האשכנזיות מעבר לטופז ולאח הגדול

התשובה של דודו טופז לכתבה של יהודה נוריאל בעקבות ביקור בהצגתו מעוררת אותי לכתוב מילה או שתים על אותו נושא שלא מפסיק כאמור להטריד את החברה בישראל. הכותרת "אתה לעולם לא תהיה אשכנזי" מרמזת על תוכן דבריו של טופז. אני לא צופה באח הגדול. אך המושג "פרידמנים מתים" נכנס לתוקפו בריאליטי הזה (ראיינו אותי על כך במקומון "זמן תל אביב"). כך שכל אחד מכניס ערכים ותוכן לתוך המושגים "אשכנזי" זה מהצד של התפיסה של האשכנזיות כאקסלוסיבית וכמנוגדת למזרחיות וזה כשלילה אלימה וריקון מתוכן של הקטגוריה.

אני רוצה לטעון דווקא כי דברי טופז ב-1981 ואלו היום נאמרים בהקשר שונה. דודו טופז יכול לומר את דבריו, אבל הם כבר לא ייתפסו באותה הדרך שבה הם התקבלו לאחר נפילת הגמוניית מפא"י עם המהפך ועליית המשטר של מפלגת הליכוד בראשות בגין.

היום ישנו דיון פורה ומפרה על "אשכנזיות" (שלא מנוגדת למזרחיות) בכל רחבי החברה בישראל אשר מתבטא ב: ספרים, כנסים, תנועות, סרטים ועוד. הדיון כולל קוטב אחד שמודע לעמדה של זכויות היתר שהיא כולללת, לאירופוצנטריות, לאוריינטליזם, ללובן ובקוטב האחר הוא מציב את האשכנזיות ככזו שעברה שנשללת כחלק משלילת הגלות, שגם השפות והמסורות שלה דוכאו, שהזכרון ההסטורי שלה רחב הרבה יותר מהזכרון הלאומי ועוד.

האשכנזיות אף נלמדת באקדמיה אבל מרחיבה את המושג, מגדירה אותו ובכך מחלצת אותו מתוך הצימצום והשלילה ובעצם נותנת לנו להשתחרר מהאלימות הכלולה בדיון על הדמיון האתני והפוסטקולוניאלי. קחו לדוגמא את הסמינר: אשכנזיות והסוציולוגיה של אתניות בישראל (סמינר מחקרי) – ד"ר אורנה ששון-לוי: מטרתו של הסמינר היא לחקור את אופן ייצורה של הזהות האשכנזית כזהות ישראלית "אוניברסלית", ואת האופן שבו אשכנזיות משמשת כעיקרון מארגן בחברה הישראלית.  לשם כך הקורס מציע סקירה של גופי הידע הרלבנטיים: תיאורטיזציה של כינון זהויות אתניות, היסטוריה של החברה הישראלית, קולוניאליזם ולובן (whiteness).  הסטודנטים יחקרו את כינון הזהות האשכנזית על ידי ניתוח היתרונות החברתיים המזוהים עם אשכנזיות, פרקטיקות יומיומיות של ייצור האשכנזיות, משמעותה של ההצלבה בין מגדר לבין אשכנזיות, אתרים חברתיים המסומנים כאשכנזים.

*תודה רבה לשגיא אלבז ששלח לי את הכתבה ובלי ידיעתו המריץ אותי להגיב אליה.

כדאי לקרוא: הזעם של דודו טופז || אחי, הראשון בבידור

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על האשכנזיות מעבר לטופז ולאח הגדול

  1. דני בלוך הגיב:

    האמת היא שאני אינני מבין בהכרח איך נוצרה ההפרדה. נולדתי במעוז האשכנזיות והייקיות – רחביה. אמי דלה במצרים ועל אף אשכנזיותה הטיבה לבשל מאכלים מריים ומזרחיים וגם האוכל האשכנזי שבישלה היה מתובל ומפולפל. בין החברים של הורי היו לא מעט ספרדים – משפחות שמעא,אלישר, ולרו, סיטון ולא חשתי כל הבדל ביני ובין ילדיהם. אחכ כשעברנו לתל אביב למדו אתי בבית הספר והיו בתנועה בני שכונות התקווה והדרום עם רבים מהם אני בקשרי ידידות. רבים מבינינו נשאו לבני עדות אחרות. אחי נישא לבת עולים מפרס. אז מהם בניו?
    האם הבעיה היא כללית או רק של חלק מיוצאי צפון אפריקה שעלו בשנות ה- 50 ולא נקלטו היטב?

    אהבתי

  2. מואיז הגיב:

    העברתי חלק ניכר מהשבוע האחרון בצפיה בסקצ'ים של גד אלמלח, סטנדאפיסט יהודי מרוקאי שחי בצרפת. צחקתי כמו משוגע והבנתי למה קטעי ההומור הישראלים לא מצחיקים אותי לעיתים קרובות, ואני אדם שאוהב לצחוק.

    אלמלח צוחק על המרוקאים אבל לא לועג להם, בהומור הישראלי יש הרבה לעג ומעט מאוד הומור, אתה יכול לצחוק עם זה רק אם גם אתה לועג למושא ההומור. ואני לא חש לעג לאף אחד.

    כדאי לראות גם אם לא יודעים צרפתית, אבל במיוחד אם יודעים

    http://www.youtube.com/results?search_query=gad+elmaleh&search_type=&aq=f

    אהבתי

  3. נעמה הגיב:

    הבעיה היא כללית ומה שאתה מתאר זה היוצא מן הכלל. רוב המזרחים בישראל לא נמצאים איפה שאתה מסתובב, אלא בחולון, בת ים, כל עיירות הפיתוח בפריפריה, באר שבע. בקיצור: לא בין חדרה לגדרה.
    אתה אפילו לא שם לב לזה שהמזרחיות של אמא שלך היא משהו שאתה מתאר רק דרך האוכל ובאופן הזה אתה עושה מה שעשתה האליטה האשכנזית למזרחים: האוכל שלהם היה פולקלור וטעים יותר והם קיבלו את הפינה של המטבח והמנהגים של התימנים בחתונות. בקיצור פולקלור. את התרבות קיבלו האשכנזים: אקדמיה, תיאטרון, בית המשפט ועוד ועוד.
    אם כל כך הרבה אנשים צועקים שכואב להם משהו: אז כנראה כואב להם וטוב שאתה שואל וער לזה.
    צעקת הכאב כבר הגיעה אליך.
    רק לא הבנתי מה זה משנה אם קרובי משפחתך נשואים למזרחים או שיש לך חברים ממוצא מזרחי?

    אהבתי

  4. דני בלוך הגיב:

    אמי גם דיברה ערבית ולאדינו ומעט אידיש, צפתה בסרט הערבי ביום שישי ואהבה מוסיקה מזרחית בצד המוסיקה הקלאסית.
    מה זה משנה? אם את לא מבינה את בבעיה. אני טוען שחלק ניכר מן החברה ובעיקר בדור הצברים אינו כל כך מבדיל בשאלות המוצא , יש, כמובן, בעיות בפריפריה אבל יש בעיות מלאכותיות שנוצרות על-ידי אלה שמתפרנסים מהמשך המצב הקיים ולא רק בצד האשכנזי

    אהבתי

  5. נעמה הגיב:

    אם ככה אז אתה כנראה לא רואה את הכאב של הצועקים. בכל מאבק יש אנשים שגם מתפרנסים ממנו. אפשר גם להיות ממש ציניים ולהגיד שיש אנשים שמקבלים פרסום והתייחסות רק בגלל שהם נלחמים לשם העלאת קיצבאות לניצולי שואה. והם מנסים להוציא כסף מהגרמנים בשביל זה שמי יודע לאן הוא ילד. האם זה אומר שלניצולי השואה לא באמת כואב וקשה והם לא באמת עניים?
    למה אתה פוסל את הכאב הכללי בגלל שיש כמה שכדאי להם? זה נכון לגבי כל סכסוך. גם הסכסוך עם הפלסטינים הוא כזה שיש הרבה מאוד אנשים שמתפרנסים ממנו. עדיין, הוא קיים.
    אי אפשר לקרוא לבעיה של יחסי מזרחים ואשכנזים "בעיה מלאכותית": בעיה שתופסת ויש לה תומכים ונשארת כל כך הרבה שנים למרות כל ההכחשות ונסיונות הקבורה, היא לא בעיה מלאכותית.
    ואם היית חושב שהיא מלאכותית באמת לא היית טורח לשאול.
    אבל אולי אני לא מבינה ואתה באמת לא שואל.
    אני לא מבינה מה זה משנה עם מי מתחתנים: מה זה מוכיח שיש נישואים בין קרובי משפחתך למזרחים?

    אהבתי

  6. יוסי הגיב:

    אני למשל, למרות שאני חצי-חצי בדמי, אני מייחס חוסר השכלה ונטייה לאלימות ודעות לא ליברליות אצל הערבים היהודים והמוסלמים, ולכן למרות אידיאולוגיה ליברלית, אני מוצא את עצמי סובל בקרבתם של מזרחים שלא התאשכנזו. אז אל תגידו שאין גזענות.

    אהבתי

  7. דני בלוך הגיב:

    יש בינינו דו שיח של חרשים. אני אמרתי שאין כאב ואין מצוקה? יש עוני ורעב ואפליה אך היא לא רק על בסיס מוצא. היא על בסיס גיל ואם מוצא – אז יש הסבל של ניצולי השעה ויש הסבל של העולים שלא נקלטו נכון מכל הארצות. לשאלה של מי מתחתנים: היתה תקופה בארץ הזאת שאנשים מארצות מוצא שונות לא התחתנו ביניהם, גם בתוך האשכנזים, גם בין המזרחיים אך בעיקר בין שתי הקבוצות. היום זה אינו קיים כמעט וזו התפתחות חיובית שיש לברך עליה ואם את לא מבינה זאת – הבעיה שלך.

    אהבתי

  8. תודה על ההפניה למערכונים של גד אלמליח – האיש פשוט ענק!
    האופן שבו הוא מצליח להגחיך דווקא את הסטריוטיפ של המושלמות הצרפתית בדמותו של "הבלונדיני", הוא פשוט גאוני. יום אחד גם אנחנו נהיה מספיק חזקים כדי לפתח הומור עצמי ממקום של חוזק אמיתי

    אהבתי

  9. נעמה הגיב:

    מאיפה בדיוק הבאת את הנתון הזה? יש לך איזה מראה מקום על איזו "התפתחות חיובית" כזו?
    ככל הידוע לי נישואי התערובת, כמו שקוראים לזה, עומדים על אותו אחוז מזה שנים. וגם תלוי כמובן איך מגדירים אותם: בישראל מגדירים מוצא לפי האב, אז יוצא שבדור השלישי, כל הילדים כולם, חוץ מאתיופים ויוצאי חבר העמים, הם "ישראלים" כי האב יליד ישראל. אז איך בכלל יודעים?
    ועוד דבר:
    צריך להסתכל בנישואי התערובת האלו על מה מדובר.
    רובם הם כאלו שבהם המזרחי הביא לנישואים את המשאבים הכלכליים (השכלה/ידע/כסף) והאשכנזי הביא את אשכנזיותו כנכס (למשל, שם משפחה אשכנזי שמאוד עוזר בישראל).
    אתה פשוט חושב שאתה מדבר באיזה סיסמה שכולם אמורים להבין, ואם הם לא אז הם בבעיה. יכול להיות שאתה צודק: אבל אז זה אומר שבאת להגיד ולא לשאול.

    אהבתי

  10. דני בלוך הגיב:

    אין לך מושג על מה את מדברת ואת כולך כנראה סובלת מתסכול. השמצות נבובות על המזרחי שהביא את הכסף כדי לזכות בשם האשכנזי?וגם ההגדרות לפי האב, ממש שטויות.

    אהבתי

  11. נעמה הגיב:

    אם זו רמת הדיון שלך, אז נעזוב את זה.
    לא לימדו ברחביה לבנות טיעון?
    רק לעשות פסיכולוגיזציה של נשים אחרות אתה יודע? נו, באמת.
    באותה מידה אני יכולה להגיד לך שאתה גזען, אוריינטליסט ושוביניסט (עם סיפורי אמא שמבשלת אוכל מזרחי ורואה סרט ערבי). עוד מעט תספר לנו שגם רצת להנמיך את הרדיו כל פעם שהיא שמעה אום כלתום וחברים הגיעו לביקור.
    עיתונאי "דבר" כנראה לא נעלמים, הם רק עוברים לאינטרנט.

    אהבתי

  12. עומר בראונשוויג הגיב:

    השאלה נעמה לא אם הייה דיכוי בעבר אלא יש יש דיכוי כיום והתשובה היא לא. אם מזרחים רוצים לדעת על תרבותם יש ספרים, ואם הם רוצים לקרוא ספרים של סופרים ערבים יש גם כן ובוודאי שאין צנזורה. אפלייה למקרה שאת לא יודעת זה שמונעים מקבוצה מסויימת להשיג משהו רק בעקבות מוצאה מה שרחוק מאוד להיות במקרה המזרחים שאיישו כול תפקיד אפשרי חוץ מראשות הממשלה(וגם זה רק עיניין של זמן) לכן נעמה את הפריווילגיה שיכירו בך כמקופחת אני שולל ולא הולך לתת לך אותה, מצטער תתחילי להצליח בזכות עצמך ואל תצפי לרחמים זה מביש.

    אהבתי

  13. נעמה הגיב:

    מי אמר לך שאני מרגישה מקופחת? ומי אמר לך שאני מזרחית?
    אני אשכנזיה עם פריבילגיות, ולא מצפה לשום רחמים כי אני לא צריכה. סטודנטית לתואר שני, מבוססת כלכלית ומרוצה מהחיים.
    גם המזרחים לא צריכים רחמים: הם צריכים הזדמנות לממש את הזכויות השוות שאמורות להיות להם במדינת היהודים.
    כל השאר זה הדעות הקדומות שלך.
    שווה לך לטפל בהן. ולא, לא איתי. קבוצת התמיכה לאשכנזים גזענים שהייתי חברה בה נסגרה כבר. אני מקווה שעברתי לשלב הבא בעבודה על אישיותי.

    אהבתי

  14. דני בלוך הגיב:

    בהשתלחויות את חזקה. בהבנת הנקרא והנאמר – את חלשה

    אהבתי

  15. עומר בראונשוויג הגיב:

    להטיח אשמה בגזענות זה בדרך כלל נחלה שאל אנשים רפי שכל או מופרעים גזענים בהסתר שמחביאים זאת על ידי כך שהם מאשימים את כולם בגזענות ומרחיקים את הבעיה מהם, איזה סוג את תחליטי כבר לבד. בקשר לזה שאת אשכנזיה מבוססת זה טוב ויפה אבל אני דווקא אשכנזי די עני שהצליח בזכות רצון ונחישות להתקבל להנדסת חשמל בטכניון(אם את לא יודעת זה הפקולטה הכי נחשבת בטכניון)אף אחד לא עזר לי בזה ורק היכולת שלי הכשירה אותי לזה, כמו כן יש הרבה מזרחים איתי בפקולטה שהתקבלו ושוב אך ורק על סמך יכולתם ככה שהבכיינות שלך על כך שמונעים ממזרחים להשיג דברים אך ורק על סמך מוצאם הוא מגוחך כמו כן השימוש במילה "פריוויליגה" שכול כך אהוב על מזרחים מקצועים את משתמשת בצורה כרגיל מטומטמת. עכשיו בואי אני ינסה להסבירלך משהו פשוט: אם יש מזרחים שמופלים היום זה בעיקר אלה שגרים בעיירות פיתוח, והם לא היחידים שמופלים אלה גם הרוסים שגרים שם(קצת הורס לך את התזה נכון?) ודברים כאלה את יכולה למצוא בנורבגיה, קחי למשל כפרי נורבגי מול אוסלואי יש לך ספק מי חי טובי ותר ומי הפרובינציה? ואין כאן שום שוני עדתי בין הנורבגים אלא נטו האיזור המגורים הוא הקובע.

    אהבתי

  16. גור לביאה הגיב:

    ואז נבין על מה אתה מדבר

    נא להתיחס לנקודות הבאות

    ניסויים בגזע מסויים (גזזת)

    חטיפת תינוקות

    גניבת כסף

    הפניית אנשים ליישובי גבול

    מניעת פרנסה

    מניעת חינוך

    האם אלה הדברים שהיו, או שלדעתך היה איזה קומזיץ ולא הזמינו אז מזרחים?

    אחר כך תחשוב בדיוק איך שני דורות ללא חינוך משפיעים על היכולת להצליח בדור השלישי.

    אהבתי

  17. עומר בראונשוויג הגיב:

    כיאה לאנשים היסטרים את שופכת המון טענות ומענות וחושבת שאת צודקת אז תני לי להגיד לך את לא. את מדברת על חטיפת תינוקות, אכן אירוע מזוויע אבל מה לעשות שהוא קרה גם לאשכנזים ואחותה של סבתי היא דוגמא טובה לכך. את מדברת גניבת כסף וזה אכן קרה למזרחים אבל לאשכנזים ניצולי שואה המדינה גנבה אפילו יותר ואם את לא יודעת את מוזמנת לקרוא על זה ספרים. כמו כן די די טי עבר על יוצאי אירופה וגם טיפול בגזזת כמו גם השלכת אנשים לפרובינציה)פעם הרומנים היום הרוסים)אבל בסופו של דבר אם תקראי טוב מה שכתבתי למעלה שהסיפור הוא לא אם היה קיפוח בעבר שכאמור הודיתי שהיה אלא אם יש קיפוח בהווה(פעם אחרונה שבדקתי אין גזזות או חטיפת תינוקות) ולכן מבחינה עובדתית היחס של המימסד השתנה כלפי המזרחים מקצה לקצה. אם את שואלת למה יש פיגור כיום זה בגלל העבר וצריך עוד כמה שנים עד שהפער יסגר וזה באמת לא רחוק.

    אהבתי

  18. שועי הגיב:

    אולי אני טועה, אבל ממתיי דודו טופז הפך לנציג
    יוצאי ארצות אירופה האשכנזיים
    ?
    יש איזו חשיבות אמיתית לדבריו
    ?
    דעותיו של הבדרן ייצגו מאז ומעולם רק את עצמו, וכידוע מעולם לא תרמו לפופולאריות שלו בקרב קהלו
    דבר נוסף, היש מי שעוד טוען שלא היתה אפליה בשנות החמישים
    ?
    לא ברור לי האם גם אז דובר באפלייה עדתית אלא בהנחה תרבותית שגויה לפיה התרבות האירופאית עדיפה על פני זו המזרחית
    כידוע יסוד הדברים אינם דווקא בבן גוריון אלא עוד בהרצל
    מה שלא עושה את הדברים לפחות חמורים
    האם האפליה עדיין קיימת
    ?
    לדעתי, הסיפור דהיום הוא סיפור של מרכז ופריפריה, ועדיין של אפליה תרבותית וסוציו-אקונומית. לא חושב שבאיזו עיירת פיתוח היום זוכים תושבים ממוצא אשכנזי ליחס מועדף על רקע מוצאם
    לא חושב שאנשים ממוצא מזרחי מופלים לרעה בצפון תל-אביב או בהרצליה פיתוח
    לא בטוח גם לאור השגשוג המוצדק של ערבי הפיוטים ונוכחותם העירה והמיטיבה של תפוצות המזרח בכל מעגלי האליטות
    כי ניתן לדבר עדיין על אפליה של ממש
    נכון שהעליה מארצות חברה העמים חידדה את המתחים בין אוכלוסיות
    אבל גם זה סיפור של מתח בין ותיקים ובין חדשים
    באשר חלקם של העולים הגיעו עם תודעת אחר כזאת, שלצערי שופטת את האדם על פי מראהו
    ועל פי קריטריונים אירופאיים ישנים
    שהגיע שעתם לעבור מן העולם

    אהבתי

  19. גור לביאה הגיב:

    הוא שאני היסטרית. מעבר לזה אין הרבה טענות.

    מתי עשות הקרנות לעשרות אלפי אשכנזים נגד גזזת?

    מה שאתה אומר, הוא שתשמע הנאצים לא הרגו רק יהודים הם גם רצחו קומוניסטים גרמנים וצוענים, ויש לי חדשות בשבילך היום עד כמה שידוע לי שום שום גרמני לא רוצח יהודים.

    נחמד, נשמע משכנע? זה נשמע לי טיעון מגעיל.

    אכן היחס לרומנים היה גם הוא מתחת לכול ביקורת, וזה בכלל לא סותר שהתעללו במזרחים ברמות שקשה לך לתאר. ומה שאתה לא יודע שקורה היום עדיין קורה גם בלי הידיעה שלך.

    לך תנסה להתקבל כמרצה באחד מחוגי הסוציולוגיה בארץ אם השם שלך הוא בן לולו, אני הייתי ממליץ לך לחפש עבודה בחו"ל.

    אהבתי

  20. גור לביאה הגיב:

    היה מזעזע.

    עוד נקודת זכות למשטר האשכנזי

    אהבתי

  21. גור לביאה הגיב:

    שידוע במדינה הזאת, לא רק שהמצב לא משתפר

    אלא שהקורלציה בין עוני למזרחיות הולכת ונהיית יותר דבוקה, שהפער בין אשכנזים למזרחים הולך וגדל, שההשכלה של המזרחים יורדת משנה לשנה ביחס לשנות החמישים,

    זה לפחות מה שמפרסמים במחקרים של מדינת ישראל בסוציולוגיה, תיכנס גם לאתר של מרכז אדווה. יש קשר ישיר בין עוני למזרחיות.

    וזה לא הולך להיפטר בגלל שאתה אומר שאתה לא רואה את זה או לא יודע על זה.

    אהבתי

  22. גור לביאה הגיב:

    אתה הריח נוקט באותה שיטה תמידית, מה שלא מוצא חן בעיניך הוא היסטרי!

    דיעות קדומות?

    מה פתאום?

    אולי תסתכל בראי היום בלילה לפני שאתה הולך לישון. אתה מלא בהן כרימון.

    אהבתי

  23. עידו גור אריה הגיב:

    טוב נו לא נעים לי לעשות זאת אבל אני נאלץ לסתור אותך עוד פעם. מוזר שציינת את השם בן לולו כי יש לי חבר בשם אלי בן לולו שכרגע הוא מתחיל דוקטורט למשפטים ככה שזה קצת סותר את התזה שלך. אמרת שניצולי השואה זכו ליחס מחפיר, אין ספק שאת צודקת אבל זה עומד בסתירה לזה שהמשטר דפק רק את המזרחים צר לי זה לא נכון עובדתית נקודה. בקשר לרומנים היחס אולי היה קשה בעבר אבל הרומנים ממש לא מרגישים מופלים אלא מרגישים ישראלים והם משתלבים בכול תחומי החיים בישראל וזאת עובדה. דבר אחרון שאמרת ויש בו אמת הוא שהפערים הולכים וגדלים, עכשיו אחת הסיבות לזה הוא הקפיטליזם החזירי של השנים האחרונות שדפק את כול השכבות כולל האשכנזים אבל ברור שהנדפקים העיקריים היו השכבות החלשות יותר שאוכלסו ברוסים ומזרחים. אבל גם כאן החוכמה היא לא לריב בינינו אלא למקד את הכעס כלפי הראויים לו והם בעלי ההון והמשטר הרקוב שהוא כבר מזמן לא אשכנזי אלא מכול צבעי הקשת(אלא אם כן סילבן שלום ומאיר שיטרית הפכו לאשכנזים בלי ידיעתי) אני מקווה שעניתי לך על שאלותייך.

    אהבתי

  24. עומר בראונשוויג הגיב:

    הכינוי הוא בטעות.

    אהבתי

  25. עומר בראונשוויג הגיב:

    צריך לזכור שהוא טען בעבר בשיא הרצינות שמר שוקו הוא שיר גזעני מה שמעמיד בסימןשאלה מאוד גדול את האינטיליגנציה שלו.

    אהבתי

  26. גור לביאה הגיב:

    שום דבר גור אריה.

    במקרה יש לי גם חבר אשכנזי מארגנטינה שמרגיש שמקפחים אותו וכול הזמן מתלונן לי, כבר נמאס לי מהתלונות שלו.

    מה זה קשור בדיוק?

    התשובות שלך קשורות לגזענות כמו שחלב סויה קשור לאינסטלציה. אולי פחות

    אהבתי

  27. גור לביאה הגיב:

    כולנו ערבים יהודים

    אהבתי

  28. עומר בראונשוויג הגיב:

    צר לי אבל אני כן עניתי לך את פשוט בוחרת לא לשמוע אותי.

    אהבתי

  29. גור לביאה הגיב:

    אבל לא על השאלות ששאלתי.

    זה תרגיל אשכנזי ידוע.

    שבת שלום

    אהבתי

  30. עומר בראונשוויג הגיב:

    התרגיל היחיד שהוא ידוע זה שאשכנזי מודה שהיה קיפוח אבל הוא לא מכוונות זדון ומסביר בצורה מפורטת ומנומקת למה לא זה לא מזדון ומזרחית מקצועית כמוך באה ואומרת שהוא מתחמק, זה לא מפתיע אותי אנשים שמשקרים לעצמם ישקרו גם לסביבתם ואת הוכחה חיה לכך.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s