ולא מביטים במרציאנו

אלחנן ניר "האש הרגילה", הוצאת הקיבוץ המאוחד, קרן רבינוביץ לאמנויות, סידרת ריתמוס לשירה, 2011.

ספר השירה של אלחנן ניר מחולק לכמה שערים: "בית השם בלילות", "גאולה שאינה שלמה", "אוושת ההיכרות", "הנפש התמימה", "שנה אחת", "מהו כל אדם". ריבוי השערים מראה את הניסיון חסר התכלית לקטלג, הפחד ממתן לגיטימציה לקוראים להבין בעצמם את דרכם ליצירה. אך זהו גם סימן יהודי, של כתיבת שירה שיש לה סדר בעולם. מפה פואטית זאת מעניקה היררכיות של ידע.

לשיר הפותח אין כותרת: "ותהיה הבקשה כגודל כף יד / ותפלס לה הדרך / ותבוא עד הנקודה / (היא הרי תדע שזאת הנקודה) / ותסכים לנוח כבר / ברחמים רבים / מכל בקשה" (עמ' 6). שיר זה מהווה את סימנו העיקרי של הספר. מצד אחד להפוך את הבקשה (כחלק משירת הבקשות) לאנושית, בגודל כף היד. מצד שני לתת מנוחה לבקשה, למצוא את מקומה בעולם. השערים הרבים בספר, מבקשים לתת לנו מפה לספר, בכדי שלא נלך לאיבוד. אך רבות הבקשות, כמספר תושבי כדור הארץ. וככל שרבות הבקשות כך מעטה המנוחה. ולאדם אין יכולת לארגן את הבקשות ולהרגיען ובתווך נולדת שירה חדשה.

באחד השירים החזקים בספר מבטא ניר בכנות את חוסר הקשר ישיבת ההסדר במצפה-רמון (שבה למד) לבין הקהילה הפריפריאלית. וכך כותב ניר: "כי זה הזמן, רק זה הזמן, ללמוד אמונה / ולעבור על כל אגרות הרב קוק, כי גדול שמושה / ולא מביטים במרציאנו, אמזלג, ריקי חדד עם הכפכפים" (עמ' 11). הרצון לידע, מעביר על הדעת את התלמידים שלא רואים את המציאות הקשה סביבם. אך לניר, יש את היכולת העצמית לראות את את המציאות. הוא רואה את הפערים החברתיים, ואת הדחייה של התרבות המזרחית, בידי העולם התורני. הוא לא מפנה את הגב, כבמקרה עימנואל שביקש להשאיר את התלמידות הספרדיות בהפרדה, למרות פסיקת הבג"ץ. הוא מכה על חטא התבגרותו לתוך העולם התורני, ומבטל את ההפרדה בין ההכרה הרוחנית לבין המציאות החברתית. זהו אותו רעיון חסידי שגורס כי בכדי לטפס מעלה, עלינו לרדת מטה ולהביט סביבנו.

הדברים התפרסמו לראשונה במגזין שישי-שבת של ישראל היום

2 תגובות בנושא “ולא מביטים במרציאנו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s