והנה דווקא בברלין אני לומד תלמוד בכל יום שלישי

הטור התפרסם לראשונה בעיתון "הארץ" –  "והנה דווקא בברלין אני לומד תלמוד בכל יום שלישי"  הדף שלי ב"הארץ". שבת שלום!

CC CC BY-SA 3.0 Synagoge am Fraenkelufer | Beek100 - Eigenes Werk

CC CC BY-SA 3.0 Synagoge am Fraenkelufer | Beek100 – Eigenes Werk

בשבת אני הולך לבית הכנסת של קרויצברג. שם אף אחד לא שואל אותי, גם לא נפתלי בנט ואיילת שקד, אם אני שוכב עם גברים או עם נשים, או גם וגם

עברו כמה שנים עד שהבנתי את כל תהליך החילון שעברתי ושבעקבותיו התקשיתי להיכנס לבית כנסת. חלק מהמרד שלי באבי ז"ל היה דרך זלזול בעולם הדת, אך השנים עברו ונכנסתי לכותלי בית הכנסת ומצאתי בו עושר גדול. נגיד את האמת, מעולם לא הלכתי באופן קבוע לבית כנסת, אבל ברגע שאתה נהפך לאדם אמוני אתה מוצא יופי בפתיחת ארון הקודש. ולא משנה אם זה בברלין או בארץ, זאת אותה תורה ואנו נשארים באותה גלות. ויש רגעים שבהם אני רוצה לכעוס על מישהו שמנע ממני את לימוד הגמרא בבית ספר, את הקידוש עם אבי, על כל הדברים שהחמצתי.

והנה אני לומד כאן בברלין תלמוד בכל יום שלישי, פעם בשבוע, ומוצא אנשים כמוני שרוצים לשתות מתוך הנהר שממשיך לזרום גם בימינו ומימיו מסקרנים, מרתקים ופוריים. המשתתפים חלקם יהודים, חלקם נוצרים, חלקם ישראלים, חלקם אנגלים וגרמנים, וכולם יושבים במעגל. בשיעור אנו קוראים את מסכת סנהדרין בשלוש שפות: עברית, אנגלית וגרמנית. ומספר הלאומים שבחדר גדול ממספר השפות שאנו קוראים בהן את הספר הנפלא.

X1Dx_jyY

והנה אנחנו הולכים אחורה לתוך העברית התלמודית הקדומה ומגלים כמה עזה המחויבות שלה לאמת. אותה אמת הנעדרת בימינו. "ותהי האמת נעדרת וסר מרע משתולל" (סנהדרין י"א צ"ז ע"א). ושאלות רבות עולות עם קריאת הטקסט. כנגד מה הוא נכתב? כנגד הפאגניות, היוונים, היהודים המושחתים? כנגד מי נכתבו התנאים לבואו של משיח בן דוד? שאלות רבות מקבלות במשך השנים תשובות רבות. והמפגש המשותף בין הלאומים השונים מעלה עוד יותר שאלות של תרגום, ואנו נשמעים לרגע כמו מערכון של לול: "אלזו, הוא שואל גפן במובן של גפן? או גפן במובן של גרובן?"

במסכת סנהדרין, הרגע לפני בואו של המשיח הוא אותו רגע של שובע שאינו יודע שובע, אותה מציאות של תאוות בצע, חמדנות ושחיתות.

בשבת אני הולך לבית הכנסת של קרויצברג. לפני כניסתי לשם אף אחד לא שואל אותי, גם לא נפתלי בנט ואיילת שקד, אם אני שוכב עם גברים או עם נשים, או גם וגם. אני מאחר קצת, בשל הבילוי הלילי בבר הומו לסבי, שנותן מקום גם לסטרייטים וגם לקווירים ולא הופך את הזהות המינית למכשיר לסלקציה. ובכל זאת יש שלט בחוץ המודיע שזה "הומו בר", כי לא רוצים שסטרייטים ייבהלו בכניסה למקום ותתעורר בהם הומופוביה אלימה.

בשלב הפיוטים, לבי הומה בפחד. עדיין מקנן בי הפחד משירה בציבור. לא הצלחתי אף פעם למצוא את עצמי בקלות בין קולקטיבים. נכון, הייתי בין עורכי "תהודות זהות: הדור השלישי כותב מזרחית", אבל גם במזרחיות מצאתי קושי להיות קולקטיב מדומיין שנהפך למעשה. יש לי רתיעה מקולקטיבים עוד מימי היותי חלק ממערכת החינוך בישראל. אבל שירים יכולים לפורר לבבות יותר מכל מקדחה חשמלית. ומצאתי את עצמי במעגל שר לבסוף את "דרור יקרא" של דונש בן לברט עם שירון ביד.

הייתי חייב לצאת מוקדם כי הלכתי לראות דירה, ומצאתי את הפיוטים מהדהדים בי, מנגנים את דרכי, והודיתי לשם "וְלַמַּזְהִיר וְלַנִּזְהָר. שְׁלוֹמִים תֵּן כְּמֵי נָהָר".

עוד טורים מתחנת החלל של ברלין  

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על והנה דווקא בברלין אני לומד תלמוד בכל יום שלישי

  1. שמואל הגיב:

    מתי יקירנו,
    אתה נרקיסיסט כבד. כל סצנת ברלין שלך רוויה בהתפעלות עצמית, בהתפעמות מנושאים שכל אדם חובב דעת עושה בארץ בלי לפרסם את עצמו. סתם.
    אתה לגמרי בטוח שהקיום שלך בברלין יוצר הילה מיוחדת לכל דבר שאתה עוסק בו.
    זה פתטי, זה מגוחך.
    הגיע הזמן שתתעשת.

    אהבתי

    • Mati Shemoelof הגיב:

      לשמואל. תודה על התגובה (כל כך נדיר בימינו תגובות באתר) – יש לי הערה קטנה, לדעתי עשיתי פוליטיזציה בטור לשאלת המיניות והיהדות. ומעניין שאתה בוחר להתעלם מכך, ואולי אתה אוהד את הבית היהודי ולכן מוטרד מהכניסה שלי בהם. וזה לא הטור הראשון. וכפרויקט פוליטי של הפרדת הדת מהלאומנות כתבתי גם את הטור הקודם על בנט והקישור שלו לניאו נאצים, פגידה ותנועות ימין רדיקליות. למען האמת הוא מפחיד אותי, אבל קל לשים אותי במשבצת של הדיבור האישי, ולעשות דה פוליטיזציה לטור. זה לא אני. שבת ברוכה

      אהבתי

  2. שמואל הגיב:

    מתי שלום. הבית היהודי (כשם מפלגה כמובן) מתועב בעיני. אני בעד הפרדת הדת מהלאומנות וגם מהלאומיות. אני כמעט בטוח שעמדותי הפוליטיות דומות לשלך. ה"פוזה" היא שמרתיעה אותי, הגילוי של יהדות פלורליסטית ומרתקת דווקא בברלין, כאילו אין אפשרות להגיע ליהדות כזו בתל אביב ובירושלים ובמקומות רבים בארץ, עם הוגים מצוינים, רבנים ורבות בעלי שאר רוח.
    זה מגוחך בעיני שאנשים מגלים תופעות שנמצאות שנים מתחת לאף שלהם רק במקומות מרוחקים ואקזוטיים כמו ברלין. כאשר תגיע לירושלים אראה לך עשרה בתי מדרש נפלאים שעוסקים בהיבטים שונים של העולם הרוחני היהודי, וכולם רחוקים רחוקים מרוחו של ה"בית היהודי".

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s