מפעלו החינוכי של רבי יעקב אבוחצירא | נהוראי [מאיר] שטרית

גנזי המלך - ספר שנכתב על ידי רבי יעקב אבוחצירא, ובו 207 אופנים שונים להסבר על המילה הראשונה בתורה "בראשית". מהדורה ראשונה תרמ"ט

גנזי המלך - ספר שנכתב על ידי רבי יעקב אבוחצירא, ובו 207 אופנים שונים להסבר על המילה הראשונה בתורה "בראשית". מהדורה ראשונה תרמ"ט


                                   מאת:  נהוראי [מאיר] שטרית

                                          סופר וחוקר

         'אביר יעקב' הוא תואר שהוענק לרבי יעקב אבוחצירא עוד ממרוקו, שלא זכה להגיע לארץ- ישראל (בשנת 1880). כמאתיים שנה עברו מאז הגיע רבי יעקב למרוקו ותקע יתד במקומו הראוי. מאמר תמציתי זה, בא בעקבות הרצח הנתעב שאירע בבאר- שבע על- ידי יהודי לרב גדול בישראל.

        לחבל 'תאפילאלת' שבמרוקו, הגובל במדבר 'הסהרה' והמצוי בגבולה הדרומי של אלג'ריה השכנה, הגיע רבי יעקב אבוחצירא לפני למעלה ממאתיים שנה, מצא בורות גדולה בקרב יהודי האיזור והחליט שאינו חוזר משם. הוא לקח על עצמו להדביר את הבערות ולהעלות את יהודי העיירות והערים באזור זה לדרגה שלא יישאר בור-ועם הארץ שלא יכול להתפלל עם ספר בידו. הוא פתח ישיבה, שנקראת על שמו "ישיבת רבי יעקב אבוחצירא" והוא עצמו עמד בראשה. למעשה רבי יעקב חידש את המפעל התורני האדיר, אחרי כאלף שנה, שהיה במקום תחת השם "סיז'אלמסא", ופעל רבות במשך מאות בשנים עם מרכזים אחרים בעולם: 'פוסטאט' במצרים (קהיר כיום), 'קירוואן' (היום תוניס), 'בבל' שבעירק (היום בגדאד), רמלה בארץ- ישראל (במקום ירושלים שהייתה חרבה). אחרי 'סיז'אלמסא', נוצרה שממה תורנית והבערות פשתה בכל רחבי האזור. רבי יעקב קרא לראשי הקהילות בערי ובעיירות החבל לשלוח לישיבתו תלמידים ללימודים תורניים, אותם חילק הרב למסלולים שונים לפי הכישורים שקבע:      מי להכשרתו כרב, מי ללימודי שחיטה, מי להיות מוהל, מי לשירה ופיוט ומי להיות מורה ומדריך ללימוד בישיבות שהוקמו בכל מקום. כעבור כמה שנים, התוצאות היו מהממות בגודלן ובתופעתם: רבנים רבים קיבלו את התואר ופוזרו בכל עיירות וערי האזור, ששירתו את הקהילות השונות ופתחו תחילה 'חדר' ללימוד ואחר- כך ישיבות קטנות לפי גודל המקום ומספר התלמידים בו. בעיירתי 'גוראמה' בלבד, הוכשרו שישה – עשר רבנים גדולים בתורה. שלושה – עשר מתוכם ממשפחה אחת, משפחת לוי הידועה באיזור.  רבי יעקב יצא לסיור במקומות שבהם הופצה תורת ישראל ונעשה בהם מעשה 'הדברת הבערות' ביוזמתו הברוכה. הוא נתמלא סיפוק וחזר לישיבה מלא שביעות רצון ושבחים לשם יתב' שסייע בידו להגיע לידי הצלחה גדולה. הוא ביקש ממשפחתו וקהל עדתו לשחררו מעול ניהול הישיבה, כדי להגשים את שאיפת – חייו להגיע לארץ – ישראל.  כאמור, הוא הגיע למצרים, חלה ונפטר שם, והוא קבור בעיר 'דמנהור' עד היום הזה. בכל שנה נוסעים רבים מהיהודים מרחבי העולם וישראל, כדי לערוך הילולה על קברו הקדוש.  בן הזקונים של רבי יעקב, הלוא הוא רבי יצחק אבוחצירא, נרצח על- ידי שודד דרכים בקרבת עיירתו של כותב מלים אלה "גוראמה", שאבי- מורי יחייא בן- משה, היה בין הראשונים שהגיע למקום הרצח .

       בנו בכורו של רבי יעקב, תפס את מקומו בראש הישיבה, הלוא הוא רבי מסעוד אבוחצירא שהרחיב את לימודי הישיבה והיה כאביו רבי יעקב, מחבר שירי- קודש. הוא נפטר בשנת 1908 למניינם. במקומו בא בנו רבי דויד אבוחצירא, שהיה בכיר ארבעת בניו של רבי מסעוד. רבי דויד כתב שירי קודש כאביו וסבו בנוסף על ניהול הישיבה. שיריו ארוכים בצורת 'בלדות', שרובם ככולם שקולים וחרוזים כשירת ספרד. למרבה הצער, רבי דויד נרצח על- ידי מושל המחוז בחבל זה, שהחליט, סתם- כך, להכאיב לכל היהודים במחוז כולו, ביודעו, שהרב הקדוש, כאביו וסבו, היה אהוב ונערץ על כל הקהילות. היהודים הציעו למושל לבחור מתוכם עשרה יהודים כרצונו למות במקום הרב הקדוש. אולם המושל ענה להם, שבהצעתם, הם מאשרים לו שבחירתו משיגה את מטרתו: להכאיב עמוקות לכל היהודים באיזור. אבל ויגון ירדו על היהודים תקופה ארוכה. בינתיים, אחיו של רבי דויד שנרצח, ישב על כסא ראש הישיבה, הלוא הוא רבי ישראל אבוחצירא, המכונה וידוע בכינוי החיבה  "באבא סאלי", ששירת את היהודים כמה עשרות שנים. הוא החליט בשנות ה- 50 לעלות לישראל וכך אכן היה. הוא עלה לישראל והתיישב

2.

בעיר נתיבות. במקומו, ישב בראש הישיבה שהמשיכה לתפקד בכל ענייני הדת, ההלכה, הלימודים והכל באזור, רבי מאיר אבוחצירא, בנו של 'באבא סאלי'.אחיו של 'באבא סאלי', רבי יצחק אבוחצירא, שהיה רב העיר רמלה–לוד וחבר הרבנות בישראל, נהרג בתאונת דרכים ובהלווייתו, ספד לו אחיו 'באבא סאלי'. רבי מאיר ניהל את הישיבה ושימש כקודמיו כרב ודיין של האזור כולו, וכאשר העיירות והערים התרוקנו מיהודים, כמעט כליל, אז, רק אז הוא עצמו עלה לישראל בשנות ה- 70 והתיישב באשדוד. רבי מאיר הוא האחרון בשושלת הרבנים בניהול הישיבה והוא זה שהיה הסוגר אותה סופית. מפעל המאתיים שנה.

           כמאתיים שנה, כאמור,  פעלה הישיבה באזור "תאפילאלת" במשך חמישה דורות.  רבי אלעזר אבוחצירא, שנרצח לפני כחודשיים בבאר-שבע, הוא בנו של רבי מאיר, שנפטר לפני יותר מעשרים שנה.  החינוך מבית אבוחצירא היה נר לרגלי היהודים מאז ומתמיד, בנוסף להדרכה ותמיכה לכל דיכפין.

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על מפעלו החינוכי של רבי יעקב אבוחצירא | נהוראי [מאיר] שטרית

  1. גלייה הגיב:

    דבר אחד לא הבנתי איך כולם נירצחו האם זו הייתה קללה או שהם היו בעינינם לא כשרים ???

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s