יוטיוב סטייל: כל הגבולות נפרצו

Gangnam Style  By {e u g e n e} cc: flickr

Gangnam Style By {e u g e n e} cc: flickr

לפני מאות שנים אירופה החשיבה עצמה למרכז העולם. האירופאים ציירו את המפות והעמידו את היבשת במרכז העולם. בעקבות גילוי אמריקה נאלצה אירופה לשנות את המפות שלה ואת תודעתה. בשנה האחרונה לימד אותנו הלהיט "גנגנאם סטייל" של הרפאר סיי מדרום קוריאה – שהפך לקליפ הנצפה ביותר ביוטיוב, עם יותר ממיליארד צפיות – שיעור חדש בכל הנוגע לקואורדינטות של התרבות הפופולרית בעידן גלובלי שכזה.  הכלים שפותחו ברשתות החברתיות כגון יוטיוב, פייסבוק וטוויטר, מאפשרים גם לעולם חוץ-מערבי להגיע לקהלים מערביים. בדרך זאת זהות המערב משתנה, ואנו רואים סוג חדש ביחסים בין צפון ודרום, מערב ומזרח. היוטיוב שוב הוכיח את האלמנט הדמוקרטי שבו. הוא איפשר לקליפ בשפה זרה, עם נגיעות באנגלית, להפוך לתופעה הבולטת בשנת 2012.

הפופולריות העצומה של הסרטון הקוריאני הביאה לרתיעה בחלקים אליטיסטיים ושמרנים. חלק אף התגאו בכך שלא ראו את הקליפ כדי לדעת שהוא גרוע. אך השיר שפורסם ב-15 ביולי 2012 לא זקוק לקהלים אלו, כי הוא כבר כבש לו קהל עצום ברחבי העולם. "ב" מעורר התנגדות לא רק בגלל הסקסיזם הגלוי שבו, אלא גם בשל שאלת הזהות והזיהוי. קהלים רבים בישראל, ובמערב בכלל, פוחדים מכניסת הזר, השונה והאחר לתעשייה הלבנה. בדרכו לפיסגת האמן הכי פופולרי ברשתות החברתיות (מקום שבו דורג במשך שלושה שבועות רצופים) עקף הקליפ את טיילור סוויפט הפופולרית. היחידים שהצליחו לשהות שלושה שבועות בראש הרשימה קודם לכן היו ג'סטין ביבר, ליידי גאגא, אדל וריהאנה, שכולם שרים באנגלית.

הפחד מהכניסה של "גנגנאם סטייל" מכילה בתוכה אלמנטים מודעים ותת-מודעים של אירופו-צנטריות ועליונות מערבית. רבים רוצים להמשיך להאמין שאין תחליף לתרבות שבאה מהמערב ומארה"ב. אך התרבות תמיד היתה מרחב דינמי, שבו מותכים יסודות שונים. המוסיקה בעיקרה אוספת סגנונות שונים ומתאימה את עצמה לשפה החדשה של דורות רעננים ברחבי העולם. עצם השימוש שלנו בזיהוי של הזמר סיי כראפר מראה לנו את הנדידה של המוסיקה השחורה האמריקנית (הראפ) אל מחוזות שהיא לא דמיינה (שורשי הראפ שהתפתח בארה"ב מגיעים מאפריקה). מאות שנים של עבדות, ניצול ודיכוי בידי אירופאים הביאו את השחורים לזמר את הבלוז בארה"ב – אותו בלוז שהתפתח לג'אז, לרוק, לראפ ולהיפ-הופ.

"גנגנאם סטייל", אגב, מכוון לשמו של מחוז גנגנאם העשיר בסיאול. מחוז זה, בדומה לבוורלי הילס בלוס אנג'לס, מאופיין בסגנון חיים יוקרתי (כאותו סלנג – "בלינג בלינג"). השיר כולו עוסק ברצון של הרפאר סיי לצאת עם בחורות עשירות ופרועות שבשעות היום מנהלות חיים מהוגנים ומכובדים. לשיר "גנגנאם סטייל" יש שאיפה לגשר מעל פערים חברתיים עצומים בין עניים לעשירים.

אי אפשר להקל ראש בהצלחה האמנותית של השיר "גנגנאם סטייל" ברחבי העולם. השיר גרף פרסים, זכה לאינספור חיקויים והשפיע על תרבות הפופ העולמית. אבל ההישג העיקרי, לטעמי, הוא הצלחתו להעמיד במרכז המערב שפה זרה, עולם מושגים זר וגיבורי תרבות זרים (בשיר מצטרפים לריקוד בין השאר דוגמנית, בדרן, ועוד דמויות מעולם הבידור הקוריאני).

הדעה התפרסמה לראשונה בדעות ישראל היום

גנגנאם סטייל

ואיילה חננאל מעירה שזהו הקליפ שהשפיע בצורה ישירה על גנגאם סטייל

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s