כמה הן יפות, הערביות האלה | יובל גלעד

cc: flickr By rafa_luque How to Clean Modern Art

cc: flickr By rafa_luque How to Clean Modern Art

הכוח מייצר חלוקת עבודה במרחבים שונים, ויובל גלעד מתמרד נגדה במבט ביקורתי.

אני מזדמן לאחרונה לספרייה המרכזית של אוניברסיטת תל אביב, ושם, בחריצות מדכדכת, ערביות מנקות את הרצפה בזמן שהקולוניאליסטים האשכנזים פוסעים להם מעדנות מהרצאה להרצאה בדרכם להרוויח הרבה כסף, או שיש להם כבר כסף מההורים. כשהייתי בתא השירותים נכנסה המנקה הערבייה ושאלה אם יש מישהו. עניתי שכן, ענתה סליחה ויצאה. רציתי לבקש סליחה ממנה. שנאתי את עצמי על היותי בצד המנצח, החזק, הכוחני, הכובש כלפי הפלסטינים, הגזעני כלפי הערבים-ישראלים, וזאת על אף היותי ציוני בכל זאת.

לא יודע אם המנקה הזאת הייתה בעלת תעודת זהות כחולה, או פלסטינית מיובאת בשביל שכר רעב שברעב. פעם אחרת עברתי במסדרון בו ניקתה ערבייה אחרת, והיא גערה בי שעברתי בזמן שהיא מנקה. קצת התעצבנתי, אבל אז קיבלתי את הזעם שלה, לא על זה שעברתי לתומי, אלא על הסיטואציה של משרתת בהיכל הידע. אין רע בעבודה "שחורה", יש רע בכך שכל עובדי המקדונלד'ס באוניברסיטה הם ערבים וערביות. ושהם עושים את מלאכתם בנמיכות קומה שאינה אופיינית לישראלים, מתוך הכרת תודה על כך שמוכנים להעסיק אותם בכלל.

ובו זמנית, באופן ממש משמח, רואים בקמפוס יותר ויותר סטודנטים וסטודנטיות ערביים וערביות. שומעים יותר ערבית. זה פשוט כיף, ומעורר מחשבות כמה טוב יכל להיות כאן במדינה דו לאומית, אם רק היו רוצים זאת באמת, שני הצדדים. כמה הן יפות, הערביות האלה. עם החג'אב, באות לאוניברסיטה מהשד יודע איפה, באוטובוסים על אוטובוסים, כדי להשיג קצת השכלה שתאפשר להן להיות מורות או אחיות, בשכר שנחשב גבוה עבור ה"מגזר", כפי שמכנים אותו, הערבי. מעטות יכולות להרשות לעצמן ללמוד מקצוע מכניס יותר, וממילא אחרי הלימודים הן אמורות בדרך כלל לחזור לעבוד בכפרים ולגדל את הילדים ולעבוד בו זמנית.

כמה אהבה לחיים יש בפניהן. וכמה יפה הנחישות בפנים. אין צורך בגוף כמעט עירום, ולא אכנס לשיח הפמניסטי. הן פועלות לשינוי חברתי- כלכלי במצב הערבים הישראלים, הרבה פעמים בניגוד לעמדת הבעלים הפטריארכאליים, או עם הסכמה רפה. הן באות ללמוד במקום שבו התרבות שונה מאה ושמונים מעלות, שבו המרצים האשכנזים היהירים שטסים מכנס לכנס שופטים את עבודותיהן בלי כל התחשבות בקשיי השפה, שאינה שפת אימן. בכלל, נשים מחזיקות עולם שגברים מנסים להרוס כל העת.

אפשר להתחיל לשמוע ערבית

בשבתות בערב אני ואשתי נוהגים לנסוע ליפו, לטיילת הממשיכה עד בת ים. יפו יפהפיה כמובן, אבל מה שמושך אותנו לא פחות זה שכשחוצים את הנמל לכיוון בת ים, אפשר להתחיל לשמוע ערבית, עברית ורוסית במעורבב, מטובלים על ידי תיירים מזדמנים.

הערבים הישראלים הם היהודים האחרונים של המדינה. הם מיעוט מסתגל על אף שאחיהם כלואים מאחורי חומות, הם דבקים בדתם על אף פיתויים כלכליים ואחרים לחרוג ממנה, הם מנגבים את היריקות הגזעניות מפניהם וממשיכים לחיות ולאהוב.

אז כמובן שאני מצביע חד"ש או דע"ם בבחירות הבאות. לא מצביע לאף אחד מהחזירים היהירים של המפלגות היהודיות. ואם יש בין הקוראים שמאלנים אמיתיים, אני מציע לכם לעשות כמוני. כי הסיכוי היחיד לשפיות במקום הזה מגיע מהערבים הישראלים, לא משנה כמה בעייתיים לפעמים הם נציגיהם בכנסת.

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

10 תגובות על כמה הן יפות, הערביות האלה | יובל גלעד

  1. דרור בל"ד הגיב:

    מצתיינים ובוכים (מלשון היות ציוני).

    ליובל.
    באחד מביקוריי במדינה הציונית, שנת 2010, הזדמנתי לכנס בחיפה בו דנו הדוברים בפתרון המדינה האחת מהים עד הנהר ובדרכים השונות ליישמו. אחד הדוברים היה מירון בנבנישתי שהדהים את קהל השומעים כשעלה לבמה והצהיר כי הוא ציוני. שנתיים לאחר מכן, בראיון למראיין הציוני, נחשפו המניעים להצהרה זו.
    באחד מביקוריי באתר הלא ציוני של עידן לנדו, זימנתי את עצמי לדיון במאמרו בגנות ההגדרות. עידן לנדו, מגדולי מפרשי וממשמעי (מלשון משמעות) הפורענות הציונית, חלק על דעתי שטענה כי יש לדון במשמעות ההגדרה 'ציונות' היות ולא רק הציונים עצמם מפרשים אותה כרצונם, אלא גם שאר התושבים בין הנהר לים, כמו גם הפליטים הפלסטינים בגולה – מקורבנותיה הגדולים ביותר של הציונות – משתמשים במונח זה.

    לדעתי, אין לך שום סיבה לשנוא את עצמך כל עוד אינך נוטל חלק בפורענות הציונית, בצד המנצח, החזק, הכוחני, הכובש כלפי הפלסטינים שאינם אזרחים (של שום מדינה), הגזעני כלפי הפלסטינים אזרחי המדינה הציונית אותם כינית 'ערבים-ישראלים' – כינוי בו משתמשים אחרוני הציונים. מוטל עליך, לדעתי, לברר עם עצמך וגם עם אחרים (אפשר לברר עם טלי פחימה למשל) מה משמעותה של הצהרתך: "וזאת על אף היותי ציוני בכל זאת".

    הצהרתך זאת, וביתר שאת ההתעלמות ממשמעותה, גוררת בהכרח מסקנות המונעות ממך לצאת ממצב הביש אותו תיארת בצורה יפה ברשימתך זו. ראשית, אמליץ לך לקרוא את 'נשים פלסטיניות בישראל: זהות, יחסי כוח והתמודדות', בעריכת סראב אבו-רביעה קווידר ונעמי וינר הלוי, ון ליר והקיבוץ המאוחד. לאחר קריאת המאמרים שם תיכנס בהכרח לשיח הפמינסטי ואולי תשנה הכותרת לרשימתך זו. תוכל גם לזמן את עצמך לכנס: "הדרת נשים בפוליטיקה – בסימן מהפכה", כנס שנערך תחת האירוע "לא מצביעות ומצביעים למפלגות ללא ייצוג משמעותי לנשים ברשימתן". בכנס זה הצהירו המשתתפות: "אנו, המשתתפות והמשתתפים באירוע זה, מתחייבות ומתחייבים לסרב להצביע בבחירות הקרובות למפלגות או רשימות בהן אין ייצוג ראוי ומשמעותי לנשים במקומות הבכירים ברשימת המפלגה לכנסת".

    לאחר שתזמין את עצמך לדיונים בפייסבוק, ותקרא את התירוצים וההתחמקויות של מתן קמינר, חררדו לייבנר וחגי מטר, תוכל גם אתה להסיק כי תירוצים אינם לכל היותר סיפורים. אם תצפה בסרטונים האחרונים של חד"ש, תוכל בקלות להבחין כי אלו לא קראו את מאמרו של תום מהגר בדבר השעתוק של ההגמוניה הציונית-גברית -אשכנזית אל תוך וועידת חד"ש. תוכל גם להסיק כי אלו לקחו ברצינות את הצעתו של סמי שלום שטרית – דבר מבורך בימים כתיקונם – וקיבלו אותה כפשוטה, מבלי להבחין כי בעצם מדובר באירוניה, אם לא באלימות מילולית ממש המתובלת ביללות והתבכינויות.
    סמי שלום שטרית: "לך ספר לפלסטינים שארבע מאות ילדים מרוטשים בעזה זה דיכוי כלכלי, לך ספר למצביעי חד"ש הערבים לדורותיהם שהם לא מצביעים נגד הדיכוי האתני-לאומי שלהם, לך ספר למזרחים ש-90 אחוזים מתקציב התרבות לאשכנזים זה דיכוי כלכלי, ומערכת חינוך ירודה אצל המזרחים והערבים זה דיכוי כלכלי, לך ספר סיפורים".

    נועה לוי ואלון לי-גרין מספרים סיפורי אלף לילה ולילה על שותפות יהודית-ערבית. הם לא קראו את סיפוריהם של נאדים רוחאנא(1) ושל תאמר מסאלחה(2), שם מסופר כי החרמת הבחירות גם היא סוג של שיתוף פעולה יהודי-ערבי. הם לא התעניינו בדבריה של חנין זועבי כי שיתוף פעולה מסוג כזה גרם נזק אדיר לסולידריות ולשיתופי פעולה מסוג אחר בין יהודים וערבים, זה המסרב לסרב להיות אויבים. כמוך וכמו ישעיהו, גם הם מאמינים כי יבוא יום וזאב יגור עם כבש. את הפתרון אותו הציע ישעיהו: וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-יְהוָה אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, אתה מפרש כ"הערבים הישראלים הם היהודים האחרונים של המדינה".

    הערבים הישראלים אינם יהודים. הערבים הישראלים הם הדמוקרטים האחרונים של המדינה. כך צריך לראות את מאבקם בפורענות הציונית. לאחר שתקבל את דבריה של חנין זועבי, הגורסת כי הפלסטינים יתוו את הדרך והיהודים המוסריים יצטרפו אליהם, תוכל לתקן את החלק הדורש תיקון ברשימתך: חד"ש גם היא מפלגה יהודית. היא מגדירה עצמה כמפלגה יהודית-ערבית. שאר המפלגות אותן כינית יהודיות אינן יהודיות. הן מפלגות ציוניות ממש כשם שהמדינה הזו אינה מדינה יהודית, היא מדינה ציונית.

    אני מקווה ומאמין כי לאחר שהרהרת בדבריי לא תיקח כמובן מאליו את המשפט: "אז כמובן שאני מצביע חד"ש או דע"ם בבחירות הבאות". דעם (ללא גרשיים, אין מדובר בראשי תיבות) היא בחירה מצויינת אך יש בחירה טובה ממנה. פרטים אצל מתי שמואלוף.

    (1) עושים טובה לישראל – פרופ' נדים רוחאנא ,NRG.
    (2) על הפיקחון – תאמר מסאלחה, העוקץ

    אהבתי

    • יובל ג. הגיב:

      קראתי היום את הראיון עם זועבי ב"הארץ", ראיון מעניין, אני מניח שאתה מצביע בל"ד לפי שמך.
      זאת גם אפשרות, למרות שכמובן כל העניין לא ממש משנה בהתחשב במאזן הכוחות.
      לגבי העניין הפמניסטי, מה לעשות, אני מרשה לעצמי להגיד שיש נשים יפות. אם זה לא פמניסטי,
      אז זה המצב. לגבי הדיכוי של נשים ערביות, לא צריך לקרוא מאמרים בשביל לדעת שזה קיים.
      אני ציוני, כי אני מאמין שיש ליהודים זכות למדינה משלהם. מה שעשינו פה זה כבר עניין אחר, כמובן.

      אורי משגב, שאינני מעריך במיוחד, כתב לפני זמן מה על ההחמצה של המנדטים הערבים בבחירות, שהרי יכלו להגיע לעשרים ויותר. ההחמצה איננה של ה"מגזר" הערבי רק, אלא בעיקר של "השמאל", שזה כמובן הגדרה מבדחת עבור מפלגות כאלה של ציפי לבני, לפיד ושלי. אבל בכל מקרה, הטענות של מתנגדי הציונות מקבלות
      צידוק כשמסתכלים על מפלגות השמאל הציוני. הוא כמובן ימני לחלוטין, ובעיקר די שונא ערבים. כלומר מסרב
      להקים גוש מאוחד איתם,עמוד לצידם, לעודד אותם להצביע כדי לתת קונטרה לימין החרדי לאומני.

      דווקא אהוד ברק ואולי אפילו רבין, אם אני זוכר נכון, ראו, לפחות חלקית, בתמיכת מפלגות ערביות משהו לגיטימי. התשובה לגזענות העולה על גדותיה של המדינה הזת כלפי ערבים היא סולידריות עם ערביי תעודת הזהות הכחולה, או איך שלא אמורים לקרוא להם.
      בגלל זה שליט וציפי ויאיר, היהירים קולוניאליסטים המציגים את הציונות במירעה, (שהרי היו גם "ברית שלום" וגורמים אחרים לפני ניצחון הכוחנות) הם אסון, אולי סופו האמיתי של השמאל בארץ. אם הייתי מרכז הייתי מצביע ביבי, למה להצביע לחיקויים החיוורים, על אף השמאל הסוציאליסטי כלכלי כביכול.

      הערבים הישראלים מדהימים במתינותם, בין השאר כתוצאה מחוסר ברירה, ויכלו להיות הגזע היציב של השמאל בארץ, עמוד השדרה של דו קיום, כי אין פיתרון פרט לדו קיום איך שלא נקרא לו, הבעיה היא שבאמת היהודים בארץ כבר חולי גזעות במידה שהיא אולי חסרת תקנה, פרט למקרה של אסון או מלחמה אפוקליפטית שתאלץ לחשוב על הכול מחדש. ומלחמות הרי לא חסרות פה.

      אהבתי

  2. דרור בל"ד הגיב:

    תודה על תגובתך. אני מתייחס לארבע נקודות בהתאם לארב הפיסקאות בתגובתך.

    1. טעות חמורה ואפילו קריטית היא לזלזל במאמרים פוליטיים. מה היינו עושים ללא עידן לנדו למשל? הנמענים האידאלים למאמרים האלה פונים לאלה שאין להם זמן ו\או עניין להתעמק בספרי הגות או מחקרים (עידן לנדו: אני כותב עבור התמימים ולא עבור המיתממים. אין לי שיג ושיח עם האחרונים, ציטוט מהזכרון). ספרו של סמי שלום שטרית הקפיץ אותי באחת כמה דרגות קדימה בתודעתי הפוליטית, כך גם ספריהם של אריאלה אזולאי, עדי אופיר, שנהב ואחרים.
    עבורי אתה אדם תמים עם המון כוונות טובות ומעט מדי ידע פוליטי רלוונטי. בניגוד לעידן לנדו, לי אין סבלנות בד"כ לשכמותך. אני מתעלם מהם, ואם אני מתייחס אליהם זה בד"כ בתוקפנות, ובייחוד כאשר הם מצהירים על עצמם כציונים. היות ובחרת לכתוב אצל מתי שמואלוף, תומך בל"ד ע"פ מיטב ידיעתי, והיות שהזכרת את המילה ציוני, מצאתי לנכון להתחיל לסייע לך להגמל מכך. לא עלי את המלאכה לגמור.

    אומר לך בוודאות כי גם אנטי ציונים גמורים, כל עוד הם תומכים בדמוקרטיה, מאמינים שיש ליהודים זכות למדינה משלהם. המדינה הזאת היא של כל אזרחיה, הרשאים כמובן להגדרה עצמית קולקטיבית. ולא, מה שעשינו פה זה לא עניין אחר, זה זה העניין. מה שנעשה כאן, הפורענות הציונית לדורותיה, היא מהתפיסה הציונית שהתגבשה בתחילת שנות ה40 לאחר דחייתן של אופציות שהיו ציוניות לשעתן. הציונות הקולוניאליסטית(האשכנזית, יוסיף סמי שלום שטרית) היא זו שהתכבדה וזכתה בתואר ציונות.

    צבי בן דור: "לטעמי הציונות היום, בשלב הנוכחי, היא אך ורק אידיאולוגיה שתכליתה לשמר בכל דרך אפשרית, בפנים ובחוץ, את עליונותם הפוליטית, הצבאית, הכלכלית, והתרבותית של מי שמוגדרים "יהודים" על פי חוקי מדינת ישראל ועל ידי הבירוקראטיה שלה. זהו ההיבט המרכזי, ואני אטען גם היחיד, באידיאולוגיה הציונית היום". (קדמה)
    האם אתה עדיין ציוני? אם אתה מקבל את אבחנתו של בן דור, הדיון בינינו מסתיים עכשיו. ההנחה הסבירה יותר היא שאינך מקבל את דבריו של בן דור. אם כך עליך לשוחח עם מתי שמואלוף.

    2. הציוני אורי משגב, כמו גם הציוני ספי רכלבסקי, מצביעי מרצ למיניהם (כולם, מראשון ועד יוסי גורביץ, כולם ציונים) ואפילו רבים מאשכנזי חד"ש, מבטאים בתפיסה זו את שיא היהירות הקולוניאליסטית. אין שום הבדל אידאולוגי בין מה שמכונה ימין לבין מה שמכונה שמאל. הויכוח בין ציונים אלה הוא על הדרך ליישם ולמקסם את ערכי הציונות ע"פ בן דור. חבירה לאחד מהם צריכה להעשות רק לצרכים אסטרטגיים, לא חלילה אידאולוגיים. כיום מה שמכונה ימין משרת טוב יותר את האינטרס של העם הפלסטיני מהים עד הנהר. למתלבטים בין לבני יחימוביץ ונתניהו אני קורא להצביע לנתניהו. אני מצליח לעשות זאת טוב הרבה יותר מאשר לשכנע להצביע לבל"ד. (כך ע"פ מבחן התוצאה).

    3. בבקשה אל תזכיר את השם אהוד ברק. הראיון עם דן מרגלית (וגם עם ירון דקל ברשת ב') עלה לטונים גבוהים רק בגלל שהוזכר השם הזה. לפני זה הוא התנהל על מי מנוחות. לידיעתך, תומכי בל"ד בפרט, ופלסטינים בכלל, לא אוהבים לשמוע את השם הזה. לידיעתך, תנאי הכרחי לכל שיחה שתהיה לך אי פעם עם פלסטיני כלשהו הוא לא להזכיר את השם הזה. לידיעתך, האיש הזה הוא ארכי פושע מלחמה ומגדולי פושעי המלחמה הציוניים בכל הזמנים.

    4. הפלסטינים אזרחי המדינה הציונית יוכלו להיות הגזע היציב של השמאל בארץ, עמוד השדרה של דו קיום וכל מה שאי פעם חלמת עליו, אם ורק אם תצביע לבל"ד. דא עקא, בל"ד מתנגדת לציונות מכל וכל. שים לב כי בתגובתך התייחסת לאלף ואחד דברים אך לא ייחסת שום משמעות לעצם היותך ציוני. את הפלונטר הזה תיאלץ לפתור בכוחות עצמך. גם ההתעלמות מובילה בהכרח ליישום הציונות. עד אז הצבע דעם, נראה לי כי מפלגה זו מייצגת אותך נאמנה. (גם להצביע לאישה פלסטינית וגם להצביע לזחאלקה בפתק אחד. אצל חד"ש אין לא את זה ולא את זה).

    אהבתי

  3. י.ג. , האיש שפעם בעת שירותו ראה את הרמטכ"ל דן שומרון ואף הצדיע לו בלי ששניהם ידעו שבקרוב ישוחרר על פרופיל 21 הגיב:

    יכול להיות שבאמת אצביע דעם. בכל מקרה ציוני איננה מילה עמוסה כל כך עבורי, משמעותה רק בית עבור העם היהודי.
    אין ספק שאם בודקים את המילה על פי מה שנעשה בשמה מאז ראשית המאה העשרים, וביתר שאת מאז שנות הארבעים
    של המאה העשרים, אז לא הייתי רוצה להיות בקט
    גוריה אחת עם הציונות. גם לא עם האיסלאם הפונדמנטליסטי, לצורך העניין,
    ואפילו לא עם שום לאומנות, מאף אחד מהצדדים… אבל זאת השיטה כיום, לצערי.
    אבל
    בכל מקרה, כמי שגדל בבית ציוני מפא"יניקי קלאסי, אין לי אלא להודות שהציונות על פי כל אמת ביקורת פשטה את הרגל ואין מה לעשות עימה יותר. ואת זה אני אומר לאו דווקא על רקע הכיבוש והאינתיפאדות והחומות מגן למיניהן, אלא על רקע השנאה הגזענית חסרת הגבולות לערביי 48, הערבים בעלי תעודת הזהות הכחולה, שאם אחד מהם היה ממונה כאן לראש ממשלה אין ספק שהפיתרון היה מתקרב מאוד.
    אתה צודק, אני צריך לקרוא את המצעים של חד"ש, בל"ד ודעם, מאמין שיש ברשת.

    אהבתי

    • י.ג. , האיש שפעם בעת שירותו ראה את הרמטכ"ל דן שומרון ואף הצדיע לו בלי ששניהם ידעו שבקרוב ישוחרר על פרופיל 21 הגיב:

      אבל בכל מקרה, דרור, מאחר ולצערי אין אתר של בל"ד בעברית, אז נא הסבר לי, קול צף, מה ההתנגדות הגדולה
      לחד"ש, פרט למחלוקת בין שתי מדינות לשני העמים למדינת כל אזרחיה.

      אהבתי

      • דרור בל"ד הגיב:

        דרור בל"ד, האיש שפעם בעת שירותו הצבאי, לאחר שלוש פעמים שישב בכלא 6 ובכלא 4, ראה את ארכי פושע המלחמה ורוצח הילדים לצלילי מוסיקה קלאסית, ירק שלוש פעמים וסינן קללה, מבלי שהאחרון יידע שבקרוב יוסגר להאג על פשעיו.

        יש מצע בל"ד בעברית.
        http://www.facebook.com/notes/%D7%91%D7%9E%D7%AA-%D7%91%D7%9C%D7%93/%D7%94%D7%9E%D7%A6%D7%A2-%D7%A9%D7%9C-%D7%91%D7%9C%D7%93-%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%A9%D7%AA%D7%A3/414858295248949

        על ההבדל הפוליטי בגישות ביניהן ראה להלן. סיבותיי האישיות להתנגדות הגדולה לחד"ש היא ההתעלמות המוחלטת של אנשים המזוהים איתה משאלותיי. מדוע אנשים בסדר גודל של הכותבים בקדמה התייחסו תמיד לשאלותיי ולהערותיי? מדוע פלסטינים הכותבים בהעוקץ לקחו סולם ארוך ארוך וירדו ממגדל השן האקדמי והתייחסו ברצינות לכל השגותיי? מדוע עידן לנדו מנהל דיונים ארוכים ועניניים כאשר איני מסכים עם קביעותיו הנחרצות? מכל האנשים הללו למדתי המון. מה למדתי מהאשכנזים של חד"ש? כלום. למדתי רק כי אין הם רוצים לענות על שאלותיי. ולא, אין כאן שום עניין אישי. ההתלהמות (לכאורה) היא רק תירוץ עלוב, היות וגם לאנשים שאינם מתלהמים הם אינם עונים. במקום זאת הם מעדיפים לקיים דיונים עם ציונים תומכי מרצ.

        שמרתי עשרות דוגמאות להתעלמות משאלות ענייניות והעדפת מתן ק' (100) תגובות למגיבים ציוניים. דוגמה אחרונה תוכל למצוא על הקיר של חגי מטר. כותב נדב פרנקוביץ': "כל שלושת המקומות הראשונים בבל"ד ידועים בתמיכה המפורשת שלהם במהפכה בסוריה ואף כתבו מאמרים בנושא (בערבית), ובאסל ע'טאס שנמצא במקום השלישי אפילו הועדף בידי חברי המפלגה על פני ג'ואד בולוס בעיקר על הרקע הזה (בולוס נתפס כתומך באסד). לעומת זאת בכירי חד"ש מביעים לרוב תמיכה באסד ומשתפים פעולה באופן כמעט מוחלט עם התעמולה של המשטר. זה לא רק אתר חד"ש בערבית שעושה זאת באופן כמעט שוטף אלא גם מספר 1 בחד"ש, מוחמד ברכה, שאפילו התראיין ברשת הטלוויזיה הסורית הרשמית והשתתף בתעמולה שלה".

        חגי מטר מעדיף לענות לציוני מזדמן המפיץ פרופגנדה ציונית, וזורק איזו פיסת מצע של המפלגה בה הוא תומך.
        ממשיך נדב פרנקוביץ': "וזאת אפילו לא הבעייה המרכזית בחד"ש (התמיכה באסד). הגרוע יותר זה נושא השריון לנשים ודמויות כמו ברכה שבאוקטובר התראיין והצהיר שהוא לא רוצה בכלל לרוץ לכנסת אבל "אכבד את מה שיחליט הגוף הבוחר של המפלגה", ואח"כ התמודד לבד על המקום הראשון, כשהוא מונע הצבעה חשאית ואת המהלך של שריון לנשים, דוחק את הנציגה הנשית הבכירה למקום החמישי ורק לאחר לחץ של חלקים במפלגה נאות להצהיר שהוא יפרוש לאחר שנתיים כדי לפנות מקום וכ"ו, שזה לעג לרש לעומת 4 מפלגות שמציבות אשה בראשותן ולעומת בל"ד שיש לה שריון של 33% לנשים ואשה במקום שני ברשימה".

        ממלמל מטר: "נדב – אני מסכים עם כל מה שכתבת (חוץ מזה שחד"ש כרשימה לא תומכת באסד). ועדיין, מבין המפלגות הקיימות, אני לא רואה אף מפלגה ערבית-יהודית, סוציאליסטית, שוחרת שלום, שוויון וצדק חברתי, ירוקה, מתקדמת, שמתחרה בחד"ש. (והשווה עם הטוקבקיסט דרור בל"ד – "כל מה שאי פעם חלמת עליו, אם ורק אם תצביע לבל"ד". מה זה החרטא הזה?)

        מתעקש פרנקוביץ': "מספיק לעקוב אחרי ההתבטאויות בערבית ופרסומי האתר בערבית כדי לראות שחד"ש היא כמעט זרוע של התעמולה האסדית – אבל בעיני זה לא הנורא מכל, אלא התנהלות אנטי-דמוקראטית במפלגה עצמה ודחיקת הנשים. ובחלקים נרחבים של חד"ש (לא בתראבוט) מתפתחת תרבות מקוממת של שקר מוסכם והדיפת ביקורת על ידי הכפשה, הטעייה וסילוף".

        עוד תגובה של דובר: "מסכים עם הביקורת, ועדיין מאמין שזו החלופה הטובה ביותר".

        פרנקוביץ' לא עוצר באדום: "בדף של היוזמה [לאיחוד בין כל המפלגות הדמוקרטיות] הקולות נגד היו בעיקר של חד"ש, ובעיקר עסקו בלהלל את חד"ש ולהסביר למה איחוד עם שאר הרשימות לא הגיוני ושהתנאי היחיד לאיחוד הוא בעצם קבלה של עקרונות חד"ש (דבר שנציגי המפלגות האחרות לא הציגו כתנאי), וגם הקולות של הח"כים בחד"ש היו באותו סגנון. ראשי בל"ד ורע"ם – תע"ל אמרו דברים די מפורשים לטובת האיחוד. לגבי הסקרים, אני ראיתי רק סקר אחד של הארץ, שמניתוח שלו ניתן להסיק שאיחוד היה מעלה את מספר המושבים של הגוש ב2-3 מנדטים, וזה עוד לפני שנציגי כל המפלגות היו מופיעים בכנסים משותפים ומשתפות כוחות כדי לשכנע אנשים להצביע – במקום לרדוף אחרי עסקני קולות מתחרים".

        מספרת הסיפורים נועה לוי: "חד״ש לא תומכת באסד, אבל העמדה שלה יותר מורכבת מתמיכה עיוורת במורדים, בלי לבחון מי הם ומה רצונם ומי מאחוריהם. האם באמת על זה הבחירות בישראל"?
        פרנקוביץ': "הביקורת עליה לא מסתכמת בנושא הסורי (שלמעשה הנו רק ביטוי קיצוני לבעיה רחבה יותר, קצה קרחון של תפישה פוליטית שלדעתי היא מאוד בעייתית) או נושא האיחוד. יש כאמור עוד נושאים, לא פחות חשובים – ההתנהלות האנטי-דמוקראטית של ברכה, המהלך נגד השריון לנשים ודחיקת הייצוג הנשי, ההתנהלות במנגנוני המפלגה, וכ"ו. הסך הכל של זה הוא מבחינתי קצת יותר מדי מכדי שאצביע שוב לחד"ש".
        […] מה שתסכל אותי זה האופן שבו התנהל הדיון מצדם של חלק מפעילי חד"ש שהתנגדו לרעיון (היו, מנגד, הרבה פעילות בחד"ש ותומכות של המפלגה שתמכו ביוזמה וגם חתמו על העצומה) – אופן שמזכיר לי את הדרך שבה מתנהלים הדיונים הללו כלפי קולות ביקורתיים גם בקשר לשאר הנושאים שהזכרנו. לא מעט מהפעילים בחד"ש לא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בכלל, אלא פשוט מסבירות לך שלקית בווירוס שגורם לך לראות כתמי "המלך הוא עירום" ללא סיבה נראית לעין על בגדיו המגניבים: "ברכה לא תומך באסד" (למרות שהוא מתבטא כך לפעמים, התראיין בטלוויזיה של המשטר ונתן ריאיון מוזמן לפי מידה לצורכי התעמולה הסורית, אתר חד"ש בערבית מנהל קו פרו-אסדי וכ"ו) "יש ייצוג נשי ברשימת חד"ש" (המפלגה הצביעה נגד שריון ודחקה את האישה הבכירה ברשימה למקום החמישי עם הבטחה לפינוי המקום בכנסת לאחר שנתיים – בעיני לעג לרש והתחכמות מעליבה), "אין לנו שום סיבה להתאחד עם בל"ד המגונה, זה רעיון עוועים, הם מפלגה ימנית – לאומנית" ! (אבל עשיתם עמה הסכם עודפים, רצתם עמם ברשימות משותפות בבחירות לאוניברסיטאות ואני מניח שגם תתאחדו עמה אם יעלו את אחוז החסימה בעוד קצת). בעיני זה הכל תעמולה שנורית באוטומט ולא שיח".

        סוף כל פושע מלחמה שיוסגר להאג וסוף כל מפלגה שאינה רוצה או אינה יכולה להתמודד עם ביקורת להיעלם אל עבר תהום הנשייה. כך כתבתי בדף של דעם ( תגובה לאחד מתומכיה):
        אני תומך בל"ד מיום היווסדה. אני מברך על התחזקותה המשמעותית של דעם, היות ואסמא אגברייה מייצגת אוכלוסייה פלסטינית גדולה שעד עכשיו לא היה לה בית פוליטי. הכרתי פלסטינים רבים הסולדים מבשארה ומבל"ד בפרט ומהפוליטיקאים הפלסטינים בכלל. אני שמח כי עכשיו יש להם קול המייצג אותם.

        אגברייה אמרה בראיון זה דברים חשובים ביותר. אחד מהם הוא: "אני לא מתחרה בחנין זועבי. זה לא הציבור שאני פונה אליו. אני פונה ל–50% מהציבור הערבי שמאס באופציות הפוליטיות שמציגות לו המפלגות הערביות. המפלגות הערביות דוגלות בשיח לאומני, מתעסקות רק בשאלה המדינית ומזניחות את השאלות החברתיות־כלכליות ואת המצוקות שהציבור הערבי סובל מהן".

        יש מקום לכל קשת הדעות (הלא ציוניות) בפוליטיקה. כולנו, מתנגדי הפורענות הציונית (ודעם, גם אם תשתמש במינוח אחר, מתנגדת לפורענות הציונית) אמורים למצוא את השילוב האידיאלי ביניהן (מקסום רווחים בשפה הבורגנית). אגברייה טוענת, בצדק רב לטעמי, כי כרגע היחס בין הלאומיים (היא לא אומרת לאומנים, זו המצאה שלך), לבין אלה הסובלים והסובלות מנכבה אישית (כך לדבריה, אני מקבל את המושג הזה במלואו) אינו מאוזן.

        כל זה טוב ויפה ונכון, וכמובן אין לשכוח כי אנו בזמן בחירות וכל אחד דואג לשבח את בחירתו ולהמעיט בערך יריביו. יחד עם זאת, החרמת מה שמכונה המאבק לצדק חברתי אינו יכול להסתכם בבעד או נגד. יש יתרונות וחסרונות גם להצטרפות וגם להחרמה. כך גם לשיח המכונה שיח לאומני ע"י אגברייה. אילולי היו אנשים שהיו מדברים כל היום על הנכבה, הנכבה לא הייתה זוכה לעלות לדיון ציבורי רחב הן בציבור הפלסטיני והן בזה הציוני. מבחינה זו, טענותיה של אגברייה היא הצלחה מעבר למשוער ויכולות להתפרש כמחמאה עבור אלה שטרחו והפיצו את הבשורה.

        יש לאזן את השיח. אסמא אגבריה היא היא המנהיגה הראוייה לעשות זאת (ראה בהרחבה את מאמרו של מאיר עמור, העוקץ). אין כאן שאלה של מה יותר ומה פחות חשוב. שני הדברים חשובים. אני קורא לך להפסיק ולהשתמש במונחים של השיח הציוני ושל תנועת חד"ש לגבי לאומנותה כביכול של בל"ד. אלה הבלים שגרמו לקרע עמוק ולשנאת חינם בין פעיליה היהודים (האשכנזים) של חד"ש לבין תומכי בל"ד. ראה איפה הם היום ואיפה בל"ד היום (בעניין זה שים לב שבשתי הראיונות, גם של זועבי וגם של אגברייה, לא הוזכרה חד"ש אפילו פעם אחת. על כך יש לברך הן את אגברייה והן את זועבי).

        לא כאן המקום לדיון מעמיק ורציני בהבדלים בין שתי הגישות. למותר לציין כי אני סבור אחרת ממך. כאן המקום לדבר בשבחיה של דעם, אך להשתדל ככל שניתן לא לגלוש לשפת הביבים של הציונים. אני קורא לכל מי שאינו תומך בבל"ד להצביע לאסמה אגברייה או להחרים את הבחירות.

        אהבתי

  4. עומר הגיב:

    אם יש דבר כזה אינטלקטואל, ככה נראית רשימה שלו. תודה.

    אהבתי

  5. י.ג. , האיש שפעם בעת שירותו ראה את הרמטכ"ל דן שומרון שחרר אותו מהצדעה אחרי שעשה ניקיון בבסיס בחיפה בלי שהרמטכל ידע שבקרוב אותו חייל ישתחרר על פ הגיב:

    תודה דרור. תגובתך היתה קצת "פנימית" מדי לגבי מי שלא מצוי בשיח, אבל מקריאה נוספת אני בהחלטי משתכנע שהעמדה של חד"ש לגבי אסד בעייתית ביותר. מעבר לתמיכה כלשהי של מק"י ישנה גם פסילה אוטומטית של המורדים הנאבקים ברוצח, בלי הצדקה.
    ומאחר שבתנועתך, בל"ד, אין ייצוג במקום ריאלי ליהודי, ואני בכל זאת יהודי ותומך בדו קיום, לא שאני מאשים את התנועה, זאת זכותה, אבל כנראה שהפיתרון בשבילי הוא באמת דעם.
    בברכה
    קול צף

    אהבתי

    • דרור בל"ד הגיב:

      מה זה השיח הגזעני הזה? תיבחר במי שאתה מזדהה עם עמדתו\ה ובמי שמייצג\ת את האינטרסים שלך. מה זה משנה אם זה\ו יהודי\ה או פלסטיני\ת?

      ראה כמה הן יפות, הדמוקרטיות האלה. בחרתי עבורך את היפה ביותר

      אהבתי

  6. פינגבאק: סיכום שנת 2013 במבוקש מס' 2 | המבוקש מס' 2

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s