חולה את נתן, כנגד כל הסיכויים

95a78f3015bd19286b33c65657114fc4_XL

אני רוצה להמליץ בחום לב על הסרט "חולה את נתן" של רובי אלמליח (לאחרונה רובי ורונן עמר היו אחראים על הסרט הדוקומנטרי על ארץ חדשה) זהו סרט דוקומנטרי על בעלי מוסך המתגוררים ליד שדרות בתקופה של הקסאמים. כל במאי אחר היה בטח שם את עצמו לפני השניים. אך רובי במומחיות, בעדינות ובמקצועיות הצליח להניח את המצלמה קרוב אליהם, אך מבלי להכניס את עצמו. וכמובן שהוא נשאר עמוק בתוך הסרט, כי השנים מתארים מציאות מעמדית, חברתית, אתנית לא פשוטה. הקיום המזרחי בשוליים, היכן שהמדינה ויתרה על האחריות שלה. ההתעקשות שלהם להילחם בממסד.

היו רגעים שפחדתי עליהם בסרט. היו רגעים שצחקתי, והיו גם כאלו ששמרתי, כמו אותו רגע שצהל מפציץ את עזה, ועומדים יהודים ולועגים לתושבי העיר המופצצים וחולה ונתן מבקרים אותם ומקללים את היהודים שאיבדו כל חוט של מוסר. זה סרט על יהודים-ערבים, אך גם על זוג גברים, על האהבה בלתי אפשרית ביניהם, על הדרך בה הם רואים את בנות הזוג שלהם. הצצה לעולמות שביום יום נעלמים מעינינו. רק במאי עם חוש כל כך מפותח יכול היה גם להגיע אליהם, לצלם אותם, אך גם לתת להם במה מכובדת. בניגוד לתוכנית של ארץ נהדרת שעושה כל היום בדיחות ודאחקות על המזרחים, כאן אנו רואים דמויות שחיות ללא הון סימבולי, אך מקבלות את כל הבמה המכובדת וההקשר שבתוכן הן נמצאות. האהבה שלהם לבעלי חיים בתוך המוסך שבנו, מראה כמה אנושיות יש בתוכם.

מעניין יהיה לחוקרי קולנוע, להשוות את המהלך של רובי מהסרט על חולה את נתן לסרט על ארץ חדשה כי הוא עבר מאלו שחסרי הון סימבולי לחלוטין, לאלו ששוחים בהון סימבולי ועדיין יש כל כך הרבה קווים מקבילים של התנגדות למטה, ומלמעלה. כלומר הוא נע לדוקומנטרי על אוכלוסיה אחרת לגמרי, שגם היא במאבק ומחאה, אך ממקום שונה לחלוטין. 

בחולה ונתן כל המכוניות התקועות האלו הם בעצם כמו קצה קרחון המצביע על התקיעות של המעמד הנמוך, והניסיון של העירייה לנקות את השטח באלימות, בכדי להסתיר את "המצבה" למצב.

כשחושבים על האפשרות שרובי אלמליח עשה סרט על עצמו ורק השניים מדברים משהו עמוק שהוא לא יכול היה להביע במבט אוטוביוגרפי. חשוב יהיה לבנות מחדש את כל האלמנטים של הסרט גם כחלק מזיכרון קולקטיבי של דור חדש. אך בו בזמן הסרט מדבר על החברה המפורקת בישראל/פלסטין. ועל הגורל הקשה של המעמד הנמוך בקו התפר שבין הגנרלים בצד אחד למשנהו.

פורסם על ידי Mati Shemoelof

Mati Shemoelof was born in 1972 in Haifa. He is a poet, editor and writer. He graduated with honors from the University of Haifa where he studies Film and History. He has published seven poetry books so far. The last of these was published in Germany in 2019 in a bilingual edition "Baghdad | Haifa | Berlin", published by Aphorismha Verlag [Berlin]. His first article book “An eruption from the east: Re visiting the emergence of the Mizrahi artistic explosion and it's imprint on the Israeli cultural narrative 2006-2019“ will be published on “Iton 77” publishers in Israel (2020).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: