תשובה לאריאנה מלמד

אריאנה מלמד, מבקרת ספרות, עיתונאית סופרת ועורכת, ואף שימשה כעורכת הספרותית של העיתון 'חדשות', אבל על אף כל התארים האלה, את מאמר התמיכה באביגדור ליברמן בוואי-נט, היא פרסמה כתושבת נהריה, או ליתר דיוק כ'תושבת הצפון'.

הצפון של אריאנה ושלי מתחיל באותו מקום – מזרחה וצפונה מעכו, שנינו מסכימים שגוש חיפה זה לא בדיוק צפון. כשאני עולה על כביש עכו צפת אני כמו חיה שמזהה את השתן שלה, זו הטריטוריה שלי, זה הבית שלי, ועם כל הכבוד לחיפה והקריות, שם אני מריח רק פיח. כשאריאנה כתבה מזרחה וצפונה מעכו חשבתי ששנינו באנו מאותו הכפר.

אבל פה מתחיל ונגמר הדמיון בין הצפון שלה לצפון שלי, כי כשאריאנה נוסעת על כביש עכו צפת היא לא רואה כלום עד שהיא מגיעה לכרמיאל, נאדה, רק מסדרון אספלט שבסופו עיר שהבטיחו לה אוניברסיטה, הבטיחו ולא קיימו. ומשם, כשהיא ממשיכה צפונה היא עדיין לא רואה כלום, עד שהיא מגיעה לקריית שמונה, עיר שראויה לשירותים כמו כל עיר במרכז.

אז בואי ונפקח את העיניים: בין עכו לכרמיאל יש מכֶּר ומג'ד אל כרום וסכנין, ובין כרמיאל לקריית שמונה יש ירכא וג'יש וריחאניה, למעשה מזרחה וצפונה מעכו יש יותר פלסטינים מישראלים. אז בואי ונפסיק את ההיתממות: מה באמת הבעיה שלך? מחירי נדל"ן נמוכים? הבטחות שלא מומשו? או שאת רק סובבת סחור-סחור…?

ועוד דבר אחד אני רוצה להזכיר לך: גם בדרך בין עכו לנהרייה גרו פעם פלסטינים, אל-מנשייה, א-סומיריה ומתחת לבית שלך היה פעם אום פרג'. או שמא ידעת וזהו הפתרון שלך, האם כשאת מדברת על הבולדוזר את בכלל מתכוונת למה שעשו בג'נין?

בדבר אחד אנחנו בכל זאת מסכימים, יש בצפון בעיה, אבל הבעיה היא לא הערבים אלא היהודים, ופה אני אשאיל מסמי שלום שטרית, כמו שבאירופה מעולם לא הייתה בעיה יהודית אלא בעיית אנטישמיות, כך גם בישראל מעולם לא הייתה בעיה פלסטינית, הבעיה היא הגזענות ישראלית-יהודית.

ודבר אחרון אריאנה, מי שזורע שנאה קוצר שנאה, תראי מה קרה לנו בשישים שנות מדינה יהודית, תראי איך מעגל האיבה הולך ומתרחב. מסכסוך ציוני-פלסטיני הרחבנו והתרחבנו לסכסוך יהודי-מוסלמי, עשרים מיליון נגד מיליארד, ואם את חושבת שאין לאן להמשיך להתרחב את טועה. עוד בולדוזר אחד וגם ארה"ב תפנה לך את הגב.
הפתרון לבעיה בצפון בוודאי שאינה כרוכה בבולדוזרים, כדי ליצור שגשוג כלכלי בצפון צריך להפסיק את הדיכוי הכלכלי של מרבית תושביו, להפסיק עם גזל האדמות והריסות הבתים, לפתח אזורי תעשייה ומסחר גם בישובים פלסטינים ולא רק במועצות אזוריות של מאה תושבים, להפסיק עם האפליה בקבלה לאוניברסיטאות, להפסיק עם האפליה בשוק העבודה, לעודד עסקים קטנים ולהקים חממות טכנולוגיות לכל התושבים, ועוד כהנה וכהנה תרגילים שהבולדוזר שלך מכיר יותר טוב ממני.
 
מאת: עזרא אוחיון, המאמר פורסם לראשונה באתר "קדמה".
*
בינתיים אריאנה מלמד הספיקה גם לצאת נגד שילוב ש"ס בממשלה העתידית ותמכה בהודעה של ציפי ליבני כנגד מתן משרד החינוך לשר מטעם מפלגת ש"ס. הנה גם התגובה של אמנון לוי על שינאת חרדים כגורם מלכד בחברה בישראל. שימו בעצם איך ביד אחת תומכת אריאנה מלמד בליברמן וביד השניה מעודדת שינאה אל מול מפלגת ש"ס (יש הבדל בין ביקורת לגיטימית לבין הדרך בה מתייגים את ש"ס ומתמודדים עם טיעוניה. שכן גם אני מבקר את ש"ס והיכנסותה לקואליציה) ותקבלו את הדרך בה מייצרים חשיבה אנטי מזרחית, דתית וערבית בסוף שנת 2008.

 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן

פורסם על ידי מתי שמואלוף

מתי שמואלוף, הינו משורר, סופר ועורך. פרסם עד כה עשרה ספרים ביניהם: שבעה ספרי שירה, ספר מאמרים, קובץ סיפורים ועוד. בשנת 2019, ראתה אור בגרמניה אסופה דו לשונית משיריו "בגדד | חיפה | ברלין" בהוצאת אפוריסמא ורלג. בשנת 2021 פרסם את הרומן הראשון שלו "הפרס" בהוצאת פרדס. שיריו וסיפורים תורגמו ופורסמו באסופות, כתבי-עת ואנתולוגיות בכל רחבי העולם.

0 תגובות בנושא “תשובה לאריאנה מלמד

  1. אסמעני יא סידי
    מה עושה את ש"ס למפלגה מזרחית. העובדה שמירב חניכיה באים ממוצא ספרדי- צפון אפריקאי? או העובדה שאותם אנשים ממש חונכו בליבתו של עולם הישיבות הליטאי- אשכנזי? או שמא העובדה הפשוטה לפיה הפנימו נורמות התנהלות אפייניות לחצרות האדמורי"ם החסידיים המזרח אירופאים, מה שהביאם להשקיע במכוניות יוקרה, וילות וחליפות ורסאצ'ה?האמנם מייצגת ש"ס אידיאה של שיוויון ושל צדק חברתי? לתומי חשבתי כי אנשים העומדים בתווך המאבק הספרדי- מזרחי לשיוויון וצדק חברתי יפנימו אידיאות של הוגה רציונליסט כספינוזה
    אשר גרס כי עבור מי שפועל על דרך התבונה לא תיתכן סתירה בין האינטרס הפרטי ובין האינטרס האנושי הכללי ביותר
    ולעולם יהיה מודרך על ידי המושגים הכללים ולא על ידי צרכיו הסקטוריאליים, תוך השקעת הציבור שלו בחיי עוני חומרי ודלות הרוח
    האם במערכת החינוך השסניק"ית רואה אתה מערכת המכוונת להשגתם של מושגים תבוניים של העולם? או שמא לא פקדת זמן רב את בתי הכנסת ובתי המדרשות לברר עד תום את אשר קורה שם?
    ואם תשיביני על דרך הרב-תרבותיות (אליבא דספרו של מייקל וולצר) אענה לך, כי רב תרבותיות היא נכונה וצודקת ובפרט שהסובלנות שבה משותפת לכל הקבוצות התרבותיות המרכיבות אותה
    המשוכנע אתה כי אלו הם פני הדברים בש"ס?
    באשר ליחס הנהוג ביחס לערבים- הפלסטינים הדרים בצפונה של הארץ, הצדק עימך. אבל בהקשר זה על כולנו לעשות בכדי להשקיט בדרכי שיח ושלום רוחות של אנתפאצ'ה מתעוררת

    אהבתי

  2. נטפלת לדבר אחד שאריאנה [לא] אמרה: ההתעלמות מהתושבים הערבים. בסדר, חבל; אבל כל מה שהיא אמרה על תושבי הצפון היהודים תקף באותה המידה לאלו הערבים. מעבר לזה, אין שום תוכן ב"מאמר" שלך; אפשר אפילו לחשוד שסתם מצאת עוד הזדמנות לחזור על בדיוק אותו ניגון שאתה חוזר עליו בכל נושא שהוא, בלי להתחשב ברלוונטיות.

    אהבתי

  3. הסכמתי איתך לגמרי בפסקאות הראשונות אבל משהו נחלש בהמשך. אני לא חושבת שהייתי גרה בגליל לולא היו פה כל מגוון הדתות והעדות. זה מה שמקסים כאן. לצערי, רוב שונאי הערבים שאני מכירה, פה בצפון, הם המושבניקים המזרחיים. עם כל קשרי העבודה והמסחר- רבים מהם מתעבים אותם.

    ועוד דבר- באזור שלי גם ליהודים לא נותנים כמעט אזורי תעשיה ומסחר וגם הרחבות ישובים בקושי רב וגם ביוב נורמלי אין לחלקם. מצד שני, אף אחד לא מעז למנוע בנייה לא חוקית אצל הדרוזים על שטחים חקלאים.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: