האומץ של שלמה מעוז

Racing Racing, 1934, oil on canvas by Gerald Sargent Foster | cc: flickr By cliff1066™

מוזר שבישראל מותר לדבר על הדרה של נשים, אבל על הדרה של מזרחים אסור. Racing Racing, 1934, oil on canvas by Gerald Sargent Foster | cc: flickr By cliff1066™

פרשת הפיטורים של מעוז מצביעה על היעדר פלורליזם בישראל

שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, פוטר מתפקידו בבית ההשקעות. "לאור ההתבטאויות הגסות והאומללות שלמה מעוז מסיים את כל תפקידיו. אקסלנס מתנצלת ומתנערת מאמירות אלו", נאמר בהודעה של בית ההשקעות שהתפרסמה מספר שעות אחרי הרצאתו במכללת ספיר.

שוב הוכח מעל לכל ספק כי אין יכולת בישראל לדבר על מזרחיות בחופשי. מעוז הביע את דעתו החופשית על ההיסטורית החברתית, הכלכלית והפוליטית בישראל. בא המעסיק ופיטר אותו. יש שיטענו כי למעסיק יש את הזכות המלאה לשים מחסומים על חופשי הביטוי של העובד. ושאסור לעובד לצאת בהתבטאויות פמביות העלולות לגרום כל נזק שהוא לעסק. אך קשה שלא לראות את הקשר בין התוכן האסור של דברי מעוז, לבין המחיר שהוא שילם. בוא נשים את הקלפים על השולחן: מעוז שבר את האיסור לדבר על הדיכוי המזרחי ברבים. עדיין אסור לספר את הסיפור של מיליוני ישראלים. זאת הסיבה כנראה שבמשרד החינוך עדיין לא הכירו באותו נרטיב ההיסטורי המזרחי כנושא שראוי לדיון וללימוד בצורה עמוקה ויסודית. אני למדתי על הפנתרים השחורים למשל רק כשהגעתי לאוניברסיטה. ואולי רק בעוד עשרות שנים נוכל ללמוד בבתי הספר את ספריהם של של סמי שלום שיטרית "המאבק המזרחי בישראל" ויהודה שנהב "היהודים-הערבים". בממסד החליטו להשאיר את ההיסטוריה הזאת מחוץ להיסטוריה, רק שמעוז שבר את הכלים.

לפי חוק שוויון הזדמנויות לא ניתן לפטר עובד בשל השקפתו, אבל אני בספק אם מערכת המשפט תעמוד לזכותו של מעוז באוירה כל כך קשה ואטומה. הפחד של נשואה אקסלנס לאבד לקוחות, נוגע כנראה גם ללקוחותיה האשכנזים וגם המזרחים. שכן, אני מניח שגם המזרחים לא רוצים לשמוע את ההיסטוריה שלהם כשהיא נשמעת ברבים. אף אחד לא רוצה להיות רחוק מההיסטוריה הממסדית השלטת. טוב, אז פיטרו את מעוז. אבל האם נוכל להתנער מהדברים שאמר? האם נוכל שלא לשאול שאלות של ייצוג על כל תחומי החיים בישראל? מדוע רק 9 אחוז מהאקדמיה הינה מזרחית? מדוע צריך להתחנן כדי להכניס שופט מזרחי לבית משפט עליון? מדוע רוב בתי הסוהר מלאים במזרחים?

הסַפִּיר של ספיר

במכללת ספיר יצאו בחריפות נגד המהלך של בית ההשקעות נשואה-אקסלנס. הם גינו את הפיטורים של מעוז "על רקע דעות שהשמיע במסגרת דיון בכנס אקדמי". נשמע כמעט טריוויאלי. אבל אתמול התעוררנו למציאות חדשה בהגדרה של היחסים האתניים בין מזרחים ואשכנזים בישראל. בשנת 2012 עדיין אסור לדבר על עשרות שנים של דיכוי, על פערים הולכים וגדלים. מוזר שבישראל מותר לדבר על הדרה של נשים, אבל על הדרה של מזרחים אסור.

טעה מי שחשב שהקמפוסים של האוניברסיטאות והמכללות יהוו מקדש לחופש הביטוי. ישנם כוחות שרוצים שמעוז ישאיר את דעותיו בד' אמותיו ולא יעשה שימוש חתרני בערכי היסוד של האקדמיה ובזכויות הפרט שלו. השמרנות הזאת אינה רוצה לאפשר דיון מעמיק ורציני בנושאי מדיניות, בכדי שנברר את מקורות המחאה החברתית. לכן נאמר תודה לשלמה מעוז שאפשר לנו לרגע להיות פלורליסטים, רגע לפני שהושתקנו.

הדברים פורסמו לראשונה בדעות ישראל היום

קו קלוקס קלאן הוא שמם של ארגוני אחווה בארצות הברית הדוגלים בעליונות הגזע הלבן ובאנטישמיות והחל במאה העשרים גם באנטי-קתוליות ובהעדפת תושבים מקומיים על פני מהגרים. cc: flickr | by Paul Lowry

קו קלוקס קלאן הוא שמם של ארגוני אחווה בארצות הברית הדוגלים בעליונות הגזע הלבן ובאנטישמיות והחל במאה העשרים גם באנטי-קתוליות ובהעדפת תושבים מקומיים על פני מהגרים. cc: flickr | by Paul Lowry

 

*

תוכנית הרדיו השנייה שלי עלתה לאוויר. הנה הלינק לתוכנית הראשונה

*

עינת ויצמן מקריאה את "טרומבוזה בעורקי הנפט" של המשורר הפלסטיני הגדול טאהא מוחמד עלי המנוח באירוע לזכרו (וידאו)*

*
קול קורא לרדיו מקוון

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על האומץ של שלמה מעוז

  1. yishay הגיב:

    בותי , בואו ונשים דברים על דיוקם: אף אחד לא בא בטענות נגד הקיבוץ בהיותו קיבוץ עד תחילת שנות השישים. בתקופה זו היו הקיבוצים עדיין "צנועים" . הבעיה החלה מאמצע שנות השישים עש סוף שנות התשעים במהלך שלושה עשורים סחטו הקיבוצים את המדינה וינקו ממנה , שרי האוצר ובמיוחד השר בייגה שוחט (קיבוצניק מנחל עוז) הזרימו מיליארדים של שקלים לקיבוצים וזאת ע"ח משלם המיסים. הקימו לכל 200-300 איש 2-3 מפעלים. מכמויות האוכל שנזקרו בחדר האוכל לפח האשפה (באיזור מדיחי הכלים) היה אפשר להאכיל ילדים במספר עיירות הפיתוח שהקיפו את הקיבוצים.חברים עזבו את החדרים ויצאו בבוקר לעבודה כשהם משאירים תנורים ואורות דולקים בעוד שלרובנו ולהורינו האצבע היתה תמיד על השלטר. ומי שילם את חשבונות החשמל המנופחים ?כמובן שהמדינה . הקיבוץ ככל שהיה יצרני לא יכול היה לשאת זאת ללא עזרת המדינה ,והחגיגה נמשכה! בכל כתה בקיבוץ למדו בקושי 10 ילדים והמורה (הקיבוץ) קיבלו משכורת ממשרד החינוך. או שהגיעו מורות שכירות ללמד. בעירות הפיתוח שמסביב לקיבוץ למדו 40 ילד בכתה ! בקיבוצים נהגו "לתפור" חוג לכל ילד שרק ביקש משהו. והגיעו לקיבוץ מורים פרטיים לכל תחום. בעוד שילדי עיירות הפיתוח שמסביב לקיבוצים יכלו רק לחלום על חוגים! על כל "פיפס" של כל ילד מיד הצמידו לו פסיכולוג ולקחו אותו העירה לפסיכודרמה כשהמטפלת שלו והמחנכת שלו נוסעים יחד עם הילד וההורים! (הכל כאן מידע אישי!) בעוד שילד בעירות הפיתוח אפילו לא הכיר את המילה "פסיכולוג" או "מטפל" ואלוהים יודע כמה היה זקוק לכך! הקיבוצים חיו בשפע בל יתור עד כי השקיעו כספים בשוק האפור. והם הקיבוצים עוד העזו לקרוא לזה ס ו צ י א ל י ז ם ו שיוויון! זה היה סוציאליזם מזוייף ושיוויון מזוייף. ואז קרה דבר נפלא: במחצית שנות התשעים החליטו "לסגור את הברז" לקיבוצים. כך באה ה ה פ ר ט ה הדבר בטוב ביותר שקרה להם ולמדינה. סוף סוף צריך כל חבר להתמודד עם החיים מה שעד עכשיו אנחנו התמודדנו בשבילו. וזאת בדמות ה ה פ ר טה. אז מה עושים הקיבוצים כדי למצוא דרך אחרת לינוק ולסחוט את המדינה? הם החלו בעזרת ראשי התנועה הקיבוצית (וולוולה שור) וח"כ אורית נוקד להשתלט על האדמות שנמסרו להם למשמרת לעיבוד האדמה והחלו לבנות עליהם שכונות יוקרה ולמכור למי שחפץ! מעין "סגרתם לנו את הברז עכשיו פתחנו ברז אחרת!" . את האדמות ששייכות לי ולכם ושאמורות לחזור למינהל פשוט נשדדו ע"י הקיבוצים מתחת לאף של כולנו!!!ולזה קרה מר מעוז "שוד הקרקעות! וזה לא רק זה……..

    אהבתי

  2. יובל הגיב:

    רשימה יפה. הכסף הוא דת, והבורסה היא הותיקן. מעבר לעניין המזרחי, שהוא מדויק, לכלכלן אסור להיו תבנאדם – רגשי, פתוח, חופשי ומביע דעתו, כי הכסף לא אוהב דעות שאינן שייכות לכנסייתו. הכסף הוא השטן – הוא קונה אותך, נותן לך הרבה הרבה, אבל לא מוותר על הנשמה. מעוז נתן ביטוי לנשמתו – אז ביי ביי.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s