל במלחמת העצמאות ?
    והאם לפני מלחמת העצמאות לא היה טרור ערבי ?

    אהבתי

  4. גולדלבט משה הגיב:

    תנאי הסף של ההשתייכות לשמאל הפכו כל כך קשים שהחלטתי להפסיק ולהתלבט ולעבור לימין. אני לא מוכן לקבל אחריות לגורל פליטי 1948 או לבעיית הפליטים בכלל. אני משוכנע שמדינה פלשתינאית עצמאית נוספת תסכן את קיומנו ובככלל אני לא חש שום צורך להתנצל על הכיבוש ואפילו לא על ההרג שהיה מאחר והשואה פשוטה למתרחש בעולם הערבי מלמדת אותי על השכונה בה בחרנו לגור

    במענהלרשימתך אני מצרף קריאה לכל אנשי תנועת העבודה האקטיביסטית בעבר ולכל מי שאינו מוכן להתנצל על היותו ציוני -לעבור לימין. צריך להותיר את השמאל בעירומו עד שהכל יבינו באיזה סדר גודל מדובר.

    אהבתי

  5. אסתי הגיב:

    אולי בשוליים קצת, אבל בגדול כל אלו שזיהו את עצמם כזמאל היו בורגנים עם נטיות קפיטליסטיות שהיו מוכנים לוותר על שטחים למען כלכלה טובה יותר
    זה לא שמאל.

    אהבתי

  6. איריס הגיב:

    ניראה שהוא בדרך לעבור אותו תהליך. זה עניין של כסף כניראה, כמו שאמרה אסתי לגבי השמאל הציוני, עכשיו יקנו את הלא ציונים והמאד עיקשים יצאו מפה לגלות נעימה או פחות נעימה.
    האמת היא שמאז פתיחת ההגירה לאירופה בחמש שש השנים האחרונות וגם לארצות הברית, אין ממש הצדקה להישאר פה למי שהרעיון הציוני לא ערב לחיכו. אפשר להגיד במובן מה שהרעיון הציוני פתח ליהודי העולם את הברז ואת הדלת והצליח להשיג יעדים נכבדים בשידרוג המצב והחירות של העם היהודי בכלל. התפקיד של ישראל מתוחם עכשיו, ברמה הצבאית למעין "תעודת ביטוח" או משהו כזה. הטרגדיה עד כה היתה שהמפעל הציוני גבה מחירים אנושיים עצומים , וטרגיים מאד, אולי עכשיו אפשר להגדיר את זה כ"שירות לאומי" מי שיכול נשאר, ומי שליבו רך או מצפוני וכולי, יכול לחיות במקום אחר לפי צו מצפונו ואופיו.
    הניסיון הדי מאולץ להיאבק על "אופי המדינה" במובן של לנרמל אותה, נכשל במובנים רבים, אבל המערב השתכנע בטוב או ברע (לא יודעים) לפתוח את השערים שוב ליהודים לכל מקום שבו ירצו לחיות.
    לישראל יגיעו הפליטים או הנחושים, ואלה שמתאים להם להיות בחזית ,המערב הפרוע הזה.
    וכמובן המכורים לחומוס, אלה יצטרכו להישאר בכל זאת כאן.

    מתי שמואלוף לכתוב "לא ציוני" בעיתון של אדלסון ומוזס, זה לא קצת "יורים ובוכים" , מה נחשב אצלך לא ציוני ? או איך אומר אוכל עם השמרנים וחוגג עם הליברלים.

    קומבינה מנצחת, שהיתה אבן הפינה של השמאל הציוני, ועכשיו מעביר את הלפיד ללא או פוסט ציונים לכמה שנים. אפשר להצטרף ?

    אהבתי

  7. עוד אגדה חסרת שחר היא המחיר הכבד ששלמנו עבור המפעל הציוני. לא היו דברים מעולם. פחות מ 30000הרוגים ב60 שנה,רמת חיים לא רעה בכלל-ובנו יחסית לזו שהייתה בארצות המוצא-לרבות פולין ורוסיה ועוד אי אלו הטבות כמו חיים מעניינים והימצאות במרכז העניינים
    כל אחד מוזמן להתבונן קצת מסביב על מנת לראות שכל הבכי המזוייף הזההוא עוד מיתוס שמנסה שמאל פוסט ציוני או אנטי ציוני לאכוף עלינו. למיתוס זה אין שום קשר לעובדות אלא להלך רוח הרווח בחוגים מסוימים

    אהבתי

  8. איריס הגיב:

    האמת היא בעיני המתבונן.

    אני מוכנה לתת לך לחיות את החיים שלי חבילה אחת שתחיה אותם לאט מאלף עד תו ותדבר איתי על מחירים אחרי כן.
    אטימות תמיד היתה סימן ההיכר של הציונים הנלהבים. אטימות לסבל של אחרים ועצימת עיניים מתחסדת, רק כאשר המחיר משולם על ידי אחרים ועדיף שישתקו וישאו אותו בשבילך.

    חללי צה"ל זה המחיר ? תתבייש אפילו להגיד את זה. בעיני התשובה שלך היא ההוכחה הטובה ביותר לכך שרק סוג מסויים של אנשים יכול לחיות פה, ולגבי השאר שאת הבשר שלהם אוכלים לתיאבון, עדיף וטוב שיש להם אלטרנטיבה במקומות אחרים.
    בהגינותי (המיותרת כי היא חד צדדית לחלוטין) ייחסתי את הפתיחה של שערי ההגירה בעשור הזה, למפעל הציוני, ובכך ניסיתי לפדות במשהו את הסבל שלא ישוער שזרם ועוד זורם פה. אם זה ההישג, אולי אפשר לדבר במונחים חיוביים או לפחות לא קטלניים על המפעל הציוני. צריך לאמר את האמת, ששערי ההגירה לא היו ממש פתוחים עד העשור האחרון. אך מאז העסקאות עם פולין בעיקר ועם ארצות הברית, למעשה לגבי האשכנזים הבעיה נפתרה כמעט. אני פחות מבינה בעניין של היהודים מארצות ערב אבל נידמה לי שעובדים גם על זה.

    משה, יכולת לצאת איכשהו מהאמירה האטומה הזו לולא זרקת אותה בפרצוף שלי, דוקא מכל האנשים.
    אבל כאמור אני לא מתפלאה. גם אם תעמוד מול ניצול שואה מעונה או פליטים או חסרי בית המתגוללים בקיאם, תסתכל אל האופק בדילוג קל על מה שנמצא ממש מתחת לאף. "אין מחירים" תגיד ותמשיך הלאה לוילה עם הגיפ. אתה בהחלט יכול להצטרף לממשלה, יש לך את זה.

    אהבתי

  9. נועה תנוע הגיב:

    המחיר סביר, מה?
    מה דעתך לשאול את הנתינים אם המחיר נראה להם סביר ולא להחליט בשבילם? הבנו שאת הפלסטינים אתה לא סופר. ויהודים אחרים שלא חיים כמוך במרכז העניינים? להם מותר להצטרף לתחשיב של המחיר?
    תושבי שדרות, למשל. קרית שמונה? התענ"כים?
    "היה שווה כל גרוש", אמר הסרסור לזונה.

    אהבתי

  10. אני לא סופר במיוחד את הסבל הפלשתינאי ואיני מתכוון לספור אותו. אני כותב על המחיר שלנו ולא של אחרים, אבל אם רוצים דווקא להתייחס אלהסבל הפלשתינאי גם הוא פחות בהרבה על פי כל קנה מידה מסבל של אוכלוסיות שלמות בעולם המוסלמי.אתם רוצים דוגמאות או שכולנו מכירים?
    פליטים היו וגם יהודים מארצות ערב הם פליטים למרות החזון הציוני. מליוני גרמנים הפכו פליטי קבע לאחר מלחמת העולם ושוקמו וכך גם מליוני יהודים ועוד דוגמאות למכביר-
    .את הפלשתינאים ניתן וצריך היה לשקם בארצות ערב-משום מה אתם סבורים שכל האחריות עלינו ואטומים לסבל שגורמים הערבים והמוסלמים-אז אני בז לדרך חשיבה זו ומתעב אותה ואיני מתנצל על שלי
    אגב-איריס שערי ישראל פתוחים לכל מי שרוצה להגר ממנה

    אהבתי

  11. אסתי הגיב:

    כמו שאמרו לפני – סביר בעיני מי בדיוק?
    המחיר שהמשפחה שלי לדורותיה (אני דור שביעי בארץ) שלמה על האפיזודה הציונית – רחוק מלהיות סביר צר לי לגלות לך.

    אז בעיני מי שהשתמט כל השנים וחי על זיעתם ועמלם ודמם של האחרים אין ספק שהמחיר סביר וגם משתלם.

    וגם אם לא נדבר על הדם והזיעה אז אם נסתכל על המחיר הנפשי של ההשחתה וההסתאבות – גם הוא גבוה הרבה מעבר לסביר.

    אהבתי

  12. אני מניח שאת מדברת בשם כלל משפחתך. הפיתרון הוא הפיתרון הישן-על היהודי הנודד שסבורששילם מחיר מופקע לקחת את מקל הנדודים ולעבור לארץ זבת חלב אחרת בה אין שחיתות,אין מלחמות וכיו"ב אף פעם לא שללתי הגירה למי שסבור שהעסקה לא כדאית לו
    במישור הלאומי הכללי -לא זה של משפחה מסוימת אני לא סבור שהעם היהודי שילם מחיר מופקע עבור הגשמת החזון הציוני. אני מסכים שלפלשתינאים הגשמת החזון "לא השתלמה" כל כך-למיטב ידיעתי מי שביקש פיתרון מדיני לעם היהודי לא חישב ובצדק את המחיר של עמים אחרים. מאידך הם לא עצרו לחשב את המחיר שאנחנו שילמנו בהזדמנוית הסטוריות אחרות

    אהבתי

  13. אסתי הגיב:

    כאמור – דור שביעי בארץ (פלסטינאית אפילו לפי האמנה הפלסטינאית) – לא הולכת לשום מקום.
    ואני כן חושבת שהמחיר היה גבוה מאוד. הבעיה היחידה היא שהוא שולם בידי מעטים ולאורך דורות.
    באופן לא מפתיע כלל גם כאן כמו בכל מקום אחר בעולם העשירים חיו להם בנחת גם בתקופות הקשות ביותר בלי לתת שום דבר למאמץ הכללי.
    היום לרוב הציבור נמאס מזה וכל תרבות הקפיטליזם והפוסט תרמה גם היא לכך שאין שום חשיבה על הכלל רק על העצמי. ולכן ציונים כבר לא נשארו כאן כמעט. כי ציונות זה גם חשיבה על האחר וגם חשיבה ופעולה למען החברה.

    אז מהשמאל לא נשאר כלום כי סוציאליזם לא היה החלק החזק שלו מעולם, ומהימין נשאר רק השובניזם, הלאומנות החשוכה (בלי רצון לשלם את המחיר שלה – אותו כמובן ישלמו האחרים) והריצה אחרי הקפיטל

    ושוב – אם אתה שואל אותי – זה מחיר כבד מדי בשביל החזון הזה.

    ורק לסבר את האוזן – אני ציונית (ממש לא גאה). אני גם סוציאליסטית (גאה מאוד)

    אהבתי

  14. איריס הגיב:

    אהלן מדור חמישי שאכל את הצואה בשביל גולדנבלט וכדי שיגידו בסוף ש"אין מחיר". גבוה מידי בהחלט. ואני כבר לא ציונית. וגאה.
    משה, משהו קצת מעשי יותר מהדמגוגיה הגסה שלך –
    לצאת מפה ? אשמח. אלא שיש כאלה שהפריווילגיה הזו נמנעת מהם, כי אם הם כבר היו פראיירים עד היום, למה שזה יפסיק ? תאר לך שיתנו לעבדים ללכת מי יעבוד בשבילך חינם כדי שתצעק עליו שהמחיר זול ושנורא טוב פה.
    תתבייש.

    אסתי, חבל שהבאנו אותם לכאן הא ? כל העולים החדשים האלה דור שני מקסימום שלישי כבר יורקים לבאר ששתו ומנגבים את הרגליים במי שעליו הם יש יושבים בוילה הנובורישית שלהם

    לגבי לא סופר את הסבל של הערבים, מתאים לאלה שלא שילמו את המחיר בהתחלה, לזלזל גם בשכנים. זה לא היה היחס של הראשונים פה, וזה לא ענין של מוסר אלא של טיפשות ממדרגה ראשונה לחשוב שאתה יכול להתנהג כמו שהתנהגו האוסטרלים לפני מאתיים שנה. העולם השתנה והיהודים אף פעם לא יכלו לעשות מה שאחרים עשו.

    אהבתי

  15. גולדבלט משה הגיב:

    איריס את באמת לא ראויה לתגובה או התייחסות- אני מצטער שהגבתי ואקפיד לא לעשות זאת יותר-למי שאפילו לא טורחת אילו לא לסלף את מה שאמרתי
    אני בהחלט מאחל לך שתצליחי למרות המלכוד
    להתחפף מכאן
    רות סוף

    אהבתי

  16. איריס הגיב:

