באביב של גדג' (שיר)

אביב גדג' בהופעה, צילם: מוטי קיקיון.

אביב גדג' בהופעה, צילם: מוטי קיקיון.

מוזיקה היא חוויה חברתית וחוויה דתית. החיבור שלי עם להקת אלג'יר החל לאחר שהם כבר התפרקו. שמעתי את האלבום "מנועים קדימה" (2004) ונפתחה לפני חוויה מסוג אחר. חוויה שהיא גם דתית וגם מוזיקלית. לקראת שני שלישים של האלבום נכנס רפאל הלוי הפייטן של היישוב תלמי אליהו בדרום הארץ (בו גדלו חברי הלהקה) ואביב מבקש ממנו בדיאלוגיות בתוך השיר שנכתב על-פי תפילת "סדר העבודה" : "הייתי רוצה להגיד תפילה /   להתכוון בכוונה שלמה /  אבל אני רוצה את הסוף ולא את ההתחלה /    אני רוצה לראות את המוות בא /  אני רוצה לראות אותו בא אלי / אני מבקש את מות יקירי / אני מבקש את מות ידידי / אני מבקש את מות אהובי / אמא יקרה ליבי מדמם לראות אותך חולה / אני מבקש את המוות בך / וגם אני מבקש את השבר המוחלט ולא את החלקי / אני מבקש את השבר הסופי / שבר האלוהי, השבר המלכותי" (להקת אלג'יר, האלבום "מנועים קדימה", מתוך השיר "ירח מזל עקרב", מילים ולחן: אביב גדג).

רפאל הלוי פייט ביחד עם הלהקה אשר ביקשה לכתוב תפילה משלה. לא תפילה על השלמות. אלא דווקא תפילה על השבר הנורא. הלהקה הפכה את התפילה ואת השבר לסימנים של הפואטיקה המוזיקלית שלה. היא הביטה באדמה, בסוף, רק כדי להגיע לשמים ולהתחלה.
את השיר הבא כתבתי לאחר שחזרתי מהופעה של אביב גדג' ולהקתו והוא יופיע בספר השירה השלישי "למה אני לא כותב שירי אהבה ישראליים" שיתפרסם השנה (2009) בהוצאת נהר-ספרים.

521361_10151565386613238_1581757187_n

הוֹפָעַת הָאָבִיב שֶׁל גֵּדְג'

בַּשְּׁבִירָה, בַּמְּצוּלוֹת, בַּלֵּב הַמִּתְפָּרֵק
בַּבְּלוּז, בַּצְּנִיחָה, לְלֹא עֶזְרָה, קְהִלָּה
תְּפִלָּה אֵל
לַעֲמֹד בְּעֵינַיִם פְּקוּחוֹת מוּל הַגֹּלֶם
בַּשֶּׁקֶר שֶׁל הַמִּלָּה וּלְהִתְכַּוֵּן
מַה שֶּׁיָּדוּעַ כְּאַהֲבָה שֶׁל מְשׁוֹרֵר מֵת
לְפָרֵק אֶת הַגּוּפוֹת וּלְהַחֲזִיר לָהֶם אֶת הַזִּכָּרוֹן
בְּעִיר לְלֹא
בְּחֻפָּה שְׁחֹרָה,
תַּחֲנוֹת רוּחַ נֶעֱמָדוֹת
וּבְאֵין רִצְפָּה
מְבַקֶּשֶׁת דַּבֵּר אֵלַי עַכְשָׁו
לִפְנֵי שֶׁיִּהְיֶה
סוֹד
התפרסם במדור תרבות NRG, 4.3.2009

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

0 תגובות על באביב של גדג' (שיר)

  1. עומר הגיב:

    שיימשך עוד שעות

    אהבתי

  2. בועז כהן הגיב:

    …והשירים החדשים, אלוהים, איזה שירים. איזה שירים

    אהבתי

  3. עמי הגיב:

    אם נגזר כי בעת הזו לא יוכל גבריאל בלחסן לעמוד כתף אל כתף עם אביב על הגיטרות, יש לברך על העובדה ש-רון בונקר נמצא שם. בונקר מבין את מה שנדרש ממנו, חי את המוזיקה הזו ויודע להעביר אותה הלאה. הנוכחות שלו בהרכב בולטת מאוד ומעניקה לגדג' את הגיבוי שהוא זקוק לו.

    אהבתי

  4. תהל הגיב:

    מתי, איזו שירה יפה!

    אהבתי

  5. שולי הגיב:

    יפה, רק לא הבנתי למה בפוסט הקודם עשית קישור בין המוזיקה של אביב ואלג'יר לנטיות פוליטיות שאין להם קשר בכלל. עיר בלי זיכרון והערים הנטושות של הפלסטינאים ? מה הקשר ? הקשבנו לאותו שיר ?

    אהבתי

  6. לשולי, אני חושב שאת צריכה לשאול את עצמך מדוע את מתנגדת לקריאות של שיר אשר משאיר את עצמו פתוח לפרשנויות. מי ממשטר אותך? האם השיר חייב להיות "פוליטי" בשביל שנקרא אותו בצורה פוליטית?!

    אהבתי

  7. גל הגיב:

    העתקתיהתחברתי מאוד לקטע.
    הרשתי לעצמי לצטט אותו בבלוג שלי, אני מקווה שזה לא מפריע לך.

    בכל מקרה, שאלתי שלושה מחברי הלהקה (אביב, גבריאל ועמי)
    ושלושתם אמרו שאין ספק שהלהקה תאחד כוחות לטובת אלבום שלישי תוך שנה-שנתיים,
    אז יש למה לצפות.

    ערב טוב 🙂

    אהבתי

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    היתה הופעה ברמה

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s