הבטחות ספרותיות

 *

יעקב ביטון. תצלום: לאה גולדה הולטרמן

בשנת 2007 יצא לאור הספר הראשון של המשורר יעקב ביטון "אינה דדה : משירי האם הגדולה" (בעריכת יערה שחורי). הספר זכה בפרס לעידוד היצירה של משרד התרבות, בקטגוריית "משוררים בתחילת דרכם" וגם זכה בפרס "טבע לשירה" ביוני 2008. מלבד הפרסים, המסגור הלא נכון של שירת ביטון, הניכוס של שירתו בידי עורך כתב-עת כזה או אחר והפרסום בהוצאה גדולה שאמורה לפרסם יותר מספר שירה אחת לשנה (!) – אפשר וצריך לומר שספרו של ביטון הוא ייחודי במתח שבין הפואטי לבין החברתי.

כשקראתי את הספר נזקקתי לקריאות נשנות והולכות דווקא משום שהוא כזה הנעמד בהצטלבות דרכים חדשה. הוא גם מבטא את השפה הצעירה של הדור השלישי המזרחי שנולד בשנות השבעים והשמונים והוא גם נשען התכתבות עם המשוררים שקדמו. הוא גם עומד בתוך אמונה חזקה ובשפה שמתכתבת עם רצפי הלכה וגם מציע את האופציה של ייאוש והתפוררות. הוא גם פוליטי במודע ברגעים אחדים וגם נכנס לקרבי היווצרות "האני" המשפחתי בתוך הספציפיות של חייו. השפה מנסה לעקור את את השלווה, ולא מניחה לה לחדור לשירה. היא חופרת תחתה ומבררת את הסתירות, הפרדוכסים, אי-הרציפויות, אך היא לא מייצרת רומנטיקה, או עמידה זקופה שרחוקה מהמציאות, או סימום מ"הכאן ועכשיו" כדוגמת כתיבת משוררים אחדים בימינו.

בתור שכזה יעקב ביטון בהתאם ראוי לתואר הכישרון המבטיח של 2008 ואני מחכה בקוצר רוח ובהתכוננות מלאה לקריאה ספרו החדש שיגיח מתי שהוא מתוך עושר כתיבתו. ובינתיים אחזור ל"אינה דדה: משירי האם הגדולה" ואקרא בו שוב ושוב.

*

 

 

דביר צור

איך מחברים מיסטיקה, שיגעון ומבט חברתי נוקב באכזריות של היומיום הישראלי מבלי להתפרק להזיות פרוזאיות, קרועות הנעות בחוסר מבנה מדויק. ובכן צריך לארוז את הדברים והמילים בעדינות רבה, בהליכה ושזירה אינסופית. ובדרך זה דביר צור מצליח לייצר רומאן ראשון מבטיח על משה (בהפוך אותיות זהו עוד אחד מהשמות של בורא עולם) שלא רק שמו מתהפך אלא גם הוא. ובתוך ההיפוך, שלו אנו מגלים את העולם ההפוך מסביבו.

באחד ממאמריה "ממעמקים גנוזים: מזרח"  בוחנת שבא סלהוב בהקשר של היצירה של אלי פטל את: "אפשרותו של מפגש ממשי בין מיסטיקה במובנה הדתי-יהודי לבין יצירת אמנות פלסטית. אפשרותו של מפגש כזה אינה ברורה מאליה, ונתיבי התרחשותו מחייבים בירור מחודש – ולוּ ראשוני, ולוּ אישי ומסויג – הן של המימד המיסטי הן של מהות האובייקט הפלסטי". אופציה זו מחייבת אותנו גם כאן בקריאה של "משה בהיפוך אותיות" לברר היטב את מגוון המפתחות שהוא הותיר בידינו כשאנו באים לתוך הספרות ומנסים להבין את המיסטי בהתגלותו בתוך הפרוזאי. מה הוא הקשר בין אפרים ובין משה? ומדוע משה מכנה את עצמו אפרים? הורי אפרים הם יצחק ורות, וברומאן נשאלת השאלה מדוע מנע יצחק מרות להתחתן עם אהוב ליבה זרח.

המשפחה התנכית עוברת טרנספורמציה לתוך שושלת וחותמות מחודשות בספר של צור. והבנה של הבנייה המחודשת הזו מבקשת מאיתנו לא רק ידע בהלכה אלא גם דמיון מיסטי מחודש לגבי המיקום של הדמות בתוך ומחוץ לטקסט. ריבוי האפשרויות לקרוא ביצירה והמרווח בין המוסיקה של השפה לבין העלילה מביא אותנו לעמוד בפני אחת מהיצירות המרתקות של 2008. הספר מזכיר מאוד את היצירה "עקוד" של אלברט סוויסה אך בשונה מסוויסה שהפסיק לכתוב ולא ממש את ההבטחה בהותירנו רעבים ביותר לאחר "עקוד" המונומנטאלי – נבקש מדביר צור להמשיך לכתוב ובכך לעשות עמנו חסד בספרו הבא.


קמע יהודי מעמדיה, עם ראשי התיבות של הפיוט "אנא בכוח" / יערה צור

לדביר צור יש את היכולת לכתוב פרוזה במרווח שבין העלילה לבין השפה, מבלי לשעמם או לחזור על מבנים קודמים ולחדש ולטוות בתוך כך משמעויות חדשות. בשנה האחרונה קשה היה למצוא מבנים פרוזאיים "חדשים", רבים כתבו את מה שנכתב לפני, לעסו את מה שנעכל עוד לפניהם. הספר של דביר צור מנסה להגיע לנשגב, מבלי לוותר על האכזריות. ומצליח להשאיר את הרומאן בתוך סודות ופערים, מבלי לאבד את המבנה החברתי שלו. השפה לא רזה. מתגלה ומתרחקת מהמובן והידוע. חסרים סופרים שכאלו שלא מחקים את מה שנכתב לפניהם, או מחוצה להם בעולמות רחוקים, ומנסים מתוך המקומי לייצר שפה המתאימה לאלו המתעקשים להבין בעברית את חוסר המשמעות סביבם.

*
הרשימה התפרסמה לראשונה בספריםYNET בתאריך ה-29.9.2008.

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על הבטחות ספרותיות

  1. ללא הגיב:

    לא קראתי את ספרו של דביר צור, אך ספר שיריו של יעקב ביטון הוא ספר השירה הגדול ביותר שיצא לי לקרוא בשנים האחרונות.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s