הנרדף שהפך לרודף

היהדות מאז ומעולם נרדפה, אסור לה להיות הרודף. על הממשל המקומי לייצר סובלנות בין דתית ודיאלוג בין קבוצות שונות בחברה הישראלית. המסגד הכחול באיסטנבול. cc: wikipedia
היהדות מאז ומעולם נרדפה, אסור לה להיות הרודף. המסגד הכחול באיסטנבול. cc: wikipedia

­

דעה נגד חוק השתקת המסגדים

החוק להשתקת המואזין מעלה את הסוגייה של חופש דת מול חופש הפרט. הצעת חוק להגבלת רעש קריאות המואזין במסגדים תעלה ביום ראשון הקרוב לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה. ההצעה מבקשת למנוע את הכריזה בשעות הלילה והבוקר המוקדמות המפריעה למתגוררים בסמוך. הפנייה מופנית אל שר הפנים שיש לו את הסמכות לקבוע מקרים שבהם יתאפשר או לא יתאפשר השימוש בכריזה. הצעת החוק המוצעת, שהונחה על שולחן הכנסת לפני כחצי שנה, היא תיקון לחוק למניעת מפגעים מ-1961 הקובע כי אדם "לא יגרום לרעש חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע, או עשוי להפריע, לאדם המצוי בקרבת מקום או לעוברים ולשבים". החוק מציין גם את סמכותן של הרשויות המקומיות לקבוע הוראות מיוחדות המתאימות לאופי האזור בנוגע למפגעי הרעש.

לכאורה, אם כל אחד מאיתנו היה שם באמצע השכונה כריזה עם משדר חזק שכל השכונה תשמע בלילה או בבוקר את תפילתינו, יכול היה הדבר להכעיס שכנים רבים. והם היו מתלוננים לראש העיר שלנו. אך החוק נגד הרעש של המואזין אינו מכוון נגד אדם יחיד שהחליט להשליט את תפילתו במקום. החוק מיועד בעיקר נגד המרחבים האיסלמיים המשותפים ליהודים ולערבים. בערים ושכונות מעורבות בד"כ עומד מואזין כחלק מהזהות הדתית של האזרחים הערבים-ישראלים. המואזין הינו סימן וזכר היסטורי לתקופה אחרת.

החוק המוצע של ח"כ אנסטיה מיכאלי החוק מבקש לקבוע כללים חדשים סביב זהות, דת, היסטוריה, סמלים, ארכיקטורה ואמונה של קהילה. אך אין כאן הסדר בין ראשי הדת האיסלאמית לבין ועדי היהודים המתגוררים בתוך שכונות מעורבות.  והוא אינו מגיע במקרה מתוך מפלגת "ישראל ביתנו" זאת מצהירה ברבים כי תפריד בין יהודים וערבים. הרעיון של איזה דת יהודית שלא מתיישבת עם כל אמונה אחרת, חדש ליהדות עצמה. במשך שנים היהודים התגוררו בתוך איזורים דתיים נוצריים ואיסלמיים. היהודים היו המיעוט והנוצרים והמוסלמים היו הרוב. היהודים נלחמו נגד אפלייה, גזענות, אתנוצטריות, אנטישמיות, רדיפה. היהודים השתמשו בכל הכלים השלטוניים,  התרבותיים, הכלכליים והחברתיים כדי להגן על אמונתם וזהותם הדתית והאתנית. אך כיום היהודים הם הרוב והערבים הם המיעוט ונדמה כי היהודים שכחו את עברם. אולי היהודים לא שכחו את עברם, אלא פשוט החליטו לקחת את הצד הנוצרי והאיסלמי בסיפור.

יש פתרונות פשוטים לבעיה של רעש. במקרה של רעש בלתי סביר, התושבים תמיד יכולים לפנות למשטרה המקומית ולעשות בדיקות לרמת הצדיבלים המותרת בחוק. כלומר אם רוצים באמת לטפל בבעיה, יש צורך באכיפה של החוק הקיים. בנוסף, כל קהילה שמתגוררת לצד קהילה ערבית יכולה לפנות לראשי הקהילה ולמצוא פתרון סביר לבעיה. ישנו חשד שהצעת החוק של אנסטסיה מיכאלי מ"ישראל ביתנו" לא באמת מחפשת פתרון, אלא מבקשת לפגוע במרקם העדין של חיים משותפים. במידה והחוק יעבור המחיר יהיה כבד.

פורסם על ידי Mati Shemoelof

Mati Shemoelof was born in 1972 in Haifa. He is a poet, editor, and writer. He graduated with honors from the University of Haifa where he studies Film and History. He has published seven poetry books so far. The last of these was published in Germany in 2019 in a bilingual edition "Baghdad | Haifa | Berlin", published by Aphorismha Verlag [Berlin]. His first article book “An eruption from the east: Re visiting the emergence of the Mizrahi artistic explosion and it's imprint on the Israeli cultural narrative 2006-2019“ was published on “Iton 77” publishers in Israel (2020).

תגובה אחת על “הנרדף שהפך לרודף

  1. חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי, שניהם מסיעת בל"ד, הגישו היום (רביעי) 11 הצעות חוק הדורשות לבטל, למחוק ולתקן חוקים הפוגעים – לדבריהם [ייתכן כי המסיתים והמדיחים עמוס הראל ואבי יששכרוף סבורים אחרת] – בזכויות הציבור הערבי. החוקים אליהם מתייחסים זחאלקה וזועבי הם, בין היתר, חוק הנכבה, חוק ועדות הקבלה, חוק האזרחות, חוק מימון העמותות והחוק האוסר על מי שמבקר במדינת אויב להתמודד בבחירות.
    "הצעות החוק שהוגשו בשנים האחרונות פוגעות בצורה אנושה בזכויות הבסיסיות של האזרחים הערבים בישראל", אמר ח"כ זחאלקה. "אין משטר שמתיימר להיות דמוקרטי שיכול לאשר להצביע בעד חוקים כאלה. מדובר בהצעות חוק שמשמעותן אפרטהייד, ולכן הגשנו רשימה של הצעות חוק לביטול אותם הצעות גזעניות. אנחנו נראה איך הכנסת והדמוקרטיה בישראל יתמודדו עם הצעות הללו".
    http://www.haaretz.co.il/news/politics/1.1597571
    המשפט האחרון הוא משפט המפתח. אנחנו נראה איך הציונים יתמודדו. מבחינת המשפט הבינ"ל, משמעות הדבר התרעה לפני תביעה, כאשר בתביעה שתוגש ידרשו התובעים שהגב' בייניש וחבריה הציונים-אשכנזים (+מזרחי המחמד) יהפכו משופטים לנאשמים.

    מאמציהם של חברי בל"ד נושאים פרי. רק אתמול התבשרנו על עימות חריף בין ישראל לבין הנציגות האירופיות במועצת הביטחון של האו"ם – בריטניה, צרפת, גרמניה ופורטוגל – כאשר לראשונה נשמעה הצהרה גם על הפגיעה באזרחיה הפלסטינים של המדינה הציונית. אך לא רק לחברי (ולמצביעי) בל"ד הברכות, אלא גם לחבורת דנון אקוניס אלקין ולחבורת ליברמן יש חלק מהותי בהתקדמות המו"מ לשלום ופתרון הבעייה הציונית.

    החוק האחרון, עליו מלין מתי שמואלוף, הינו התגשמות דבריו של אחמדינג'ד. בין אמירות מוצלחות יותר ומוצלחות פחות אמר אחמדינג'ד, בתגובה לאיום הציוני-אמריקני, כי "היהירות היא זו שתפיל את המערב". מבין חוקי האפרטהייד המוצעים ע"י הציונים, דומה כי אין חוק יהיר יותר מאותו חוק אותה הציעה המהגרת (כך אחמד טיבי כשמרגיזים אותו) מיכאלי. ברקע כבר נשמע תחילתו של המשפט הלא נחמד (כך האשכנזים של חד"ש) : הפלסטינים היו כאן לפניכם, והמהדרין גם הוסיפו את חלקו השני של המשפט.

    המהגרים הרוסים טועים בכל הטעויות בהן טעו הציונים האשכנזים בראשית קיומה של המדינה. דימיטרי שומסקי במאמרו "יסודות הליברמניזם" (הארץ) מונה אחת לאחת את תכונותיהם של המהגרים, אך לא שם לב (או לא ייחס חשיבות כלשהי) כי גם הציונים-אשכנזים עשו את אותן טעויות. אז עוד היה אפשר (אם כי בהחלט לא לגיטימי) לטעות. היום הטעויות הללו יכולות לשחק לידיהם של לוחמי הצדק והחירות, אם רק ישכילו להשתמש בהן.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: