ארוחת החג: רגע של יחד

cc: flickr | Skype Ollie says:  By Ollie Crafoord
"אצלנו בארוחת החג נוסף אורח חדש והוא המחשב, שבו מותקנת תוכנת הסקייפ ובאמצעותה אפשר לחגוג גם עם קרובי המשפחה שהיגרו אל מעבר לאוקיינוס האטלנטי. משפחות רבות מוצאות עצמן קרועות בין יבשות שונות. גם בשל ההגירה החוצה של בני הנוער וגם בשל המצב החברתי הלא קל, שבגללו משפחות ויחידים מחפשים את עצמם מחוץ לישראל." | cc: flickr | Skype Ollie says: By Ollie Crafoord

ראש השנה מכניס אותנו לתוך תקופת זמן מחזורית. אך בתוך המחזור הבא והולך של השנים החולפות אפשר תמיד להבחין בשינויים, ואלו מחייבים אותנו לחשוב על הגבולות של החג. במרכז החג עומדת הארוחה המשפחתית. סעודת החג תשמש לנו סמל להקשרים חדשים, סוג של מראה שבתוכה אנו משתקפים. אל ארוחת החג מוזמנים קרובים ורחוקים. מסביב לשולחן אפשר להביט במבנה המשפחתי כשהוא משוכפל משנה לשנה. אך גם במבנה שהתקבע סביב החג אפשר לראות צורות חדשות שמקבלות מקום לצד אלו המסורתיות והיהודיות.

אצלנו בארוחת החג נוסף אורח חדש והוא המחשב, שבו מותקנת תוכנת הסקייפ ובאמצעותה אפשר לחגוג גם עם קרובי המשפחה שהיגרו אל מעבר לאוקיינוס האטלנטי. משפחות רבות מוצאות עצמן קרועות בין יבשות שונות. גם בשל ההגירה החוצה של בני הנוער וגם בשל המצב החברתי הלא קל, שבגללו משפחות ויחידים מחפשים את עצמם מחוץ לישראל.

ובכל זאת ארוחת החג משמשת דבק למבנה משפחתי שהולך ומתערער ובאותו רגע של כניסת השנה החדשה מקבל משקל ומשמעות רעננים. לא מעט מקרובי המשפחה שלי מפוזרים בכל רחבי הארץ. יש רגע אחד שכולם מביטים באותו השולחן, שותים את אותו המשקה ואוכלים את אותו המאכל. השולחן עצמו מאחד טעמים שונים שמגיעים ממטבחים מגוונים במשפחה.

אין ארוחת חג ללא המחשב והטלוויזיה המלווים את המשפחה מהכניסה ועד היציאה. הילדים הולכים לחדרים אחרים כדי לצפות במסך הקטן עד שקוראים להם לשולחן. יש משפחות שמכבות את הטלוויזיה ויש כאלו שמשאירות אותה דלוקה כאילו היתה עוד אורח בסלון. אך הטלוויזיה אינה חדשה למשפחה הישראלית, בניגוד ל"אורחים החדשים" – האייפון, האייפדים ושאר הגאדג'טים.

בעידן של רשתות חברתיות אפשר לשמוע את כל הרחשים של חברים וחברות כשהם מסמסים, כותבים סטטוסים ומצייצים על מצב הארוחה. יש כאלו שכותבים בציניות, יש כאלו שכותבים ברומנטיות ומתרגשים, והאחרים מיואשים, בודדים ומחכים לרגע שבו ייסעו רחוק מעיר הולדתם.

יש משפחות ששוכרות מלון מיוחד שיכלול את כל המשפחה ומוותרות על ההתכנסות בבית קטן, במטבח המסורתי של אמא. יש משפחות שנותנות לכל קרוב משפחה להביא מאכל כדי לא לבשל לעשרות אנשים. לכל עדה יש המסורות שלה שמצביעה על סדר חדש. למרות הדמיון הלאומי המפותח, ולמרות המסורת המאחדת אותנו יחדיו, כל משפחה חוגגת את החג בצורה מעט שונה. אפילו אילו כל המשפחות היו שרות את אותם פיוט ושיר או מברכות את אותה ברכה – עדיין מרקם הקולות, הקצב ושאר המרכיבים של התפילה היו שונים.

אך הבקשה שמאחדת את כל העם היא לשנה טובה יותר מזאת שחלפה. לשגשוג, לבריאות ולפרנסה. ודווקא בימים קשים כמו אלו נברך גם אנו את עם ישראל בשנה טובה.

הדברים התפרסמו לראשונה בישראל היום

פורסם על ידי Mati Shemoelof

Mati Shemoelof was born in 1972 in Haifa. He is a poet, editor and writer. He graduated with honors from the University of Haifa where he studies Film and History. He has published seven poetry books so far. The last of these was published in Germany in 2019 in a bilingual edition "Baghdad | Haifa | Berlin", published by Aphorismha Verlag [Berlin]. His first article book “An eruption from the east: Re visiting the emergence of the Mizrahi artistic explosion and it's imprint on the Israeli cultural narrative 2006-2019“ will be published on “Iton 77” publishers in Israel (2020).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: