העברית מתחילה לחיות, ליצור, ולאהוב מחוץ לישראל

The Main Concourse of Grand Central Station, by Anonymous

The Main Concourse of Grand Central Station, by Anonymous

מדינת ישראל, חשבו מקימיה, תתן תשובה הן לבעית היהודים (רדיפות והיעדר זכויות) והן לבעית היהדות (חילון) . אך בקריאה בספרו השני של ראובן נמדר "הבית אשר נחרב" אנו מגלים כי בעית היהדות לא נשארת פתורה בהקשר הלאומי הישראלי. ההפך. ראובן נמדר מצטרף למסורת של סופרים יהודים אחרים כמו בשביס זינגר ואחרים שגלו למערב, אך דווקא בלב מעגלי הכוח, הלובן והשררה הם לא מצאו מזור לבעיית יהדותם. ביקורת מלאה על "הבית אשר נחרב" לראובן נמדר.

הסופר ראובן נמדר הינו יהודי ממוצא משהדי, פרסי המתגורר בניו יורק עם משפחתו ושספרו הראשון ״חביב״ זכה בפרס ספר הביכורים של שנת 2000. נמדר מוכיח את האליטה הניו-יורקית באמצעות הזמן היהודי שמתחיל ביום כיפור ונמשך עד תשעה באב (ובתוך כך הוא מתכתב עם עגנון). הספר נמצא בתוך מספר הקשרים של הגירה: הראשון בהם הוא של התרבות האמריקאית על מהגריה החדשים, השני של זכרון המהגרים היהודים שבנו את ניו יורק, השלישי אך הוא של התרבות הגלובלית של הדיאספוריות של יהודי אמריקה הקשורים ליהודי ישראל, אך בזים לפתרון הדל שהם העניקו לשאלת היהדות בתקופה המודרנית. דווקא אותו מרחב ניו-יורקי, תרבותי, מדעי של רציונליזציה ושליטה טוטלית מביא עליו את קיצו הפסיכולוגי והתיאולוגי:

"סדקים בלתי נראים נבעים בקירות הבתים, משרטטים עליהם רשת סבוכה של נחלי חורבן ההולכים כולם אל ים הכיליון. צינורות הנחושת מושכים חלודה אדומה כדם המכרסמת בהם וחוסמת אותם כמו היו עורקים של גוף חולה. טונות על גבי טונות של מתכת, זכוכית ואבן מתחילות, לאט לאט ובאין רואה, להתמוטט תחת עצמן." (עמוד 93)

לעלילה שני צירים. האחד: אנדרו כהן, פרופסור ומומחה עולמי לתרבות השוואתית, גבר נאה ניו יורקי שמתמודד עם משבר אמצע החיים: גירושיו מלינדה אשתו הראשונה: היחסים המורכבים עם בתו רייצ'ל וחברתו הצעירה אן לי; מלחמות האקדמיה על יוקרה, כוח והשפעה; והגבריות המתפוררת. הציר השני הוא חזיונות אפוקלפטיים המתרחשים בניו יורק. לספר שבעה ספרים פנימיים כמיטב המסורת היהודית. וביניהם טקסטים של חז"ל המתארים את העלאת קרבן יום הכיפורים.

המבנה הספרותי של נמדר מדבר גם לקוראים היהודים החילונים (משבר אמצע החיים) אך גם לדתיים (דחיית הצורות הרפורמיות של היהדות). אך גם ללא הקטעים התיאולוגיים היה הספר עומד בפני עצמו. אנדרו הופך למעין עקוד-נעקד לתוך החזיונות הפולשים ללא רחם לתודעתו. הספר השביעי מר וחריף וחסר גאולה. ההקשר הפוליטי האמריקאי וגלובלי של נפילת התאומים עומד לצד ההקשר הישראלי של התפוררות החילוניות אליה נכספו הוגי המדינה שכמו אמרו לנו "אנחנו לא מאמינים באלוהים, אבל הוא נתן לנו את הארץ הזאת".
לא מעט ספרים ישראליים שברו את הטריטוריה הישראלית המדומיינת ברפובליקה הספרותית של העברית. אך דווקא הרומאן הכתוב בעברית עשירה כל כך מסמן אולי את תחיית התרבות העברית מחוץ לישראל.

Screenshot 2015-05-19 11.31.28
צילום: ניר הוסבאום ותומר אפלבאום

התמזל מזלי להנחות את ערב השקת ספר זוכה פרס ספיר, "הבית אשר נחרב" של רובי נמדר שהגיע במיוחד מניו יורק. הערב נערך בברלין, בחסות הספריה העברית של מיכל זמיר. שוחחנו בין השאר על יהדות, גלות, ישראליות, יצירה, שפות, דיאספוריות, ספרות עברית וחיי סופרים. הנה הסרטונים שעלו ליוטיוב.

האירוע בפייסבוק

לקריאה נוספת:

* המשמעות הדיאספורית של הזכייה של רובי נמדר בפרס ספיר – הטור שלי שהתפרסם לראשונה בתרבות וספרות – עיתון "הארץ"

ראיון מעולה של בת קיסילף במגזין "The Tower" עם סופרים ישראלים החיים בדיאספורה, ביניהם אסף גברון, רובי נמדר ואנוכי (אנגלית)

* עוד על היצירה:  ד"ר שירלי סלע-לבבי, צור ארליך, שלמה פאוסט, סיגלית בנאי

מחשבה אחת על “העברית מתחילה לחיות, ליצור, ולאהוב מחוץ לישראל

  1. פרסם את זה מחדש ב-המבוקש מס' 2והגיב:

    ברכות לרובי נמדר שזכה בפרס ספיר. בביקורת האחרונה שכתבתי בעיתון "ישראל היום" מצאתי גם שספרו וירטואזי! הזכייה של רובי הינה גם זכיה של הספרות הדיאספורית שעליה אני כותב כל הזמן (היות ורובי מתגורר בניו יורק) וגם לספרות המזרחית וגם לספרות היהודית-פרסית! ברכות גם להוצאת כנרת זמורה דביר!

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s