מכירות את המתגרמנים

WP_20150806_14_02_31_Pro - Copy - Copy - Copy

יש הרבה סוגים של ישראלים שבאים לברלין ואני רוצה לדבר על כמה סימנים לכמה קבוצות בתוכם: הגטואים, ההיברידיים והמתגרמנים. אני שייך לאלו שהם היברידיים, שמבקשים לחיות מכל העולמות ולא להכריע בין הישראליות ולבין הגרמניות.

הגטואים, זה אלו שלא לומדים גרמנית ונשארים לחיות בתוך גטו ישראלי מבלי להושיט ידיים החוצה למרחב הגרמני.

המתגרמנים הם אלו שמבקשים בכל כוחם להיות גרמנים. לעיתים הם יבוזו פוליטית, חברתית ואתנית לישראל. יראו בה קולוניה כובשת, או טיטאניק שבקרוב תתרסק על מול הקרחון של המלחמה הסופית במזרח התיכון. לעיתים הם פשוט יתעלמו מכל חדשה על ישראל ויחזיקו בדעה, שכמה שהם לא יודעים, כך טוב יותר. לעיתים הם לא יזדהו כישראלים. אולי יגידו מדינה אחרת, אולי יגידו יהודים, אולי יצחקו על השאלה בבדיחה. לעיתים הם יספרו שהשנאה שהם רוחשים לישראל, היא גם זו שקיימת בתוך משפחותיהם. כלומר יהיה איזה מעבר בין הרגשות שלהם להוריהם, לבין הרגשות דחייה שלהם למדינה שבה גדלו.

המתגרמנים ישנו את שמם לשם גרמני, ישקיעו ימים כלילות בלימודי השפה. כי כידוע לכל ארץ מהגרים, השפה היא הדרך בה המקומי תמיד בוחן את האחר. השפה היא הדרך בה אפשר לעשות הדרה, לכל מי ששונה ממך. המתגרמנים יבוזו להיברידיים ויצחקו על המבטא הישראלי שלהם כשידברו גרמנית ויתעלמו לחלוטין מאחיהם ואחיותיהם העברים שיהלכו לידם, וימנעו מלדבר איתם עברית ואף יתנשאו מעליהם.

מספרים שעגנון התגורר בברלין דווקא בבשכונה מערבית, בכדי שלא יזהו אותו עם האוסטיודן, אותם יהודים-מזרח-אירופאים שלכאורה סימנו את היהדות הישנה, הדתית, הנחשלת, הפרימיטיבית וחסרת הידע. גם המתגרמנים החדשים יעשו אותו הדבר ויגורו בשכונות שלא יזוהו עם המהגרים החדשים, הערבים, התורכים. הם ינסו להלבין, להצטרף ללובן, ולכתוב, לנשום ולחיות את הגרמניות. אך זה לא אומר שהגרמניות תקבל אותם. שגיאה קטנה והם שוב יחזרו להיות האוסלנדר (הזר, זה שחי מחוץ ללאנד, לטריטוריה, ללאומיות הגרמנית).

זה נכון שבין ההיברידיים לבין המתגרמנים יכולים להיות הרבה זוויות של השקה. למשל גם אני לומד גרמנית, או מנסה ללמוד על כל הערכים של המקומיים וכדומה. ולא פעם אני מוצא את עצמי מוקף רק בגרמנים, במקומות שאני הכהה היחיד, הזר היחיד, היהודי היחיד, שלא לדבר על המזרח תיכוני – בקיצור "שונה" בין שכבה שלמה של גרמנים לבנים.

בין ההיברידיים לבין הישראלים, שחיים בגטו יתרחשו תהליכים מורכבים של דחייה ומשיכה. ההיברידיים יעדיפו לשמור על קשר עם ישראלים, אך לא לדרוס ערכים מקומיים בשם הישראליות המיובאת. אם הישראלים יביאו עימם גזענות, קסנופוביה ושינאת גרמנים, אז ההיברידיים לא יסכימו איתה. אך אם הישראלים יביאו איתם רצון ללמוד, לעבור אינטגרציה, אז ההיברידיים יסייעו להם.

כל התהליך הזה של אינטגרציה (שילוב) מול אסימלציה (היטמעות, מחיקה) נכתב רבות במאה העשרים. בעבר חשבו שעל המהגרים להיטמע לגמרי, והיום בעידן האינטרנט, מתאפשר מצב שפעם היה בלתי אפשרי. היום ניתן לחיות בכמה מקומות באותו זמן. אפשר גם לשמוע כל רגע שמתרחש בישראל, אך גם לצאת החוצה למרחב של ברלין. אפשר לחיות בכמה קהילות, מבלי לוותר על קהילת המקור. אך כל יום שעובר, השאלה ברורה יותר, עד כמה תתגרמן, ועד כמה תישאר בגטו. דבר אחד ברור, זה כמו ניתוח אף. גם אם תסיר חלק מהאף, ואפילו אם אחד בחוץ לא יידע, תמיד תזכור שהיה לך פעם אף ארוך. זה יקרה בכל בוקר שתביט במראה.

 

 

עוד טורים של ישראלי בברלין

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s