מה מסתתר מאחורי המדע: על יוצר ההדים

על "יוצר ההדים"
זרים לעצמנו
הרומן הייחודי של ריצ'רד פאוארס עוסק בניכור האנושי – העניין היחיד שהמדע אינו יכול לו

עשור האחרון יש מגמה בספרות העולמית לדבר בשם החיות, ולהזכיר לנו, בני האדם, את מקומנו לצידם. כך, לדוגמה, "נמר השלג" של צ'ינגיס אייטמטוב (2006) ו"טוטם הזאב" של ג'יאנג רונג מסין .(2004) כל אומה בוחרת כיצד להניח את העולם העשיר של החיה לצד המסורות התרבותיות הייחודיות לה.

ב"יוצר ההדים" מדובר בהתחקות אמריקנית נפלאה אחר העגורים. ליתר דיוק: המאבק להצלת אתר הנחיתה של העגורים (על פני נהר פלאט במסע נדודיהם השנתי.( וכך, הסופר ריצ'רד פאוארס מחבר בין ריאליזם מדעי (חקר המוח) לסיפורת המתח (עלילת חקירת התאונה של מארק שלוטר בן 27-ה והאדם המסתורי שדיווח עליו והשאיר פתק לצד מיטתו.(

מארק מתעורר מהתרדמת שבה שקע ולא מזהה את אחותו קרין. לאורך העלילה מתואר ניסיונה הכמעט בלתי אפשרי לסייע לאחיה; השינוי חל כשהיא מצליחה להביא את חוקר המוח הידוע, ד"ר ג'רלד ובר, להרחיב את היריעה סביב הנזק המוחי . וכך הוא מספר: "הוא כבר ראה עיוורון פנים אמיתי, וזה לא היה זה. כל ספריו תיארו דוגמה כלשהי לאגנ•זיה – עיוורון לחפצים, עיוורון למקומות, עיוורון לגיל או להבעה או למבט. הוא כתב על אנשים שלא יכלו להבחין בין מזונות, מכוניות או מטבעות, אם כי חלק כלשהו במוחם עדיין ידע לקיים אינטראקציה עם החפצים המבלבלים."

עלילת המתח משאירה את הקורא קשוב לכל המידע שנגלה, כדי שיוכל לפתור את התעלומה. בינות לחמשת החלקים יש הצצה לשאלות מרכזיות בחקר המוח, ולעיתים היא גולשת לעומס ולפירוט יתר. אך גם כך הרומן עובר תהליך מלודרמטי יפה.

היחס ההדוק בין ארה"ב למדע מתבטא לא רק בספרי מתח הרצופים עובדות מחקריות, אלא גם בסדרות טלוויזיה כגון CSI: Crime Scene" ,"Investigation ובאמצעי מדיה נוספים. אך מאחורי המדע מסתתר ענק ונעלם. ספרו של פאוארס מנסה לגעת בנעלם הזה: איך יוצרים משמעות בעולם שאפילו המדע זר אליו?

קרין חוזרת לעיירה כדי לטפל באחיה, ומאבדת את עבודתה ואת סביבתה. היא חוזרת למאהבים ישנים, מתנכרת לעצמה ושוקעת בבלבול תוך כדי הטיפול באחיה: "היא מוכרחה לשנות את חייה, להציל משהו מהבלאגן של הקן המטונף שלה. כל דבר. את הדבר הזוחל, האפרורי, הקלוש ביותר: לא משנה, כל עוד הוא בלתי נגוע ופראי. אולי איחרה את המועד לקבל בחזרה את אחיה. אבל אולי תוכל עדיין להציל את האחות של אחיה."

המטאפורה הגדולה ברומן היא הזרות. אדם חוזר לביתו אחרי הטיפול המדעי הטוב ביותר, אך אינו מזהה את קרוביו. פאוארס, אחד הסופרים הייחודיים הפועלים כיום באמריקה, מנסה ללמד את קוראיו לחיות עם היותם זרים לעצמם ולאנשים סביבם. הפתרונות המורכבים שהוא מציע נמצאים מעבר למודרנה שהולידה את המדע.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s