לא הומרוס ולא חוצלארץ: על שני כתבי עת "מסמרים" ו"אורות"

מסמרים, חוצלארץ, גליון 9 (בשיתוף עם זיק – מגזין אמריקאי לתרבות וספרות), 2008, 185 עמודים.

כתב העת "מסמרים" הוא אולי כתב-העת היחידי שנותן אך ורק במה ספרותית לפרסום פרוזה. הפרוזה בישראל נעה היום בין כתבי-העת הקטנטנטים שמופצים בחנויות שלא שייכות לרשתות הגדולות (צומת וסטימצקי) לבין רבי המכר הנישאים לכל עבר וחסרה לנו אפשרות של אמצע-הדרך בין שני הקטבים.

הנושא של הגליון התשיעי עוסק בחוצלארץ לאותו מבט: "טעון הבטחה, תקווה או יאוש; הוא כל מה שמחוץ לעצמנו, מה שאינו מוכר; המאיים או המפתה. היוצרים שנקבצו לאסופה הזו מציעים מסעות אל הקצוות, התבוננות מבחוץ פנימה, מבט שמרשה לעצמו להתקרב ולהעז" (עטיפה אחורית).

"מסמרים" שובר את הגבולות של פרוזה ומשלב גם פרוזה גראפית, שילוב של אמנות פלסטית וטקסט כפי שמופיעים בסיפור "הבטחות שאינן גלויות לעין" של נועה בן-נון מלמד ו"כיוון קריאה" של ענת ענהר. האם הכניסה של הויז'ואל אל תוך הפרוזה מרמזת על הרחבה של הז'אנר או כניעה לתכתיבים הקיימים של התרבות הויז'ואלית.

כתב העת לא עומד על הבטחתו להגיע לחוצלארץ בכל הטקסטים. יש הבדל גדול בין טקסטים ששוברים את ההגדרה של המוכר ומאתגרים אותו לבין אלו שתקועים בתוכו, למרות הניסיונות הוירטואזיים שלהם לעבור אותו. אולם ניתן גם ללמוד מהטקסטים שנשארים בגבולות המוכר. אפשר למשל להבין כיצד לאה איני רואה את ההשפעה של שחרור השטחים על המשפחה הזעיר-בורגנית הישראלית מתוך עיניה של (ישראל) המתבגרת. או על אותו ג'ונגל שמסתתר מאחורי פרדס-חנה של אריאל הירשפלד שמוביל לפגישה חלומית עם פילוסוף ספרדי. ובתוך כך לראות את המזרח התיכון כוילה בתוך "ג'ונגל" כאותו ביטוי לשוני של אהוד ברק. או את השימחה של גיבור הסיפור של עודד פלד כשהוא פוגש בשוטר איטלקי כחלק ממסמן של זהות – של שיוך מזרח תיכוני הבאה לידי ביטוי בתנועות ידיים מוגזמות.

אבל הרגעים שבאמת כתב-העת יצא לחוצלארץ לא התרחשו בסיפורים הגרפיים שהיו לטעמי חלשים, אלא דווקא בטיול בסיפור של מואיז בן הראש שמגלה לגיבור הסיפור את אותו רוצח ומענה ארגנטינאי שהסתתר בישראל בתוך חיים של מעמד נמוך. הגיבור של בן-הראש אמנם כלוא עצמו בגבריות מאצ'ואיסטית פאטתית, אך מוצלחת ביותר ההאדרה של היומיום הירושלמי, אל תוך תעלומה היסטורית, שאפשר בקלות להתיקה לחיינו.

*

אורות: יצירה חדשה בעקבות יוצרים, "הומרוס", גליון 2, 2008, 156 עמודים.

האם ואיך אפשר לכתוב (בעקבות) אחרי הומרוס. כתב-העת הצעיר "אורות" מבקש ליצור "יצירה חדשה בעקבות יוצרים". אך האם ניתן לכתוב את "הומרוס" בעברית, אלפי שנים בעקבות ז'אנר ומחבר לא ידוע. איך המציאות בישראל מתרגמת את הומרוס ואת התנאים שבתוכם כתב. נדמה שדבר אחד מאוד נוכח ביצירה, אין יוצרים מזרחים או ערבים שכותבים את הומרוס. כלומר הומרוס שייך לאליטה בישראל. וזאת מנסה לתרגם את הומרוס לעברית.

האם בכלל יש בדרכנו אפשרות לעזוב את העבר כדי לחזור לתנאי התקופה ואקלימה ההיסטורי כדי לכתוב את פאר העבר. התשובה מתוך הגליון ברורה. לא. רוב הכותבים כמעט ולא הצליחו לתרגם, או לעבד, או לכונן מחדש את הומרוס.

המשימה של הגליון חשובה, לייצר שרשרת של התכתבויות עם ספרויות העבר ולא להתעקש על חיי ההווה. אך חיי ההווה לא כל כך מיהרו לסגת מן התודעה של היוצרות והיוצרים. ובמקום זה קיבלנו לא מעט יצירות שהאלוהי לא נוכח בהן. התנועה הגדולה, ההקסמות, הטרגיות, נעלמו ובמקומם שקענו בצמצום של התודעה הספרותית של הומרוס.

המשורר אלכס בן-ארי בצורה לדעתי לא מודעת כתב זאת בשירו היפה "שִיבה": "מי שחזר, חזר בתחפושת, / סוס עץ בלבו" (עמ' 124). אחד הטקסטים שבכל זאת נגעו בהומרוס וביצירתו הגיעו מהכיוון העיון ושייך לצביה ליטבסקי: "היופי בצל הכיליון: על סודות הפיתוי של האיליאדה" והיא כותבת: "הטקסט ההומרי מלכתחילה אינו מתכוון לשקף מציאות כי אם אידיאל של מציאות … אידיאת היופי בניסוחה האחר, האנושי יותר, היא התשוקה. היופי מצוי באשר אליו תשוקתנו … לרגשות הגיבורים ביצירה נוכחות גלויה, רבת עוצמה ופשוטה. הזעם הוא זעם במלואו, ללא דקויות פסיכולוגיות. עם זאת זוכות הדמויות לאיפיון ייחודי, מורכב ומשכנע" (עמודים 97-99). ואולי כל זה מה שהיה חסר בגליון.

הגליונות הבאים יעסקו ביצירת בורחס ואנדרסן (magazine@orot-books.com).

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s