רוח ג'דידה – רוח חדשה

אנחנו, בנות ובנים ישראלים להורים יוצאי ארצות-ערב וארצות האיסלאם, מביעים את תמיכתנו ברוח החדשה שהציג הנשיא אובמה בנאומו בקהיר – רוח של פיוס, ראייה מפוקחת, חתירה לצדק, וכבוד. כבוד לדתות השונות, לתרבויות השונות, ולבני האדם באשר הם בני אדם.

            נולדנו בישראל ואנחנו ישראלים. מדינתנו חשובה לנו, ואנחנו רוצים לראותה בטוחה, צודקת ומשגשגת לטובת תושביה. בו בזמן, ההיסטוריה הקרובה שלתוכה נולדנו אינה יכולה למחוק היסטוריה בת מאות ואלפי שנים, שבהן חיו הורינו והורי הורינו במזרח-התיכון, באזורים העצומים שבשליטה מוסלמית ובארצות-ערב. אבותינו ואמותינו לא רק שחיו באזור מאז ומעולם, אלא השתתפו במרקם החיים ותרמו רבות להתפתחות התרבות והאזור. גם היום, תרבות ארצות האיסלאם, המזרח-התיכון ותרבות ערב, הינן חלק מזהותנו, חלק שאיננו יכולים לעקור ושאיננו רוצים לעקור.

            בהיסטוריה של יהודי ארצות האיסלאם היו רגעים כואבים. אולם בבחינה הוגנת ומפוקחת, הרגעים הקשים אינם יכולים להסתיר ולכסות על היסטוריה אדירה של חיים משותפים. השליטה המוסלמית ביהודים הייתה סובלנית ונדיבה הרבה יותר מאשר השליטה הלא-מוסלמית, ולא ניתן להשוות את גורל היהודים בארצות האיסלאם לגורלן הטראגי של קהילות יהודיות שלמות באזורים אחרים, ובעיקר באירופה.

            אפשר לראות את עשרות השנים האחרונות כשבר בין היהודים וישראל לבין העולם הערבי והמוסלמי. אנחנו מעדיפים לראותן כסדק כואב וזמני בהיסטוריה ארוכה הרבה יותר, הכוללת עבר משותף ועתיד משותף. גם כשאנחנו מסתכלים על המפה, אנחנו רואים את ישראל כחלק מן המזרח-התיכון, ולא רק מן הבחינה הגיאוגרפית.

            היהדות והאיסלאם אינן זרות זו לזו מבחינה תיאולוגית-רוחנית, היסטורית ותרבותית. התקיימה ביניהן שותפות רבת דורות, אשר זכרה נמחק בעשורים האחרונים, הן בישראל והן ברוב העולם המוסלמי, זאת יחד עם ההיסטוריה הייחודית של יהודי המזרח וארצות האיסלאם (המהווים כיום כ-50% מהאוכלוסייה היהודית בישראל!). בתהליך הפיוס המתבקש בין מזרח ומערב, בחזרה הרצויה מן העוינות והפחד אל שיתוף הפעולה והחיים המשותפים, היהדות ויהודי המזרח יכולים וצריכים להוות גשר חי של זיכרון, תיקון ושותפות.

            מנקודת מבטנו השבר בין ישראל לבין העולם הערבי והמוסלמי אינו יכול להישאר שבר לאורך זמן, שכן הוא חוצה את זהותנו ואת נפשותינו. באשר לסכסוך הטראגי הישראלי-פלסטיני, אנחנו מקווים שיימצא במהרה פתרון הוגן של כבוד והכרה הדדית, של התחשבות בתקוות, בפחדים ובכאבים של הצד הפלסטיני, כמו גם באלה של הצד הישראלי. על כן אנחנו מביעים בזאת את תמיכתנו ברוח שהציג מר אובמה בקהיר, ומצטרפים לתקווה לעתיד שבו גשרים של כבוד הדדי ואנושיות יחליפו חומות של חשד, תוקפנות ושנאה. כל זאת ברוח הצדק וההומאניזם המשותפת הן ליהדות והן לאיסלאם.

על החתום: קובי אוז (טוניס), יוסי אוחנה (מרוקו/בֶּרבֶּריה), חדוה אייל (איראן), נטע אלקיים (מרוקו), אלמוג בהר (עיראק), מואיז בן הראש (מרוקו), נוית בראל (טריפולי, לוב), יעל ברדה (טוניס), יצחק גורמזאנו גורן (יליד מצרים), בת-שחר גורמזאנו גורפינקל (מצרים/עיראק), יאלי השש (לוב/תימן), קלריס חרבון (מרוקו), יעל ישראל (איראן/טורקיה), שלומית ליר (איראן), ד"ר נטלי מסיקה (טוניס), שמעון מרמלשטיין (אפגניסטאן), אורלי נוי (ילידת איראן), יונית נעמן (תורכיה/תימן), דרור ניסן (טריפולי, לוב), יחזקאל נפשי (עיראק), יובל עברי (עיראק), קציעה עלון (כורדיסטאן/בוכרה), אדמית פרא (תימן), יחזקאל רחמים (עיראק), יודית שחר (טורקיה), מתי שמואלוף (סוריה/איראן/עיראק), נפתלי שם טוב (איראן-כורדיסטן/עיראק).

                                                                                                                                        [גרסה סופית להפצה: 08062009, 22:00]

 

המניפסט התפרסם לראשונה באתר "העוקץ" 9.6.2009. הארץ. הנה התרגום לאנגלית, פייסבוק, מאהל נודד, הבלוג של יחזקאל רחמים (יוזם המניפסט), אדמית פרא, קדמה, אקבל אל אדאב.

ENGLISH VERSION

 

 אתר היוזמה:

http://arab-jew.blogspot.com/

 
روح جديدة – خطاب مهاجري الدّول الإسلاميّة

روح جديدة – خطاب مهاجري الدّول الإسلاميّة
نحن، بنات وأبناء إسرائيليّين، من سلالة آباء وأمهات قدموا من الدّول العربيّة والإسلاميّة، نعبّر بهذا عن دعمنا للروح الجديدة التي طرحها الرئيس أوباما خلال خطابه في القاهرة – روح تصالحيّة، نظرة ثاقبة، سعي نحو العدل والاحترام. احترام للأديان المختلة، للثقافات المتباينة، وللبشر كافّة.
وُلِدْنَا في إسرائيل ونحن إسرائيليون. تهمّنا دولتنا، ونرغب برؤيتها آمنة، عادلة ومزدهرة لصالح مواطنيها. في الوقت ذاته، لا يمكن للتاريخ الجديد، الذي ولدنا في رحمه، أن يمحو تاريخًا يعود لمئات وآلاف السنوات، حيث عاش آباؤنا وأجدادنا في الشّرق الأوسط، في مساحات مترامية الأطراف يحكمها المسلمون والعرب. لا يقتصر دور آبائنا وأمهاتنا على كونهم عاشوا في هذه المناطق منذ الأزل، بل يتعدّى ذلك بكونهم قد شاركوا وساهموا كثيرًا في نسيج الحياة في هذه الدّول، وواكبوا تطوّره. في هذه الفترة أيضًا، ثقافة الدّول الإسلاميّة، الشّرق الأوسط والثّقافة العربيّة، تُعْتَبَرُ جزءًا من هويّتنا، جزءًا ليس بمقدورنا اجتثاثه، ولا نرغب باقتلاعه أصلاً.
شهد تاريخ يهود الدّول الإسلاميّة لحظات مؤلمة. لكن نظرةً فاحصة، متمحّصة وعادلة، تدلّنا على أنّ تلك اللحظات الصّعبة لا يمكنها أن تتستّر على تاريخ هائل من التّعاون المشترك. اتّسمت السّيادة الإسلاميّة على اليهود بالتّسامح والكرم، أكثر بكثير ممّا كان عليه حالهم تحت السّيادات غير الإسلاميّة، ولا يمكننا أن نعقد مقارنةً بين مصير اليهود في الدّول الإسلاميّة وبين المصير التّراجيديّ الذي ألمَّ بمجتمعات يهوديّة &#160
3;املة في مناطق أُخرى، وأساسًا في أُوروبا.
يمكننا أن ننظر إلى العقود الأخيرة على أنّها شرخ بين إسرائيل واليهود وبين العالم العربيّ والإسلاميّ. نفضّل أن ننظر إلى هذا الشّرخ على أنّه شرخ مؤلم مؤقّت في تاريخ أطول بكثير، تاريخ يشمل ماضيًا مشتركًا ومستقبلاً مشتركًا. حتّى حينما نلقي نظرة على الخارطة، فإن إسرائيل بالنّسبة إلينا هي جزء من الشّرق الأوسط، وليس فقط من النّاحية الجغرافيّة.
اليهوديّة والإسلام ليستا بغريبتين الواحدة عن الأخرى من النّاحية التّوحيديّة – الرّوحانيّة، التّاريخيّة والثّقافيّة. فعقد انعقدت بينهما شراكة، طيلة أجيال كثيرة، تم محو ذكرها في العقود الأخيرة، سواء في إسرائيل أم في غالبيّة العالم الإسلاميّ، على الرّغم من التّاريخ الخاصّ الذي احتفي به يهود الشّرق الأوسط والعالم الإسلاميّ (والذين يشكّلون اليوم ما يقارب الـ 50% من المجتمع اليوديّ في إسرائيل!). خلال هذه المرحلة من المصالحة المطلوبة بين الشّرق والغرب، ونحو عودةٍ مرغوبة من الخوف إلى التّعاون والحياة المشتركة، يجب على اليهوديّة واليهود أن يكونوا جسرًا حيًّا للذاكرة، الّترميم والتّعاون.
تخلص وجهة نظرنا إلى أن الشّرخ القائم بين إسرائيل وبين العالم العربيّ والإسلاميّ، لا يمكنه أن يظلّ قائمًا لفترة أطول، إذ أنّ هذه الهوّة تشرخ هويّتنا ونفسيّاتنا. وبالنّسبة للصراع التّراجيديّ الإسرائيليّ-فلسطينيّ، فكلّنا أمل بأن يتمّ العثور، وبأقرب فرصة، على حلّ عادل يقوم على الاحترام الاعتراف المتبادل، آخذين بعين الاعتبار كل من آمال الطّرف الفلسطينيّ، تخوّفاته وآلمه، كما وأيضًا لدى الجانب الإسرائيلي&#16
17;. وبهذا فإنّنا نعبّر عن دعمنا الرّوح الجديدة التي طرحها أوباما في القاهرة، وننضمّ للأمل الذي يحدو بنا نحو مستقبل تتغيّر فيه جدران الشّكّ والعدوانيّة والكراهيّة إلى جسور من الاحترام المتبادل. كل هذا بروح العدل والإنسانيّة المشتركة لليهوديّة وللإسلام.
قائمة الموقّعين: كوبي أوز (تونس)، يوسي أوحنا (المغرب)، حدفا إيال (إيران)، نيطع إلكيام (المغرب)، ألموج بهار (العراق)، معزّ بن هراش (المغرب)، نوريت بر-إيل (طرابلس – ليبيا)، يتسحاق جورميزانو (مصر)، بت شاحر جورميزانو جورفرنكل (مصر – العراق)، يالي هشاش (ليبيا – اليمن)، كلريس حربون (المغرب)، شلوميت لير (إيران)، د. نتالي مسيكا (تونس)، شمعون مارملشتاين (أفغانستان)، أورلي نوي (من مواليد إيران)، يونيت نعمان (تركيا – اليمن)، يحزقئيل نفشي (العراق)، يوفال عبري (العراق)، أدميت بيري (اليمن)، يحزقئيل رحميم (العراق)، يهوديت شاحر (تركيا)، ماتي شموئيلوف (سوريا – إيران – العراق)، نفتالي شم طوف (إيران – كردستان – عراق)، كتسيعا علون (كردستان – تركيا)، يعيل يسرائيل (إيران – تركيا)، درور نيسان (طرابلس – ليبيا).

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על רוח ג'דידה – רוח חדשה

  1. גלנדה הגיב:

    קודם כל, נחמד לשמוע שמרמלשטיין הוא שם אפגני. שמעתם פעם על המולא מוחמד עומאר מרמלשטיין?:)

    בלי קשר, מתי, "ראייה מפוקחת" זו ראייה שעושים לה מוניטורינג, פיקוח. "ראייה מפוכחת", לעומת זאת, היא השקפה ריאלית ומציאותית ואני מניחה שלזה התכוונת. שווה לתקן.

    אהבתי

  2. אהרון תמוז הגיב:

    נולדנו בישראל ואנחנו ישראלים

    נולדתי בישראל -כן
    אני ישראלי – רק בתעודת זהות ובדרכון

    אהבתי

  3. נועה הגיב:

    בדרכון שלך אתה לא ישראלי אלא יהודי.
    שווה בדיקה.

    אהבתי

  4. avvv הגיב:

    בן דרור ימיני כבר ניפץ את מיתוס הסובלנות האסלאמית.
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/891/209.html

    אתם מוזמנים לראות את עצמכם חלק מהמזרח התיכון, אני אראה את עצמי חלק מהעולם בו גם לנשים, הומוסקסואלים, מיעוטים, אתאיסטים, אנשים בלי שפם ואנשים עם שפם יש זכויות.

    אהבתי

  5. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    בתגובות למאמר השיטנה השיקרי שפירסם בעתון הכוזרי ניפצתי את התזה השיקרית שלו והוכחתי שטיעוניו הם הוצאת דברים מהקשרם .
    הוא יצא רע מאד מכל הענין ולכן למחרת היום מחקו
    את כל התגובות שהציגוהו ככלי רי זה כוחה של הצנזורע כמכשיר לשטיפת מוחות ההמונים…
    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם

    אהבתי

  6. היסטוריון הגיב:

    למוני יקים, בתגובה שפרסמת אז וגם אותה מחקו ביקשת ממך לפרט את השקרים שימיני פרסם. ראיתי אז רק קללות והשמצות ואפילו לא הפרכה אחת. עכשיו יש לך הזדמנות כי כאן אף אחד לא מצנזר אותך. אז בבקשה, כתוב לנו כאן את ההפרכות שלך ובבקשה בלי קללות.

    אהבתי

  7. היסטוריון הגיב:

    רציתי לכתוב שאני פרסמתי תגובה שמבקשת ממך, ולא שאתה פרסמת בקשה כזאת

    אהבתי

  8. היסטוריון הגיב:

    ראוי לתת למוני יקים לפרסם את תגובתו ולא לצנזר אותה. הוא אמר שיש לו תשובה רצינית לטענות של ימיני ושבאתר של מעריב מחקו אותן. עברו שעות רבות מאוד והתגובות שלו באתר הזה מצונזרות. זה לא בסדר. יפרסם מוני-יקים-אנטי-ציוני את תגובתו המלומדת לאלתר!

    אהבתי

  9. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    היסטוריון אמיתי צריך לפנות למערכת מעריב ולדרוש
    העלאה מחדש של עשרות התגובות שבהן הפרכתי ולא קיללתי.
    את הקללות סיפקת אתה ועוד כמה קללנים שלא הצליחו להתמודד עם הטיעונים שהעליתי.
    היסטוריון אמיתי לא טוען "הכל שטויות" אלא מביא דוגמאות ולא הבאת דוגמא אחת ואתה מסתמך על עובדת המחיקה כדי להשמיץ.
    מה שברור מכל תופעות המחיקה והצנזורע האופייניות
    לתקשורת הציונית הוא שאין עם מי לדבר כי יש עם
    אחד ששולט ומדברר את עצמו וכאשר בן העם השני מנסה להתבטא אז עליו לאמץ מראש את סגנון ואופן המחשבה של העם המדכא אחרת הוא מצונזר.
    הדמוקרטיה הכוזרואשכנזית מתירה חופש ביטוי עד
    לרגע בו הצד שכנגד אומר דברים של טעם הממוטטים
    את הגירסא השיקרית הציונית ואז נחשף הפרצוף
    הדיקטטוריאלי של הציונות האשכנזית.
    בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    אהבתי

  10. היסטוריון הגיב:

    אני לא צריך לפנות למערכת מעריב כי אני זוכר שקראתי את הדברים שלך שם לפני שהם נמחקו. לא היה בהם שמץ של תשובה לטענות של ימיני. אבל עזוב את מעריב. האם אין לך את התשובות בראש? בכתב? במאמרים? האם ימיני שיקר? האם הוא עשה מניפולציה? חשבתי שתגיב כאן ועכשיו. למה אתה מתחמק? בסך הכל ביקשתי ממך מאוד בנימוס לומר לנו היכן ימיני סילף? מדוע אתה ממשיך באותו טון? מדוע אינך טורח במקצת על תשובה עניינית? האם מישהו מונע ממך?

    אהבתי

  11. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    היסטוריון דמיקולו כי היסטוריון אמיתי לא כותב בעילום שם…בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    אהבתי

  12. מוני יקים אנטיציוני הגיב:

    היסטוריון דמיקולו כי היסטוריון אמיתי לא כותב בעילום שם…בחורבן הציונות הכוזרואשכנזית ננוחם.

