זאב לזאב אדם

הרומאן "טוטם הזאב" של גיאנג רונג, התפרסם לראשונה בשם בדוי ורק אחרי מספר שנים התגלה שמו האמיתי של המחבר. לפרקים הספר משמש כאוטוביוגרפיה של המחבר. רונג הופך בעלילה לצ'ן ג'ן סטודנט-מתנדב מבייגינג' שנוסע, ביחד עם ארבעת חברי התיכון שלו, בשנות השישים לגור ביורט (אוהל כיפתי) ולעבוד ביישוב נוודים נידח בערבות של מונגוליה. במקום הוא פוגש בזקן שהוא המורה הרוחני שלו ומלמד אותו על זאבי הערבות. צ'ן ג'ן מספר לנו על השינוי בין המקום ממנו הוא והמקום אליו הלך: "… הוא קרא ואסף ספרים על תושבי הערבות, ולמד שהם מעריצים את טוטם הזאב. אלא שרק עכשיו התחיל להבין מדוע התייחסו כך לזאב. אב קדמון אכזר, שהיה בעל חיים נתעב בעיני הסינים ובעיני כל האנשים שעיבדו את האדמה" (עמוד 24).

החלק הראשון של הרומאן מאניש ומאליל את הזאבים ככאלו שפיתחו תורת מלחמה שהשפיעה על ג'ינג'ס חאן ובעקבות כך התפשטה בעולם: "הזדמנויות נקרות רק בדרכם של הסבלנים, אנשים וחיות גם יחד, ורק הם מנצלים את ההזדמנוות האלה, איך לדעתך הצליח ג'ינג'יס ח'אן להביס את הצבאות הגדולים של שושלת ג'ין עם פרשים מעטים כל כך ואת כל האומות שנפלו שדודות לרגליו? אין די בהפגנת כוחם של הזאבים… ללא סבלנות לא תהיה זאב. לא תהיה צייד, לא תהיה ג'ינג'יס חאן." (עמוד 31).

העלילה עוברת מסיפור חניכה והופכת לפוליטית בעליל. הדבר מתרחש כשהופר האיזון בטבע וגנבו לזאבים את מזון החורף שלהם: הצבאים. האשמים בתעלול היו זרים מחוות במנצ'וריה, ש"איתרו את נקודות התורפה של המונגולים מן הערבה – משקה חריף. הם גרמו לרועה סנג'אי להשתכר ולמדו מפיו על מקומם של הצבאים" (עמ' 71).

רעבונם של הזאבים המרומים גרם למחיר כבד עבור בני האדם. הזאבים תקפו את חיות המשק שלהם. הממסד הפוליטי מיד החזיר את המסורת השנתית של גנבת גורי זאבים, שהיתה נהוגה בעבר. נציג הצבא התערב במיוחד והעניק פרסים לגנבים. פרוותיהם של גורי הזאבים היו שווים מחיר יקר ערך, כי הם היו רכות ונוצצות, נדירות ויקרות ושימשו להכנה של מעילי נשים אריסטוקרטיות ושוחד לפקידי הממשל.

הזאבים אצל רונג אינם אלא מטפורה רחבה ליחסים בין דוריים באסיה, למתח בין סין ומונגוליה, למתח הפנימי בין יושבי הערים לנוודים. רונג מאליל את הזאבים, כסוג של השגחה קדושה פגאנית, שפועלת יד ביד עם האלוהות המקומית ("טנגרי"). אי אפשר לדמיין את הזאבים כטורפים, והוא מעניק להם איכות מיתית נדירה. אך הספר אינו ניו אייג'י למרות ההתפשטות של הפאגניזם השטוח במערב.

הרומאן מייצר מטפורה ספרותית בפני עצמה, ואינו משמש אותנו כספר היסטוריה. הוא מעניק לנו תענוג, גם בהשתתפות ביצירת הזאבים כחלק מהסדר המיתי של ההשגחה העליונה, וגם בפירוק של המטפורה בחזרה ליחסי הכוח המאפיינים את המאבקים של החלק השני של המאה העשרים.

מתארח באופסייד סטוריס של שחקן חיזוק ומספר איך הפך מאוהד מכבי חיפה לאוהד של הקבוצה הצהובה מירושלים, מה דעתו על נבדל פאסיבי והאם שמאלני יכול לאהוד את בית"ר.

בשחקן חיזוק מוצג שאלון עם 12 שאלות קבועות לאמנים/מוסיקאים/סופרים ישראלים על האהדה לקבוצת הכדורגל שלהם.

הגלויות עם הברקוד לסמארטפונים יצאו ממכבש הדפוס בכדי שתוכלו להגיע במהירות שיא לכתב העת ולהעניק אותן במתנה לכל עבר. העיצוב המטריף, ההפקה וההדפסה - על כתפי בית היוצר של אבי בוחבוט ( http://www.avibohbot.net/ )
הגלויות עם הברקוד לסמארטפונים יצאו ממכבש הדפוס בכדי שתוכלו להגיע במהירות שיא לכתב העת ולהעניק אותן במתנה לכל עבר. העיצוב המטריף, ההפקה וההדפסה – על כתפי בית היוצר של אבי בוחבוט ( http://www.avibohbot.net/ )
תודה לבית העם, לקהל הנפלא שמילא את הגג ביום הכי חם על פני האדמות בלי רוח קטנטונת, אך בזכותו ובזכות היוצרים והיוצרות היה ערב מרגש ביותר. כנסו לאלבום הפייסבוק שלנו. בקרוב נודיע על ההשקה הירושלמית בקפה של אברם.

אירוע שלישי ואחרון בסדרת האירועים המקדימים לתערוכה "עיר שדה" במסגרת "אוהבים אמנות" 2012 שבו ישתתפו אמני גרילה תרבות. 

עיר שדה 03  |  יום שני, 6 באוגוסט 2012, החל מהשעה 19:00

פעילה, מרכז עמיעד, שוק הפשפשים ביפו

 

בירוקרטיה, אנרכיזם וסיור ביפו 2030

       אירוע שלישי ואחרון בסדרת האירועים המקדימים לתערוכה "עיר שדה" במסגרת "אוהבים אמנות" 2012

 

לאתר התערוכה

לאירוע בפייסבוק

3 תגובות בנושא “זאב לזאב אדם

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s