    אין לי עניין אישי איתך, ואתה דוקא בחור חביב ואינטליגנטי בדרך כלל, למרות שדעותך רחוקות משלי.
    המקום של הויכוחים, ואם אני ראויה או אתה לא ראוי להתייחסות, הוא במישור אחד שחוזר בכמה צורות כל כמה שבועות. אתה נראה בחור הגון באופן בסיסי, אבל מתקשה מאד לעמוד מול מציאות שאינה תואמת את ה"חזון" והרצון. במקום להתנפל על המבשרים או הנפגעים של המדיניות שגם אתה שותף לביקורת עליה, אולי תשתנס לתקן את הדברים, כדי שהם יעלו אכן בקנה אחד עם הדיבורים שלך. כך למשל, אמרת יפה והתפעלתי ממך כאשר הבעת מחאה כנה ועצה טובה בקשר לעורכי הדין שמרמים ומתחזים בהוצאה לפועל כדי לגנוב מאזרחים את דעתם וכספם. האמת], הייתי בדרכי לפקסס אליך את המכתב שקיבלתי עם "הצו מאסר" המזוייף , לאחר שאמרת שצריך להתלונן, רציתי להעביר אליך את המידע .
    כך בעניינים אחרים, תגובתך ישרה ועניינית ובלי התחכמויות וטיוחים האופייניים בארצנו. אלא שיש ניושא אחד שאתה מגלה עיוורון עקבי, ואני יכולה להבין. אתה מתקשה מאד לראות את הלבן בעיניים של אנשים שהממסד-הממשלה רמסו עד דק וניגבו עליהם את הרגליים וממשיכים לעשות זאת. במקום זה אתה נטפל לעמדות שהם פיתחו כ ת ו צ א ה מכך, ומצדיק בדיעבד את העוול. אני לא נולדתי עם העמדות שלי, להיפך, נולדתי מאד ציונית, גדלתי להיות אזרח פראייר טיפוסי שמקשיב לססמאות הקלושות של מנהיגנו המושחתים, ונתקלתי במסכת של שחיתות, נצלנות, ורשע שאזוניים תצילנה. העובדה שזה לא נוח לשמוע, זה מאד מובן פסיכלוגית, אבל אתה ילד גדול. אחת משתיים, אם לדעתך זה לא תקין, אז כרגע לא משנה מה עמדותי הפוליטיות, צריך לתקן, היום זה אני מחר הילדים שלך . או, שלדעתך זה סבבה שיש אנשים "שקופים" שצריכים לשאת את החיים שלך על גבם ועוד שירקו עליהם ויגידו להם "להתחפף מפה" כדי לא לתקן ולא לשלם ולא להדיח את מי שצריך. ואז באמת העמדות שלך לא שוות כלום, הן הגנה צרה על אינטרס ופריוולגיות על חשבון יהודים אחרים. בקיצור, לא שונה מהמושחתים שאנחנו קוראים עליהם כל יום.

    הבעיה, שאתה משחזר את ה"תרגיל המחוכם" של המושחתים . קודם רומסים בחושך, ואז כשקורבנות צועקים "איי" אומרים עליהם "אתה רואה, הם צועקים לא יפה, והם שונאים המדינה, שילכו מפה או שיתפגרו". תרגיל מוכר של מי שלא אוהב לשלם עבור מה שלקח. אז לשיטתך, מילא שעושים לערבים (נניח שאזרום איתך על זה) האם זה הפך גם לשיטה נגד יהודים ? לגזול וללכלך כדי לא לשלם ?

    איפה העקביות שלך.

    אני לא נעלבת מתגובתך, זה לא חדש לי, אבל מאחר שאתה ניראה דוקא אדם שליבו ופיו שווים, דבר נדיר אצלנו, אני טורחת.

    חג שמח

    אהבתי

  17. מוני יקים אנטי ציוני הגיב:

    הציונות וניגזרותיה הם חלק של הימין הארופאי שהיגר למזה'ת , השימוש שעשתה הציונות ברעיונות סוציאליסטיים היה בבחינת שימוש שיקרי והסוואה לכוונות האמיתיות שהיו ימניות וקפיטליסטיות מוחלטות כשיותר מאבק גזענות הוא הקו המנחה.
    הציונות היא קולוניאלזם קפיטליסטי המשייך עצמו לבני הדת היהודית ולחלק האשכנזי של היהודים כלומר לצאצאי הכוזרים ובתור שכזו יש לתופעה סתירה גמורה עם הרעיונות של השמאל האוניברסלי במהותו.
    לכן נוצרת לעיתים קרובות האשליה שכביכול השמאל יוציא את הערמונים מן האש וזה מסתיים במפח נפש של עוד מדיניות קולוניאליסטית גזענית וימנית בתחלית הימין.מושג השמאל האמיתי אינו יכול להכרך בשום אופן עם היישות הציונית ומוטב שלא ייעשה שימוש מוטעה במושג ובהשקפת עולם זו המייחסת כביכול כוונות חיוביות לציונות כי זה למעשה דבר והיפוכו.
    בחורבן הציונות והסוואותיה ננוחם.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s