    אהבתי

  13. עודד ישראלי הגיב:

    לפי דברי האגרת: "השליטה המוסלמית ביהודים הייתה סובלנית ונדיבה הרבה יותר מאשר השליטה הלא-מוסלמית, ולא ניתן להשוות את גורל היהודים בארצות האיסלאם לגורלן הטראגי של קהילות יהודיות שלמות באזורים אחרים, ובעיקר באירופה"…

    עניין זה מעורר כמה תמיהות, למשל: האם העובדה (או, למעשה, הטענה המוטעה המקובלת) לפיה הוכו היהודים ונרדפו בידי הנוצרים באירופה יותר מאשר על-ידי המוסלמים בארצותיהם, יש בה כדי להקל מחומרת מעשיהם של המוסלמים לכשלעצמם – או אף לגרום למישהו געגועים לימים בהם חיו יהודים כ"בני חסות" תחת שלטון מוסלמי? מה התועלת והפואנטה בטענה "היהודים באירופה סבלו יותר", האם אין זו סוג של "נחמת טפשים"?

    אבל מעבר לכך, יש בעצם הטענה הזו סתירה מוחלטת לדברי הרמב"ם, אשר תאר את החיים תחת שלטון מוסלמי באופן אחר לגמרי… הנה מה שכתב הרמב"ם על החיים הללו לראשי קהילת תימן, במסגרת המסמך המכונה "איגרת תימן" להרמב"ם:

    "ואתם אחינו, ידוע לכם שהקב"ה הפילנו במהמרות עונותינו בתוך אומה זו שהיא אומת ישמעאל, שרעתם חזקה עלינו, והם מתחכמים להרע ולמאוס אותנו, כמו שגזר עלינו יתברך "ואויבינו פלילים". ושלא תעמוד על ישראל אומה יותר אויבת ממנה, ולא אומה שהרעה בתכלית הרעה לדלדל אותנו ולהקטין אותנו ולמאוס אותנו כמוהם. שאפילו דוד המלך ע"ה, כשראה ברוח הקודש כל הצרות העתידות לישראל, התחיל לצעוק ולקונן בלשון האומר מרעת בני ישמעאל ואמר תהלים ק"כ ה' "אויה לי כי גרתי משך שכנתי עם אהלי קדר". וראו איך זכר "קדר" משאר בני ישמעאל, לפי שהמשוגע הוא מבני קדר, כמו שהוא מפורסם מייחוסו.

    ועוד דניאל לא ספר קטנותו ודלדולנו אלא במלכות ישמעאל שתיכנע במהרה, שכן אמר דניאל יא "ותפל ארצה מן הצבא ומן הכוכבים ותרמס". ואנחנו בעודנו סובלים שעבודם וכזביהם ושיקרותם למעלה מיכולתנו, אין ביכולת האדם כוח לסבול. ויהי כמו שאמר דוד ע"ה תהלים ל"ח י"ד "ואני כחרש לא אשמע וכאלם לא יפתח פיו". וכמו שהוכיחונו רבותינו לשאת כזבי ישמעאל ושקרו לשתוק ממנו. וסמכו זה לפסוק שכתוב בשם בניו "ומשמע ודומה ומשא" – שמע דום ושא.

    וכבר הסכמנו כולנו, גדולים וקטנים, לסבול שעבודם, שכן אמר ישעיהו ע"ה ישעיה ג' וי"ו "גוי נתתי למכים ולחיי למורטים פני לא הסתרתי מכלימות ורוק". ועם כל זה לא נוכל להינצל מרוב רעתם ופחזותם בכל זמן. וכל זמן שאנו רודפים שלומם הם רודפים אחרינו בחרום ובמלחמה כמו שאמר דוד המלך ע"ה תהלים ק"כ ז' "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה"…"

    http://209.85.129.132/search?q=cache:h8p-OrWw4m4J:www.daat.ac.il/daat/mahshevt/mekorot/teyman1-2.htm+%22%D7%A2%D7%9C+%D7%92%D7%9C%D7%95%D7%AA+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C+%D7%91%D7%99%D7%9F+%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%9D%22&cd=2&hl=iw&ct=clnk&gl=il

    מעניין, אגב, אם מוני מתכוון לסתור גם את דברי הרמב"ם כמו ש"סתר" את דברי בן-דרור ימיני…

    אהבתי

  14. גבריאל הגיב:

    כול שאלה וכול טענה צריכים למען האמת והדיוק לקחת בחשבון :
    1.בקנון המחשבתי שלנו,התנך,מדובר על 12 שבטים,שהשם הקושר אותם ביחד הוא-ישראל.
    לא יהודה ולא עם יהודי ,אלא שוב-ישראל,ישראלים.
    2.באותו מיסמך,הוא ספר הספרים נאמר כי הערך החשוב ביותר ובלעדיו אין קיום כלל הוא-יהוה.
    בקריאתו הנכונה.ובשום אופן לא כמו שמלומד כאן-השם,אדוני,וכו.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s