המאה העשרים באה לבקר: על הופעתו הקרובה של בוב דילן

בוב דילן יגיע לארץ בעוד כשבוע (ההופעה תיערך בעשרים ליוני). למעלה משנים עשרה אלף כרטיסים כבר נמכרו למופע. המשורר היהודי הידוע אלן גינזברג אמר פעם בראיון כי דילן הוא המשורר הגדול ביותר של המאה העשרים. הנדריקס האגדי התרגש בצורה חסרת תקדים מכתיבתו. ג'ון לנון כתב בשירו "אלוהים" כי הוא לא מאמין בצימרמן (שמו המשפחה המקורי של דילן). עד כדי כך השפיע דילן בתקופתו על לנון, שזה האחרון היה צריך לומר כי הוא לא מאמין באל-אדם הזה.

עשרות שנים לאחר תחילת הקריירה שלו דילן ממשיך להופיע ולנגן. אבל זה לא אותו דילן שהכירו בעולם, שהיה מגיב לקהל ומוחה. זה דילן רחוק שמתרכז אך ורק בהופעה ולא פונה כמעט אל הקהל. טום פטי מספר על דילן שהוא המוזיקאי הכי נערץ עליו. וכשפטי קיבל (ביחד עם להקתו "שוברי הלבבות") הצעה ללוות את מסע הופעותיו בשנות השמונים מיד הסכים. פטי ולהקתו ליוו את דילן במשך שנים אחדות (בעצם הם היו הלהקה הגדולה אחרי "הלהקה" שליוותה אותו בסוף שנות השישים). הם אף הגיעו ביחד לישראל. אך ההופעה הזאת זכורה לרעה. יחד עם זאת טום פטי מגלה כי בהופעה עם דילן, לעולם אי אפשר לדעת איזה שיר יעלה ובאיזה גירסא הוא יבוצע. דילן חייב אותם לאלתר ולהימצא בתוך השיר ואת הדבר הזה הם למדו ממנו יותר מכל. הרגעים הכי מהנים, מספרת הלהקה של פטי, התרחשו סביבו בבמה. האילתור של דילן היה מביא לקסם. הרגעים הגדולים ביותר קרו בספונטניות של ההופעה.

ובישראל רוחשות המחאות. מחאה אחת יצאה נגד המחירים היקרים של כרטיסי הכניסה למופע. מחאה זאת מנסה להוריד בצורה קולקטיבית את תאוות הבצע של המפיק. מחאה אחרת מהכיוון הפלסטיני עושה בכל יכולתה למנוע מדילן לבוא לישראל. ועד רגע בואו של דילן לישראל יימתחו עצבי אלו שרכשו כרטיסים למופע.

דילן יחגוג בחודש יוני את יום הולדתו השבעים. הוא יגיע לישראל במסגרת סיבוב הופעות עולמי שייפתח באסיה ויסתיים בדנמרק. בהופעתו בשנת 1993 זכיתי לצפות דווקא בחיפה. לפניו עלה אהוד בנאי וניכר עליו שהתרגש. דילן ניגן הופעה מלאה בשלל סגנונות וז'אנרים מוזיקאליים. הייתי אז חייל משוחרר שהלך לראות את האיידול שלו, אבל לא הכרתי כמו היום את מילותיו לעומק. ובכל זאת הרגשתי את המקצוענות שלו, איך כל שיר נוגן והראה צד מלוטש אחר ביהלום הזה.

דילן הספיק להוציא עוד כמה אלבומי מופת קרוב לזמננו כמו : Time our of Mind)1997) ו -Love and Theft )2001). עם השנים שיריו הפכו יותר ויותר "שחורים" ויצרו שעטנזים מעניינים ביחד עם הפולק הלבן. המקורות העממיים של יצירתו הפכו מובחנים. הפיכחון הלירי המאפיין את יצירתו לא איבד מכוחו. הפוליטיקה לא מציעה פיתרון לזוגיות והאהבה לא מציעה גאולה לעצמי. דילן הגיע מעבר לשנות האלפיים ונשאר כל כך עדכני. אבל הוא לא היה צריך את מכונות התופים. יש לו את המילים הטובות ביותר.

הדברים התפרסמו בדעות ישראל היום

6 תגובות בנושא “המאה העשרים באה לבקר: על הופעתו הקרובה של בוב דילן

  1. רוכשי הכרטיסים לא אמורים להיות בלחץ עד הרגע האחרון, דילן פשט את הרגל לפני עשרות שנים (מבחינתי גם מוסיקלית אבל לכל הפחות מוסרית, וראה את אמירתו על ההופעה שלו בסין).

    אהבתי

  2. מסכים אם הערתו של בעז. גם דילן הגדול נתון לחוקי השוק של היצע וביקוש, ומבחינת היצירה- באלבום האחרון שלו הוא הואשם בגניבה ספרותית, לא פחות.
    לפני כשנתיים הייתה לי הזדמנות ללכת להופעה שלו וויתרתי. הזמנים פשוט משתנים. טום פתי שהזכרת נתן הופעה די מחורבנת ועזבתי באמצע. היחידי שנתן הופעה שתשמר בזכרוני שנים רבות הוא לאונרד כהן. יתכן וזה בגלל סגנון החיים הצנוע שלו ב20 השנים האחרונות, בניגוד לשניים האחרים הוא השתבח עם השנים.

    אהבתי

  3. י.ג.ובועז, אי אפשר לקחת ולמחוק יצירה בשל צעדים פוליטיים של ההפקה שלו. הוא תרם יותר ממה שאפשר לבקש לארסנל השירה.

    אהבתי

  4. אף אחד לא מנסה למחוק את מה ששייך לדילן. זו פשוט הבעת אכזבה מלראות את מי שהיה משורר של דור שלם- גם הוא בשליש האחרון לפניו, כמו רבים שלא האמנו שכך יקרה להם- מתמסחר והופך לחלק מ"התאגיד".

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s