לשבור מבלי לשבור

cc: Wikipedia "נפילת האדם" מאת לוקאס קראנץ, ציור מן המאה השש עשרה.

גן עדן, ארנסט המינגוויי, מאנגלית יואב כ"ץ', פן הוצאה לאור, ידיעות אחרונות, ספרי חמד.

גן עדן, ארנסט המינגוויי, מאנגלית יואב כ"ץ', פן הוצאה לאור, ידיעות אחרונות, ספרי חמד, 2011.

בדרך כלל אי אפשר לבטוח ביצירות שיוצאות לאחר מות המחבר שלהם. אבל במקרה הזה טוב שמרי המינגווי הביאה לידי פרסום את "גן עדן" ב-1986. לפי דברי ההוצאה, הספר לא היה במצב מוגמר עם מות מחברו. לספר נערכו מספר קיצורים בכתב היד ותיקוני הגהה, אך מעבר לתוספות הללו ולשמירה על עקביות לא נוסף דבר. זהו ספר פרוזה אך אופיו קרוב לדרמה של פינטר והקצב פשוט פנטסטי. יש בהמינגווי אהבה לדמויות, אך הבדידות מנקרת ומנסרת את בסיס חורשת האהבה. שכרון, יצריות, הרס ומוות מתערבבים בתוך הריקוד הדיוניסאי של חיים המתוקים. אך הכתיבה ההמינגווית נקייה ממנייארות וחפה מפואטיות.

העלילה מתרחשת בריוויירה הצרפתית בשנות העשרים של המאה שעברה. דיוויד בורן, סופר אמריקאי צעיר וקתרין מנהלים ירח דבש בין חופים מרהיבים. במהלך הטיול קתרין חווה משבר זהות ומחפשת ריגושים חדשים. השניים פוגשים במריטה שאותה הם מכנים "היורשת" בחורה צעירה ואמידה שמוציאה את הזוג מהתנהלותו השלווה.

לזוג אין בעיות כלכליות. קתרין מגיעה ממשפחה אמידה ואילו דיוויד הינו סופר מצליח שספרו השני זוכה לשבחים, שמתוגמל על כך. הזוג מתאכסן במלונות קטנים על גבי החוף. הם מטיילים, משתזפים, שוחים, אוכלים ארוחות יוקרה ושותים ללא סוף. בתוך השלווה הסטואית של חופשתם הם נעים אחד מול השני, כדגי טרף. קתרין מנסה לשנות את דויד. דויד משתנה ואז קתרין מצטערת שניסתה לשנות אותו. דיויד מתחרט שהשתנה, אך מאוחר מדי. שניהם מגלים שאין דרך חזרה מהחטא של השינוי. המינגווי מניח את גיבוריו בתוך גן עדן ומגרש אותם ממנו.

קתרין היא זאת כאמור שמתחילה בשורה של אקטים שמערערים את האידיאליה הזוגית. באחד מהם היא מחליטה להסתפר כבן ואף גורמת לדיוויד להסתפר בצורה דומה. התספורת מושכת את מריטה המכונה בידי דיוויד "היורשת". זאת הופכת את המבנה הזוגי לבלתי אפשרי עם התאהבותה בשניהם. אם כך התספורת החדשה שמרמזת על שינוי זהות עמוק יותר מובילה לשבירת גבולות המבנה ההטרוסקסואלי של הזוגיות. המינגוויי מערער על גבולות המיניות של המודרניות המסורתית.

המינגווי מתחקה באמצעות דמותו של דיוויד אחר אמנות הכתיבה וכלליה. דיוויד כותב במהלך הירח דבש סיפור על זכרונותיו מאפריקה. אפריקה משמשת ככר דיון למוצא האדם ולטבעו. דיויד מלא אשמה על שסיפר לאביו על הימצאו של פיל גדול וזקן. האשמה מביאה את דיויד בהווה להתאכזר לדמות האב ולחברו ג'ומה וקתרין כועסת על הדרך בה הוא תיאר את אביו. הספרות של דיויד הופכת להיות אובייקט למריבות ביניהם, אך גם לתיאור נפשו המסוכסכסת של המינגווי שאין בה ביטחון לגבי גבולותיה. האם מותר לאדם לכתוב באכזריות על אביו? האם מותר להמציא מחדש את הסיפור של העבר לטובת ההתפייסות בהווה? שאלות אלו נותרות ללא תשובה, אך מה שאנו למדים הוא שהסיפור שרוצה לראות אור בסוף יוצא ונכתב.

דיויד כותב סיפור החניכה שלו. אנו מכירים את יכולתו הבלתי נדלית של המינגווי לתאר את נקודת מבטו של הילד המנסה להיכנס למעגל האכזרי של הגדולים ממנו. התשלום כבד ומלא אשמה. ב"איים בזרם" הילד שמנסה לדוג את הדג הגדול חורך את ידיו ופוצע אותם. בעצם הסיפור איננו מסתיים בגיל צעיר, אלא כל הדחף חוזר ושולח את הגבר למעשים גדולים מהחיים, שדורשים מחירים לא פשוטים. אביו של דיויד לוקח אותו למסע ציד בכדי לטבוח בפיל ולקבל את חטי השנהב הגדולים שלו. הציד לא עוזב את דיויד הבן גם בגיל מאוחר.  מצד אחד אין לדיוויד את היכולת להשלים עם העבר ולכן הוא מתנסח בסיפור ומצד שני אין לדיויד יכולת להתנהל בתוך נישואיו ולכן הוא מוצא תחליף באישה צעירה. הטרגיות האנושית מסתכמת בנחמה האמנותית וחוסר הנחמה במבנה הזוגי.

הביקורת התפרסמה בגירסא מקוצרת במדור התרבות של טיימאאוט.

פורסם על ידי Mati Shemoelof

Mati Shemoelof was born in 1972 in Haifa. He is a poet, editor, and writer. He graduated with honors from the University of Haifa where he studies Film and History. He has published seven poetry books so far. The last of these was published in Germany in 2019 in a bilingual edition "Baghdad | Haifa | Berlin", published by Aphorismha Verlag [Berlin]. His first article book “An eruption from the east: Re visiting the emergence of the Mizrahi artistic explosion and it's imprint on the Israeli cultural narrative 2006-2019“ was published on “Iton 77” publishers in Israel (2020).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: