הבילויים רוצים כסף, הנדריקס לא נח על משכבו בשלום

TQ1829 : European Eagle Owl, Huxley's, Horsham, Sussex (2)

התוכנית ינשופים מבקשת תמיכה מהציבור| TQ1829 : European Eagle Owl, Huxley's, Horsham, Sussex (2) cc: google images 

את האלבום החדש בטרילוגיה של שלום גד כבר שמעתם? בטח שלא, כי הממסד המוזיקלי לא משמיע אותו. גם הבילויים רוצים לחזור בגדול עם מסר פוליטי, אבל הם צריכים את העזרה שלכם. בינתיים, תוכלו להשתעמם עם החדש של בואי

בתחתית של התחתית יושבים המוזיקאים הצעירים ומנסים לייצר מוזיקה בלי חסות התאגידים. דוגמא לרוק שכזה, אפשר למצוא למשל בטרילוגיית "המצב" של שלום גד הכוללת את האלבומים: "תל אביב, תל אביב", "ירושלים" ו"תלמי אליהו". שלום גד עובד באופן עצמאי ופורה. הוא אינו מבקש כסף ממאזיניו באמצעות מימונה (כמו למשל שעושה התוכנית "ינשופים" בהנחיית רוגל אלפר).

שלום גד שמגיע מהפריפריה, לא מוכן להתמסד ולשחק את המשחק של הממסד המוזיקלי. התכנים שלו קשים, אך מביאים את קולו של דור שלם שמרגיש אבוד חברתית, כלכלית וזהותית. באחד משיריו "הפועל השחור הראשון" (באלבום "ירושלים") הוא מבקש: "אם תהיה פעם הבאה/ אני רוצה להיות שם/ אני רוצה לבוא להיות/ הפועל השחור הראשון". זאת דוגמה מצויינת לכתיבה מעמדית שלא מפחדת להגיד אני עני ומוחלש. וגם אם אוולד מחדש אחרי החורבן, אני מוכן להיות שוב במעמד הפועלים השחורים. לא מתוך תבוסתנות, או כניעה, אלא מתוך הבנה חדשה: מצד אחד יש את רוב האוכלוסייה שאוכלת חרא, ומצד שני יש את האחוז הבודד של בעלי ההון שגר במגדלים ודורס את כולם.

חבריי להקת "הבילויים", אחת הלהקות הכי אמיצות, נועזות וחתרניות שקמו בישראל, מבקשים מהציבור לממן את אלבומם הבא (ייצא ביום העצמאות גם אם לא ייאסף הכסף הדרוש). הופעות הקאמבק שלהם היוו הצלחה רבה. ולא סתם. זה לא קורה במקרה. הבילויים חזו בטקסטים שלהם לא מעט מהחֲזִירוּת המקומית. קחו למשל את הטקסט "שאול מופז" שכתב ימי ויסלר: "הדודה מינה/ היא לא הזמינה/ פתאום דפיקה בדלת/ הרמטכ"ל בתוך מזחלת/ נתן קסדה לה/ ומגפיים/ את כל מה שבאמצע/ המרגמה חתכה לשתיים/ ישבה עם/ שאול מופז".

השיר "שאול מופז" שיצא בשנת 2003 חזה את קיצוניות פולחן השכול והצבא בישראל. לא פלא שבתעמולת הבחירות שאול מופז מתפאר שהרג מחבלים וטרוריסטים מטווח אפס. זהו שר הביטחון לשעבר, שגם מתפאר בניסיון העשיר שלו בחינוך. כלומר חינוך והרג הולכים ביחד. קראו עוד פעם את השיר וראו כיצד שאול מופז הולך לדודה ומביא את החלקים המפוצצים של בנה, כחלק מפולחן השכול והכישלון של הציונות.

אם נעזור למימון של הבילויים, להופעות ולקניית אלבומי שלום גד, להפקה של ינשופים ולשאר הפרויקטים המרתקים בשוליים, נוכל ללמוד יותר על העתיד לבוא במזרח התיכון וליהנות מאמנות רעבה, מפרה וחדה כתער.

מה חדש ברוק החטייארים המתים והחיים

מבול אלבומים עומד לרדת עלינו בחורף. אמנים מתים ומזדקנים מכינים לנו רשימות האזנה. רק שמהמתים אנו מקבלים אלבומים שנגנזו או נאבדו ומהמוזיקאים המבוגרים ישנו רצון להתחדש שלא תמיד צולח. אבל נתחיל עם קאבר פאנקי מדהים של להקת " Poolsid" לשיר הפולק הידוע של ניל יאנג מתוך אלבום "Harvest Moon". את הרצועה שמעתי בתוכנית הרדיו של ג'ארביס קוקר, מלהקת פאלפ. תקשיבו לרצועת הבס המרקידה בגרוב את השיר, ואת הסינטיסייזרים שממתיקים את המנגינה. הביצוע הוקלט במקור ברוח רצועות האנפגלאד והדיסק המקורי של "Harvest" הידוע משנות השבעים. הסיבה להצלחה של הקאבר הזה טמונה באפשרות של קריאה מחדש את השיר בסגנון מוזיקלי אחר לגמרי, תוך מעקב אחר המלודיה.

ניק קייב והזרעים הרעים עומדים לקראת אלבום חדש ", "Push The Sky Away והוציאו סינגל ראשון " We No Who U R". הקליפ והשיר אפלים וחוזרים לניק קייב הקלאסי. האלבום כולו הוקלט בדרום צרפת והוא הראשון של הלהקה ללא מיק הארווי. היער השחור הגרמני שהוליד את האגדות הטובות, חוזר להפנט אותנו. מורגשת ההשפעה של ההפקה המינימלית ששמענו גם באלבום האחרון של ליאונרד כהן. ההפקות המאז'וריות הולכות ומצטמצמות. דווקא לאור התסריט המבולבל שכתב קייב לסרט "ארץ יבשה" נוכל להתנחם בכך שהוא חזר לכור מחבצתו המשובח – המוזיקה.

כאמור אני לגמרי חרד מהשירים החדשים של כל האמנים שנפטרו. ובכל זאת אלבום חדש של הנדריקס עומד לצאת בשנה הבאה: "People, Hell and Angels ". הרצועה החדשה "Somewhere" (הלינק מוביל לרצועה המלאה ולא לגירסה ששוחררה) נגנזה על ידי הנדריקס. המפיק וטכנאי ההקלטות אדי קרמר, שעבד עם הנדריקס שיחרר אותו לכבוד יומולדתו השבעים להנדריקס. השיר הוקלט בין 68 ל-69 עם סטיבן סטילס הידוע על הבס ובאדי מיילס על התופים (band of gypsies). בשיר יש את כל המרכיבים המקסימים של הנדריקס, הוירטואוזיות, העצירות, המעוף, היצירתיות. יש למה לחכות, כנראה.

דיוויד בואי – הוציא סינגל מאכזב מ"?Where Are We Now" – אלבום חדש שיצא לאחר עשור של שתיקה. בואי חוגג יום הולדת 66 וידוע באינסוף היוולדויות מחדש מאלבום לאלבום. אך דווקא כאן הוא אינו מחדש את סגנונו. אולי היה ראוי לדיוויד בואי להחליף את המפיק טוני ויסקונטי ולהביא אותנו למקום זר ולא מוכר. בואי שוב עוסק בשחרור החרדות שלו, ונקווה שבשירים אחרים יעוף למרחבים אחרים, כי את זה כבר שמענו באלבום הקודם.

הטור פורסם לראשונה בבלוג שלי במאקו

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על הבילויים רוצים כסף, הנדריקס לא נח על משכבו בשלום

  1. יובל ג., מהמפלגה של לו ריד דווקא הגיב:

    הי מתי, אוהב את רשימות המוסיקה שלך. אבל בענין בואי – לדעתי השיר יפה, פואטי, ובעיקר אישי מאוד. ראשית השתיקה של עשר שנים היא יפה ודורשת אומץ, מאמן בסדר גודל שלו שכל פיפס מיד משודר וכו'. זה גם נבע מטראומת התקף הלב שלו כמובן, ובגלל זה לא יחזור להופיע. כלומר – הוא קישר בין המוסיקה למוות, ובחר בחיים של אדם רגיל בניו יורק. אבל המוסיקה היתה חזקה ממנו.
    בכל מקרה, הוא עסק באמנות פלסטית באותה תקופה, והיא ניכרת בקליפ. גם הקליפ יפה, לא מיופייף, בואי בפנים די מזדקנות
    , אומר – אני עושה אמנות כי בא לי. קליפ אנטי מסחרי לחלוטין.
    ובקשר לתוכן השיר – לא יודע אם היית פעם בברלין. עיר מנוכרת, מפחידה, עם צדדים של חופש, עיר מורכבת. בכל אופן בואי הקליט שם את הטרילוגיה הברלינאית שלו, וזאת מעין מחווה עצמית לתקופה של זרות פנימית.
    למרות שיכול להיות שהביקורת שלך נכונה, נחכה לשמוע את התקליט (אני עדיין אומר תקליט). אבל אפילו בואי לא יכול תמיד להמציא עצמו מחדש, ולא תמיד צריך רק לרדוף חידוש.

    אהבתי

  2. אדי הגיב:

    לצערי ממה ששמעתי מהחדשים של הבילויים בהופעות האחרונות, האלבום השלישי לא חד ופוליטי כמו הקודמים ברובו.

    אהבתי

  3. Mati Shemoelof הגיב:

    יובל, הייתי בברלין. ובהחלט בוא נחכה לאלבום. בואי בד"כ לא מאכזב אבל מקבל את ביקורתך לגביו.

    אדי, תודה

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s