קריאה לפעולה ‏(אחרת)‏ לקראת יום הכיפורים

אל מתפללי בית הכנסת שלום וברכה,

יום הכיפורים הוא יום של סליחה, מחילה ופיוס, וידוי, חרטה ותשובה. זהו יום של קבלת הזולת ובמיוחד הזולת שפגע בנו. ביום זה, אנו מצווים לסלוח, למחול ולהתפייס אתו. ביום זה, אנו מצווים לשוב מרצוננו לנקום בו. כמו כן, אנו מצווים לבקש סליחה ומחילה מכל מי שפגענו בו, ולהתחרט על העוול שגרמנו בין בכוונה ובין שלא בכוונה. כדברי הרמב"ם:

"ומה היא התשובה–הוא שיעזוב החוטא חטאו, ויסירנו ממחשבתו ויגמור בליבו שלא יעשהו עוד…וכן יתנחם על שעבר…ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם…וצריך להתוודות בשפתיו, ולומר עניינות אלו שגמר בליבו." (משנה תורה להרמב"ם, ספר המדע, הלכות תשובה, פרק ב', ב'.)

לצערנו, ישנם אנשים היוצאים ביום כיפור ומשליכים אבנים על מכוניות נוסעות כדי למנוע את חילול קדושת היום ובכך גורמים לחילולו ביתר שאת. המסורת היהודית איננה מתירה אלימות בכלל וביום הכיפורים בפרט. יום כיפור איננו יום של אלימות, ריב ומדון. הוא איננו יום של פגיעה באחרים. כדברי הרמב"ם:

"אין התשובה ולא יום הכיפורים מכפרין אלא עבירות שבין אדם למקום… אבל עבירות שבין אדם לחברו, כגון חובל חברו או המקלל את חברו או גוזלו וכיוצא בהן—אינו נמחל לו לעולם, עד שייתן לחברו מה שהוא חייב לו, וירצהו." (משנה תורה להרמב"ם, ספר המדע, הלכות תשובה, פרק ב', ט'.)
 
יום כיפור הוא יום של היטהרות, יום של סיום מריבות, יום של השלמה וחתימה של עימותים ולא יום בו מתחילים ריבים חדשים. אלימות כלפי אחרים, אפילו אם הם נוסעים ברכבם, אינה סליחה ומחילה, אינה פיוס ואינה תשובה. אנו מבקשים מכל באי בית הכנסת להזכיר לסובבים אותם את משמעותו האמיתית והעמוקה של יום כיפור ולמנוע ככל יכולתם מעורבות במעשי אלימות בשם יום הכיפורים, לפני, במהלך ולאחרי יום הכיפורים.
 
שנה טובה, צום קל וגמר חתימה טובה

יהודים תושבי יפו

 

**

מאמר מעניין מאוד של נועם חומסקי על הצביעות בהתייחסות העולמית בכלל והאמריקאית בפרט למשבר, אל מול הרעב במדינות העניות בעולם. הוא עובר כהרגלו על המון רעיונות, מהשאלה האם הדמוקרטיה באמת יכולה לשרוד ואולי היא הבעיה כשהיא משרתת אינטרסים אחרים ועד הקשרים ניאו/פוסט קולוניאליזם בין העולם השלישי והמערב. לבסוף הוא מציע שעובדים יקחו את השליטה בעסקים ואולי זו אחת הדרכים לחזור ולדבר על אינטרסים שלהם ולא של התאגידים.

*

ושיר חשוב לקראת יום כיפור של המשורר רמי קנאזי שערך את הספר "Poet for Palestine"

 

 

ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן

פורסם על ידי מתי שמואלוף

מתי שמואלוף, הינו משורר, סופר ועורך. פרסם עד כה עשרה ספרים ביניהם: שבעה ספרי שירה, ספר מאמרים, קובץ סיפורים ועוד. בשנת 2019, ראתה אור בגרמניה אסופה דו לשונית משיריו "בגדד | חיפה | ברלין" בהוצאת אפוריסמא ורלג. בשנת 2021 פרסם את הרומן הראשון שלו "הפרס" בהוצאת פרדס. שיריו וסיפורים תורגמו ופורסמו באסופות, כתבי-עת ואנתולוגיות בכל רחבי העולם.

10 תגובות בנושא “קריאה לפעולה ‏(אחרת)‏ לקראת יום הכיפורים

  1. אלה שמשמיעים בכוונה מוסיקה ביום הכיפורים, מדליקים טלוויזיה ומתנהגים כאילו היה זה יום רגיל? איך זה שהיהודים תמיד הם אלה שצריך להכות על חטא, על אחת כמה וכמה כשמדובר ביהודים דתיים?

    חתימה טובה.

    אהבתי

  2. לדוד,
    שאלה זו אתה צריך להפנות לריבון העולמים.
    זו המשמעות של יום הכיפורים במסורת היהודית.
    אם אתה מקיים את המסורת היהודית, זה מה שצריך להיות חשוב.
    חתימה טובה

    אהבתי

  3. הייתי ביפו לפני שבועיים ולא ראיתי את מה שאתה מדבר עליו, מצד שני ייתכן שישנם בעלי שררה המבקשים להחריב ולאבד כל חלקה טובה.

    אהבתי

  4. דוד, מה הבעיה בדיוק? אני ממש לא מת על מתי, אני אפילו – מחילה, מתי – חושב שהוא כותב הרבה שטויות, הרבה פעמים, אבל ההתקטננות הזו מצידך איננה במקום. סיבה אחת ממש טובה שהוא אינו קורא לאיסלאם להיות כך או אחרת היא כי הוא לא מוסלמי והאיסלאם שם עליו באמת זין אחד גדול. אין לו, מה שנקרא, בשפה משפטית, זכות עמידה, בעוד שמולנו, יש לו ובגדול וכמו שצריך להיות. אנחנו האחראים הראשונים לעצמינו – בטוב וברע. אלו שעושים דוקא ביום כיפור – שיבושם להם. עשה אתה את שלך וזהו. נשתדל לא לפגוע, מוזיקה לשמוע לא בקולי קולות לא להתיישב דוקא בחוץ כשאפפעם לא עושים את זה ולאכול שינקן עם גבינה וכל אחד יעשה את חשבונו הוא. ליותר מזה ידאג רק הקדוש ברוך הוא. גמר חתימה טובה לכולם באשר הם, יהודים נוצרים מוסלמים אתאיסטים אגנוסטיים הינדוטיסטים ג'אינים בודהיסטים דאואיסטים קומוניסטים, וליסטים באשר הם. בלי הבדל דת מין גזע לאום, דעת ומצב רוח.

    אהבתי

  5. יום בכיפורים הוא מבחינתי יום ככל הימים מחד ויום שבו מתקיימת כפייה דתית קיצונית מאידך. כפי שאני רואה את הדברים – הוא אחד הימים הצבועים, הכפייתיים, האלימים והבעייתיים בשנה. השתקת ההתנועה, הטלויזיה בכבלים וכיו"ב היא כפייה דתית אלימה והצביעות מתבטאת בין השאר בכך שאלו שכן מנסים לחיות כרגיל למרות האלימות הקיבוצית המופעלת על כולנו – הם שמתוייגים כ"עושים בכוונה". אני שמחה שלפחות למדתי לשלוט ברפלקס ההקאה שימים כאלו מעוררים בי, כך שתאבוני לא נפגם. רוצנ לצום? עשה זאת בד' אמותיך, בלי להפריע לחיי. הפרעת לחיי? אין לך על מה לבקש סליחה כי כל סליחה שתבקש ממילא ריקה מתוכן. ברגע שמימוש אמונתך בא על חשבון זו שלי – הפך יום הכיפורים ליום תהודתו של יללת התן.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: